Kuvaus
Koronavirusepidemia leimasi kuluvana vuonna koko maailman toimintaa ja taloutta. Tällä hetkellä näyttää siltä, että epidemian vaikutukset tulevat näkymään kaikkialla vielä pitkälle ensi vuoteen. Alkuvuonna tilanne näytti erittäin huolestuttavalta, mutta loppuvuonna taloudelliset vaikutukset näyttävät hieman tasaantuneen. Laihia on vielä säästynyt isoilta epidemiaryppäiltä.
Kunnan talousarviota ja taloussuunnitelmaa leimaa seuraavat kolme vuotta edelleen erittäin tiukka taloudenpito. Kunnalla on vuoden 2019 tilinpäätöksen jälkeen kumulatiivista alijäämää noin 2,5 milj. euroa. Kuntalain mukaan kumulatiivinen alijäämä on katettava enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Koska kunnan alijäämä muodostui tilikauden 2016 aikana, tulee Laihian kunnan kattaa alijäämä viimeistään tilikauden 2021 loppuun mennessä.
Laihian kunnan tilinpäätökset ovat olleet alijäämäisiä vuosina 2011–2018. Vuoden 2019 tilinpäätös oli 66.617,64 euroa ylijäämäinen. Vuoden 2020 alkuperäinen talousarvio on 512.289 euroa ylijäämäinen. Perusturvalautakunnan kokouksessaan käsittelemät talousarviolisäykset ovat yhteensä 830.000 euroa. Kunnanvaltuusto päättää talousarviolisäyksistä kokouksessaan 14.12.2020.
Suomen hallitus on tehnyt koronaepidemian takia kuluvana vuonna useita lisätalousarvioita, joissa on osoitettu lisämäärärahaa myös kunnille. Kunnan talousarviossa valtionosuudeksi arvioitiin noin 16,1 miljoonaan euroa. Kuntaliiton marraskuun ennusteen mukaan näyttäisi siltä, että Laihian kunnan valtionosuuden kokonaismäärä tulee olemaan noin 18,3 miljoonaan euroa. Valtiovarainministeriö päätti harkinnanvaraisten valtionosuuksien jakamisesta 19.11.2020. Laihia sai harkinnanvaraista valtionosuutta 800.000 euroa. Verotulojen kehitys on pitkään ollut Laihian kunnalle erityisen tärkeää, koska kunnan normaalivuosien valtionosuus per kuntalainen on ollut useina vuosina hyvin matala verrattuna vastaavankokoisten kuntien tai Pohjanmaan alueen kuntien keskimääräiseen valtionosuuteen. Alkuvuoden koronaepidemiasta johtuen veroennuste oli hyvin huolestuttava. Loppuvuoteen tultaessa voidaan todeta, että kuluvana vuonna verotulot eivät romahtaneet. Talousarvioon merkitystä verotulosta tullaan kuitenkin jäämään noin 1,0 miljoonaa euroa.
Kuluvanakin vuonna Verohallinto yllätti veronsaajat uudistuksella, joka vaikuttaa kuntien kiinteistöverotuottoihin. Viime vuonna uudistuksen kohteena oli tulovero. Kiinteistövero siirtyi tänä vuonna joustavaan valmistumiseen ja Verohallinnon arvion mukaan kuntien kiinteistöverotuotoista noin 10 % tuloutetaan kunnille vasta vuoden 2021 alussa. Tämä tulee siis vähentämään kuluvan vuoden kiinteistöverotuottoja. Vuoden 2020 talousarviossa satunnaisiin tuottoihin on kirjattu 400.000 euroa. Summa koostuu Siskontien palveluasuntojen myynnistä KOY Laihian Vuokrataloille. Kunnanvaltuusto teki päätöksen apporttisiirrosta kokouksessaan 16.11.2020, jolloin myös siirtohinta varmistui. Päätös saa lainvoiman juuri ennen vuodenvaihdetta, joten sopimus allekirjoitetaan vasta vuoden 2021 alussa. Vuoden 2021 talousarvion satunnaisiin tuottoihin kirjataan 500.000 euroa.
Toimintakatteen kasvu on vuodesta 2010 alkaen vaihdellut 0,4–9,5 % välillä. Vuonna 2017 toimintakate laski 2,0 %, nousi vuonna 2018 1,4 % ja vuonna 2019 2,9 %. Esitettyjen talousarviomuutosten ja tilinpäätösennusteen jälkeen toimintakate näyttäisi vuonna 2020 kasvavan noin 2,0 %. Talousarviovuonna 2021 toimintakatteen ennustetaan kasvavan 2,0 % ja suunnitelmavuosina 1,0 %. Toimintakatteen kasvuun vaikuttavat pääosin perusturvalautakunnan alaiset toiminnot. Erityisesti vanhusten palveluasumisen palvelusetelikustannukset ja kustannukset vammaisten asumispalveluista ovat nousseet huomattavasti. Erikoissairaanhoidon menot ovat myös viime vuosina olleet kasvussa.
Laihian kunnanvaltuusto teki kokouksessaan 15.6.2020 päätöksen siirtää kunnan kaikki sote-toiminnot Pohjanmaan Hyvinvointikuntayhtymään 1.1.2022 alkaen. Pitkällä tähtäimellä voidaan odottaa, että sote-toimintojen kustannusten kasvua voitaisiin tällä tavoin hillitä. Tällä hetkellä sosiaali- ja terveyspalveluiden osuus talousarviovuoden 2021 toimintakatteesta on noin 62 %. Suomen hallitus valmistelee jälleen sote-uudistusta, joka pyritään saattamaan voimaan 1.1.2022. Mikäli näin tapahtuu, tulee se muuttamaan kaikkien kuntien taloutta huomattavasti.
Kunnanvaltuusto piti kunnallisveroprosentin vuodeksi 2021 ennallaan 21,75 prosentissa. Kiinteistöveroprosentit pysyvät samoina kuin vuonna 2020. Vakinaisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti on 0,6 % ja yleishyödyllisessä käytössä olevan rakennuksen veroprosentiksi päätettiin nyt kolmatta vuotta peräkkäin 0,0 %.
Talousarviossa investointien nettosumma on noin 1,8 miljoonaa euroa, uutta lainaa otetaan 2,0 miljoonaa euroa ja vanhaa lyhennetään noin 2,8 miljoonaa euroa. Vakinaisen henkilöstön määrän arvioidaan olevan 299,5 henkilötyövuotta.
Talousarviossa 2021 lähdetään siitä, että kunta tulee kattamaan taseessa olevan kumulatiivisen alijäämän määräaikaan mennessä. Tämä edellyttää kustannusten hallintaa kaikilla sektoreilla, etenkin sivistystoimessa sekä sosiaali- ja terveydenhoitosektorilla, jotka yhdessä muodostavat noin 94 % kunnan menoista. Kuntalakiin valmistellaan väliaikaista muutosta, jonka perusteella kunnat voivat hakea jatkoaikaa alijäämän kattamisvelvollisuuteen. Mikäli vuoden 2021 aikana näyttää siltä, että talousarviossa ei pysytä, on kunnanhallitus tehnyt kokouksessaan 21.9.2020 päätöksen, että kunta voi hakea määräajan pidennystä.
Yhteistyötoimikunta antoi kokouksessaan 2.12.2020 § 36 lausunnon talousarviosta 2021 ja taloussuunnitelmasta 2022–2024 seuraavasti:
Yhteistyötoimikunta esittää, että kunnanhallitus peruisi 100.000 euron henkilöstösäästövelvoitteen kunnan taloudellisen tilanteen kohennuttua.
Yhteistyötoimikunta esittää tyky-rahojen puuttuessa, että työhyvinvointia edistäessä ja ylläpidettäessä tulisi mahdollistaa jokaiselle työntekijälle vähintään kymmenen käyttökerran ilmainen kuntosali- tai uimahallilippu.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi
Kunnanhallitus päättää ehdottaa kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy vuoden 2021 talousarvion, vuosien 2022–2024 taloussuunnitelman ja vuosien 2021–2023 investointisuunnitelman liitteen mukaisessa muodossa.
Kunnanhallitus päättää oikeuttaa talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan mahdollisia teknisiä korjauksia.
Päätös
Talousjohtaja Sinikka Alamylläri, sivistys- ja vapaa-ajanjohtaja Sami Kiukkonen, tekninen johtaja Jari Mansikka-aho ja vt. johtava sosiaalityöntekijä Anneli Riski saapuivat kokoukseen asiantuntijoiksi. He esittelivät vuoden 2021 talousarvion, vuosien 2022–2024 taloussuunnitelman sekä vuosien 2021–2023 investointisuunnitelman.
Kunnanhallitus käsitteli talousarviokirjaa ja keskustelun aikana esitettiin seuraavia muutoksia:
KÄYTTÖTALOUSOSA
KUNNANHALLITUS
Tehtäväalue 1300 Luottamushenkilöjohto
- lisätään yhteistyötoimikunnan ja luottamusmiesten esityksen mukaisesti henkilöstön uimahallin tai kuntosalin käytön mahdollistaminen 10 krt/henkilö/vuosi
INVESTOINTIOSA
LIITE 1 Tekninen lautakunta, investointisuunnitelma 2021 - 2024, talonrakennus
- kohtaan 5221 Terveysasema ja lämpökeskus lisätään Varavoimalaite ja muutostyöt 100.000 € vuodelle 2021
LIITE 2 Kunnallistekniikan rakentamisohjelma 2021 - 2023
- kohtaan Katujen päällystys lisätään Kyijyntie 30.000 € / TA2021
- kohtaan Erillishankkeet lisätään Suljetun kaatopaikan tasaus. Hankkeeseen varattava summa täsmentyy suunnitelmien myötä, asia tuodaan erikseen vielä valtuuston päätettäväksi.
- kohdassa Erillishankkeet Koskelantien sillan muutostyöt muutetaan investointi seuraavasti: 150.000 € / TA 2021
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti edellä mainitut muutokset talousarviokirjaan.
Kunnanhallitus päätti yksimielisesti oikeuttaa talousjohtajan tekemään teknisiä korjauksia talousarviokirjaan.
Puheenjohtaja totesi, että koko vuoden 2021 talousarvio, vuosien 2022–2024 taloussuunnitelma ja vuosien 2021–2023 investointisuunnitelma on tullut käsitellyksi siihen tehtyine muutoksineen.
Talousarvio 2021, taloussuunnitelma 2022–2024 ja investointisuunnitelma 2021–2023 kunnanhallituksen hyväksymässä muodossa liitteenä 2.
Merkitään, että Alamylläri, Kiukkonen, Mansikka-aho ja Riski poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.