Kunnanvaltuusto, kokous 15.6.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 38 Äänestysaluejaotuksen muuttaminen

LAIDno-2020-285

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Maria Katajamäki, hallintokoordinaattori, maria.katajamaki@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanhallitus on käsitellyt talouden tasapainotusta kokouksessaan 10.2.2020 § 31 ja iltakoulussaan 6.5.2020. Yhtenä toimenpide-ehdotuksena on vaalilautakuntien lukumäärän vähentäminen eli äänestysaluejaotuksen muuttaminen.

Vaalilain 8 §:n mukaan äänestysalueena on kunta, jollei sitä ole tarpeen jakaa useampaan äänestysalueeseen. Äänestysalueista päättää valtuusto. Päätöstä tehtäessä on otettava huomioon seuraavan kalenterivuoden alusta voimaan tulevat kuntajaon muutokset. Valtuuston on myös määrättävä, mihin äänestysalueeseen kuuluvat ne henkilöt, joita ei ole väestötietojärjestelmässä merkitty minkään kiinteistön kohdalle.

Päätös äänestysalueista tulee voimaan kalenterivuoden alussa, jos se on tehty ja siitä on ilmoitettu Digi- ja väestötietovirastolle sen määräämällä tavalla viimeistään voimaantuloa edeltävän vuoden elokuussa.

Kunnanvaltuuston 27.3.2006 § 34 tekemän päätöksen mukaisesti Laihian kunta jakautuu kuuteen äänestysalueeseen (suluissa äänestyspaikka):

  1. Ylipää (Kylänpään koulu)
  2. Jakkula (Isonkylän koulu)
  3. Perälä (Perälän koulu)
  4. Kirkonkylä (Kirkonkylän koulu)
  5. Ratikylä (Laihian nuorisoseura)
  6. Alapää (Hulmin koulu).

 

Nykyisessä äänestysaluejaossa henkilöt, joita ei väestötietojärjestelmässä ole merkitty minkään kiinteistön kohdalle, on määrätty kuulumaan Kirkonkylän äänestysalueeseen. Äänestysalueiden asukasmäärät ja äänioikeutetut ovat oheismateriaalina olevassa taulukossa. Jos kunnan äänioikeutetut jakaa kuudella, niin keskimääräinen äänioikeutettujen määrä / alue olisi noin 1 040 henkilöä. Taulukosta ilmenee, että äänestysalueiden asukasmäärät vaihtelevat suuresti.

Kunnanhallituksen nimeämät vaalilautakunnat toimittavat vaalipäivän vaalit. Kaikkien äänestysalueiden vaalilautakunnat ovat jäsenmääriltään yhtä suuret (6 varsinaista jäsentä). Alueiden asukasmäärien erot ilmenevät siten, että isoilla äänestysalueilla äänestyspaikat saattavat ruuhkautua ja pienemmillä sitä vastoin on hiljaista. Lisäksi isommilla äänestysalueilla vaalilautakunnan jäsenet joutuvat työskentelemään pitkiä työvuoroja. Jotkut nykyisistä äänestyspaikoista on koettu fyysisesti hankalasti saavutettaviksi tai epämiellyttäviksi. Myöskin osaavan ja halukkaan jäsenistön löytäminen vaalilautakuntiin on tuottanut hankaluuksia. Talouden tasapainotuksen näkökulman lisäksi äänestysalueiden arviointi on tarpeen, jotta kaikilla äänestysalueilla olisi yhtenäiset edellytykset toimittaa vaalit onnistuneesti.

Vaalit työllistävät kunnan hallinto-osastolla täyspainoisesti kahta henkilöä, joiden työpanos on elintärkeä vaalien onnistumisen kannalta. Lisäksi hallinnon tukitoimintoja tarvitaan vaalien aikana. Vaalit työllistävät myös eri osastojen työntekijöitä, jotka toimivat ennakkoäänestyksessä vaalitoimitsijoina. Henkilökuntaa tarvitaan myös muihin tehtäviin niin ennen vaaleja kuin vaaliviikonloppuna. Toimistotyöntekijöiden panostus vaaleihin vaikuttaa myös kunnan eri toimielinten kokouskalentereihin.

Äänestysalueiden yhdistämisen ja/tai vähentämisen vaikutuksia äänestysaktiivisuuteen on vaikea arvioida. Ennakko- ja kotiäänestysten määrä saattaa kasvaa. Ehdotetussa äänestysalueiden jaottelussa on tavoiteltu muun muassa sitä, että alueiden keskinäiset asukasmääräerot tasoittuisivat, äänestyspaikka olisi alueen asukkaille helposti saavutettavissa ja toimiva, ja vaalien onnistuminen olisi turvattu.

  • Kirkonkylän ja Ratikylän äänestysalueiden yhdistäminen olisi perusteltua maantieteellisesti, mutta äänimääriä tarkasteltaessa, kaikkien alueiden äänimäärät olisivat tämän jälkeen kovin erisuuruiset. Kuntavaaleissa, joissa vaalilautakunnilla on suurempi työmäärä, tämä viivästyttäisi vaalituloksen valmistumista.
  • Pienempien äänestysalueiden yhdistäminen on puolestaan perusteltua äänimääriä tarkasteltaessa. Osalle äänestysalueiden äänestäjistä yhdistäminen tarkoittaisi pidempiä äänestysmatkoja. Toisaalta ennakkoäänestysaika on suhteellisen pitkä ja perustellut syyt mahdollistavat myös kotiäänestyksen.
  • Mikäli Ylipään ja Jakkulan äänestysalueet yhdistettäisiin, äänimäärä olisi tilastojen mukaan samansuuruinen kuin Perälän äänimäärä. Kirkonkylän ja Alapään äänestysalueiden yhdistäminen loisi tilastojen mukaan äänimäärissä laskettuna suurimman äänestysalueen, kuitenkin äänestysalueiden eri alueiden äänimäärät olisivat nykyisiin verrattuna yhteneväisemmät.
  • Äänestyalueiden rajoihin ei tultaisi tekemään muutoksia.
  • Ne henkilöt, joita ei ole merkitty väestötietojärjestelmässä minkään kiinteistön kohdalle, kuuluisivat edelleen Kirkonkylän äänestysalueeseen.

 

Oheismateriaali: Äänestystilastot ja äänestysaluekartta

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy muutoksen Laihian kunnan äänestysaluejaotuksessa siten, että
- Ylipään ja Jakkulan äänestysalueet yhdistetään yhdeksi äänestysalueeksi ja
- Kirkonkylän ja Alapään äänestysalueet yhdistetään yhdeksi äänestysalueeksi.

Kunnanhallitus päättää ehdottaa kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy Laihian kunnan uuden äänestysaluejaotuksen ja äänestyspaikat seuraavasti:

  1. Ylipää (Kylänpään koulu)
  2. Perälä (Perälän koulu)
  3. Ratikylä (Laihian Nuorisoseura)
  4. Kirkonkylä (Kirkonkylän koulu)

ja että, ne henkilöt, joita ei ole merkitty väestötietojärjestelmässä minkään kiinteistön kohdalle, määrätään kuulumaan Kirkonkylän äänestysalueeseen.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Kuvaus

Oheismateriaali: Äänestystilastot ja äänestysaluekartta

Päätösehdotus

Kunnanhallitus ehdottaa yksimielisesti kunnanvaltuustolle,​ että kunnanvaltuusto hyväksyy muutoksen Laihian kunnan äänestysaluejaotuksessa siten,​ että
-​ Ylipään ja Jakkulan äänestysalueet yhdistetään yhdeksi äänestysalueeksi ja
-​ Kirkonkylän ja Alapään äänestysalueet yhdistetään yhdeksi äänestysalueeksi.

Kunnanhallitus ehdottaa yksimielisesti kunnanvaltuustolle,​ että kunnanvaltuusto hyväksyy Laihian kunnan uuden äänestysaluejaotuksen ja äänestyspaikat seuraavasti:

  1. Ylipää (Kylänpään koulu)
  2. Perälä (Perälän koulu)
  3. Ratikylä (Laihian Nuorisoseura)
  4. Kirkonkylä (Kirkonkylän koulu)

ja että,​ ne henkilöt,​ joita ei ole merkitty väestötietojärjestelmässä minkään kiinteistön kohdalle,​ määrätään kuulumaan Kirkonkylän äänestysalueeseen.

Päätös

Kunnanvaltuusto hyväksyi yksimielisesti kunnanhallituksen tekemän ehdotuksen.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta kirjallisella kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä

- kunnan jäsen

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua päätöksen lähettämisestä tai saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäville, ei oteta lukuun oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus tehdään kirjallisesti. Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan

Valitukseen on liitettävä:

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Valituksessa on ilmoitettava valittajan tai kirjelmän muun laatijan nimi ja kotikunta sekä postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. Asiamiehen on tarvittaessa liitettävä valtakirja (Hallintoprosessilaki 32 §).

 

Valitusasiakirjojen toimittaminen

Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaiselle valitusajan kuluessa ennen sen viimeisen päivän virka-ajan päättymistä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan kuluessa. Valitusasiakirjat voi toimittaa ennen valitusajan päättymistä myös telekopiona tai sähköpostilla lähettäjän omalla vastuulla siten, että ne on käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä valitusajan viimeisenä päivä ennen virka-ajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen, yhteystiedot:

Vaasan hallinto-oikeus

PL 204, 65101 Vaasa

s-posti vaasa.hao(at)oikeus.fi

telekopio 029 5642 760

 

Valituksen maksullisuus

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä oikeudenkäyntimaksun tuomioistuinmaksulain (1455/2015) perusteella. Lisätietoja valituksen maksullisuudesta saa valitusviranomaiselta.

 

Lisätietoja kunnallisvalituksesta:

s-posti: laihian.kunta@laihia.fi