Kunnanhallitus, kokous 9.3.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 47 Valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanotto terveys- ja hyvinvointijohtajan viran tarpeellisuudesta sekä kunnanvaltuuston vuoden 2020 talousarvion, taloussuunnitelman 2021–2023 ja investointisuunnitelman 2020–2022 kirjaus terveys- ja hyvinvointijohtajan v

LAIDno-2019-520

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Janne Laine on jättänyt valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanoton, jonka mukaisesti ryhmien puheenjohtajat katsovat, että terveys- ja hyvinvointijohtajan virka ei ole tarkoituksenmukainen nykyisessä tilanteessa. Kannanoton mukaisesti virka tulee ottaa tarkasteluun. Kyseinen viran tarkoituksenmukaisuuden selvittämisvelvollisuus kirjattiin myös vuoden 2020 talousarvioon.

Terveys- ja hyvinvointijohtajan virka perustettiin kunnanvaltuuston yksimielisellä päätöksellä tammikuussa 2014. Viran perustamisen taustalla oli tuolloin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisen siirtyminen pois kokonaan kunnan omasta suorasta päätösvallasta. Tuolloin järjestämisvastuu ja sen myötä koko henkilöstö olisi suunnitelmien mukaan siirtynyt Vaasan kaupungille. Tätä siirtoa valmisteli kunnan osalta erikseen nimetty SoTe-työryhmä, joka näki perustelluksi, että kunnalla tulisi olla omassa organisaatiossaan henkilö, joka seuraa tiiviisti sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuutta ja koordinoi sitä yhdessä. Jätetty kannanotto antaa ymmärtää, että järjestämisvastuun siirron kariuduttua, viran tarkoituksenmukaisuus poistui.

Terveys- ja hyvinvointijohtajan viran haltija hoiti ennen virkaan astumistaan perusturvajohtajan sijaisuutta ja jatkoi sen hoitamista virkaan astuttuaan siihen saakka, kun perusturvajohtaja palasi opinto- ja virkavapaaltaan loppuvuodesta 2016. Vuonna 2015 uudistunut kuntalaki toi kunnalle runsaasti uusia velvoitteita, joihin kaikkiin ei kunta kyennyt välittömästi vastaamaan. Tästä esimerkkinä on velvoite ns. laajan hyvinvointikertomuksen laatimisesta valtuustokausittain. Keskeisimmät näistä uusista velvoitteista liittyivät kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseen, osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseen sekä vaikuttamistoimielinten perustamiseen. Nämä velvoitteet ovat lakisääteisesti myös kunnan ajantasaisessa strategiassa. Terveys- ja hyvinvointijohtajan työnkuvaan liitettiin näitä uusia velvoitteita sekä esimerkiksi työterveyshuollosta sekä kunnan valmius-, varautumis- ja turvallisuussuunnittelusta vastaaminen. Tällä hetkellä sekä alueella että valtakunnassa valmistellaan uusia SoTe-ratkaisuja ja terveys- ja hyvinvointijohtaja on tässä työssä mukana hallintokuntien rajapinnat ylittävässä roolissa.  

Terveys- ja hyvinvointijohtajan asemaan ja sijoittumiseen kunnan organisaatiossa on vaikuttanut osaltaan keskeneräinen valtakunnallinen SoTe-uudistus, jonka mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut siirretään maakunnan järjestettäväksi. Edellisen Suomen hallituksen aikataulu siirrolle oli vuoden 2019 alusta ja kunnassa oli tavoitteena käydä keskustelu ja päättää uudesta toimielinmallista tämän aikataulun mukaisesti. Sipilän hallituksen epäonnistuminen tässä keskeisessä uudistuksessa siirsi myös kunnan toimielintarkastelua. Tämä toimielintarkastelu on otettu kunnassa uudelleen mietintään ja tavoitteena on se, että päätökset ja hallintosääntöuudistukset tehdään siten, että ne voidaan huomioida tulevia kuntavaaleja silmällä pitäen. Tähän kokonaisuuteen terveys- ja hyvinvointijohtajan asema liittyy siten, että yksi esillä ollut vaihtoehto on ollut ns. hyvinvointilautakunnan perustaminen, mikäli kunnassa ei ole enää perusturvan organisaatiota eikä toimielintä. Tässä vaihtoehdossa terveys- ja hyvinvointijohtajalla olisi perusteltu rooli.

Viran mahdollista lakkauttamista tarkasteltaessa tulee arvioida ja huomioida ainakin seuraavat asiat:

  • Kyetäänkö virkaan liitetyt tehtävät jatkossa hoitamaan kuntalain edellyttämin velvoittein
  • Mihin virkojen ja toimien työnkuviin kyseiset tehtävät liitetään ja miten täytetään tähän liittyvät työantajavelvoitteet
  • Työnkuviin lisätyt tehtävät edellyttävät pääsääntöisesti myös taloudellista tarkastelua
  • Viranhaltijan asema, jonka osalta työantajaa ohjaa laki kunnallisesta viranhaltijasta

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää merkitä tarkastelun tiedoksi.

Kunnanhallitus päättää, että viran mahdollista lakkauttamista tarkastellaan siinä vaiheessa, kun kunnan henkilöstö- ja toimielinorganisaatiorakennetta tarkastellaan ja siitä tehdään päätöksiä mahdollisten tehtävien uudelleen järjestelyn vuoksi.

Päätös

Keskustelun aikana kokouksen puheenjohtaja 1. varapuheenjohtaja Sauli Tuomela esitti varajäsen Mervi Leppilahden kannattamana esittelijän ehdotuksesta poiketen, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun.

Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti äänestystavaksi kädennostoäänestystä. Äänestystapa hyväksyttiin yksimielisesti.

Toimitetussa kädennostoäänestyksessä esittelijän ehdotus sai 2 ääntä (Miskala ja Vettenranta) ja Sauli Tuomelan ehdotus 7 ääntä (Harju, Kamila, Knuutti, Latva-Nikkola, Leppilahti, Rintala ja Tuomela).

Julistettuaan äänestystuloksen puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen päättäneen äänin 7-2 hyväksyä Sauli Tuomelan tekemän ehdotuksen eli kunnanhallitus päätti palauttaa asian uudelleen valmisteluun.

Merkitään, että henkilöstöpäällikkö Tarja Vilmunen saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 4-5 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Janne Laineen 7.5.2018 esiintuoman ja uudelleen 9.9.2019 jättämän valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanoton mukaisesti ryhmien puheenjohtajat katsovat, että terveys- ja hyvinvointijohtajan virka ei ole tarkoituksenmukainen nykyisessä tilanteessa. Kannanoton mukaisesti virka tulee ottaa tarkasteluun. Kyseinen viran tarkoituksenmukaisuuden selvittämisvelvollisuus kirjattiin myös vuoden 2020 talousarviokirjaan.

Kunnan toimintaa ohjaavat lukuisat lait. Lakien määräysten ja tavoitteiden toteutumista seuraavat viranomaistahot sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen osalta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), joka on sosiaali- ja terveysministeriön alainen laitos. Konkreettisimmin tämä seuranta näkyy niin sanottujen TEAviisareiden avulla. TEAviisari 2019 mukaisesti 83 % kunnista on nimennyt hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattorin tai vastaavan. THL:n sivuilla voi myös tarkastella/arvioida, millä portaalla kunta on kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Terveys- ja hyvinvointijohtajan virkaan liitetyistä tehtävistä kaikki ovat joko suoraan tai välillisesti lakivelvoitteisia.

Tehtävien tarkastelu

Terveys- ja hyvinvointijohtajan tehtäviin – tehtävänkuvaukseen – on sovittu kuuluvan kunnan lakisääteisiä tehtäviä.

Terveys- ja hyvinvointijohtajan virkaan liitetyt terveydenhuoltolain mukaiset velvoitteet:

  • Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä vastaava viranhaltija (kh 30.11.2015 § 405)
  • Vastuu lakisääteisestä hyvinvointikertomuksesta sekä vuosittaisesta raportoinnista
  • Kokonaisvastuu kyseiseen kontekstiin liittyvistä asioista

 

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu terveydenhuoltolain mukaisesti kaikille kunnan toimialoille. Tätä on koordinoitava ja siitä on raportoitava ja sen myötä kunnan on nimettävä näistä tehtävistä vastaava viranhaltija. Viran mahdollisen lakkauttamisen myötä vastuutaho on nimettävä uudelleen. Tähän tehtävään ei edellytetä määriteltyä koulutusta, mutta koska kyseessä on terveydenhuoltolain mukainen velvoite, on suotavaa, että vastuutetulla viranhaltijalla on kosketuspintaa sosiaali- ja terveydenhuoltoon koulutuksensa ja/tai työkokemuksensa pohjalta.

  • Vastuu kuntalain § 26, 27 ja 28 mukaisista vaikuttamistoimielimistä

 

Vaikuttamistoimielinten toiminta on osaltaan kuntalaisten osallistamista. Vanhus- ja vammaisneuvostossa käsiteltävät asiat ovat kunnan toimialoista lähimpänä sosiaali- ja terveydenhuollon osa-aluetta. Kyseisten vaikuttamistoimielinten toimintaa on perusteltua ohjata kunnan osalta henkilö, jolla on kosketuspintaa koulutuksensa ja/tai työkokemuksensa perusteella kyseisiin osa-alueisiin.

Nuorisovaltuuston toiminta on liitetty terveys- ja hyvinvointijohtajan tehtäviin nuoriso- ja vapaa-aikaosaston toiveen mukaisesti.

  • Vastaa kuntalain § 22 mukaisesta osallistamisen, yhteisöllisyyden ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämisestä

 

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa Laihialla sitä, että terveys- ja hyvinvointijohtaja on kunnan edustaja erilaisissa valtakunnallisissa, alueellisissa sekä kunnan sisäisissä hankkeissa, joiden tavoitteena on kuntalain § 1 tarkoituksen edistäminen. Tästä on esimerkkeinä mm. Ikäihmiset ja omaiset (I&O) –hanke, Lapsiperheet (LAPE) –hanke, Järjestö 2.0 –hanke sekä yhteistyö- ja suunnittelutahona toimiminen kunnassa toimivien järjestöjen ja yhdistysten kanssa. Kyseinen tehtävä edellyttää käytännössä viikoittaista läsnäoloa alueellisissa yhteistyökokouksissa, asioiden edelleen koordinointia kunnan päässä sekä iltatilaisuuksia kunnan tasolla.

  • Vastaa työterveyshuollosta (laki työterveyshuollosta)

 

Henkilökuntaan suoraan liittyvät asiat on vastuutettu henkilöstöpäällikölle. Terveys- ja hyvinvointijohtaja vastaa kunnan osalta kyseisen lain § 8 mukaisesti järjestämisen yleisistä suuntaviivoista ja toiminnan suunnittelusta mukaan lukien työterveyshuollon toimintasuunnitelma, sisältö, laajuus sekä työterveyshuollon toteutus ja vaikutusten arviointi. Terveys- ja hyvinvointijohtaja käy kehittämiseen ja seurantaan liittyvät keskustelut työterveyshuollon kanssa. Nämä tehtävät edellyttävät vahvaa sisällön tuntemusta.

  • Työtyytyväisyyskyselyt ja ilmapiirikartoitukset

 

Kunnassa on valmisteltu asiaa henkilöstöpäällikön tehtävänkuvaukseen. Käytännössä tulee tapahtumaan yhteistyönä terveys- ja hyvinvointijohtajan ja henkilöstöpäällikön kanssa.

  • Vastaa kunnan valmiussuunnitelman valmistelusta ja ajantasaisuudesta (valmiuslaki)

 

Kunnan valmiussuunnitelma ja yksilöidymmät varautumisen suunnitelmat perustuvat valmiuslakiin. Kunnan toimialat valmistelevat varautumisen suunnitelmat, mutta valmiussuunnitelma on oltava koko kunnan tasolla. Terveys- ja hyvinvointijohtaja valmistelee, pitää suunnitelman ajan tasalla sekä koordinoi ja seuraa varautumisen suunnittelua eri toimialoilla.

  • Näiden lisäksi on sovittu erinäisistä tehtävistä, jotka soveltuvat kyseiseen virkaan. Konkreettisimmat ja ajankohtaisimmat niistä ovat työpajatoiminnan eli Arpeetin osalta kunnan vastuuhenkilönä toimiminen ja etujen valvominen, päätöksenteon arviointimenettelyn kehittäminen sekä alueellisen SoTe-uudistuksen valmistelutyöryhmissä toimiminen.
  • Kuten kaikkien keskeisten viranhaltijoiden osalta, myös terveys- ja hyvinvointijohtajan viranhoitoon kuuluu vastuun kantaminen kunnalle nopeallakin aikataululla eteen tulevien haasteiden selvittämisen osalta.

 

Tarkasteltaessa viran tarpeellisuutta on arvioitava tammikuun kunnanhallituksen kokouksen esittelytekstin mukaisesti sitä, kyetäänkö kyseiset lakisääteiset tehtävät viran mahdollisen lakkauttamisen myötä hoitamaan ja millaiset vaikutukset tällä on niihin muutamaan viranhaltijaan, joille velvoitteiden täyttäminen lankeaa.

Tehtäviä voidaan vastuuttaa mahdollisuuksien rajoissa viranhaltijoista lähinnä kunnanjohtajalle, talousjohtajalle, sivistys- ja vapaa-ajanjohtajalle, tekniselle johtajalle, henkilöstöpäällikölle, vapaa-aikapäällikölle tai kirjastotoimenjohtajalle. Näiltä osin tulee tarkastella viranhaltijoiden mahdollisuutta selviytyä lisätehtävistä lähinnä ajankäytön sekä osaamisen suhteen. Kyseisiltä viranhaltijoilta on tiedusteltu heidän näkemyksiään kunkin em. tehtävän osalta. Viranhaltijoiden näkemykset esitetään kokouksessa.

Perusturvajohtajaa tai perusturvan viranhaltijoita ei tarkastelussa tässä vaiheessa huomioida valtakunnallisen ja alueellisen valmistelun keskeneräisyyden takia.

Viranhaltijan asema

Erikseen täytyy huomioida viranhaltijan asema, jota ohjaa laki kunnallisesta viranhaltijasta. Kuntalain perusteella kunnalla on oikeus päättää virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta, mutta pelkkä viran lakkauttaminen ei ole viranhaltijan irtisanomisperuste. Kunnan täytyy osoittaa, että viranhaltijan irtisanomiselle on KVhL:ssa säädetty taloudellinen ja tuotannollinen irtisanomisperuste.

Vaikka irtisanomisperuste olisi sinänsä olemassa, ei irtisanominen ole mahdollista, jos viranhaltija on kohtuudella sijoitettavissa toiseen virkasuhteeseen. Jos virkasuhdetta ei ole tarjolla, on selvitettävä työsuhteen tarjoamisen mahdollisuus ja mikäli sekään ei ole mahdollista, on selvitettävä mahdollisuus kouluttaa hänet uuteen tehtävään.

Viranhaltijan aseman osalta prosessissa on lukuisia velvoitteita työantajalle ja viranhaltijan asemaa määrittelevät ainakin lain § 37, 37b, 40 ja 43.

Kunnanhallituksen kokoukseen oli kutsuttu asiantuntijaksi henkilöstöpäällikkö.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää, että viran mahdollista lakkauttamista tarkastellaan siinä vaiheessa, kun kunnan henkilöstörakennetta tarkastellaan ja siitä tehdään päätöksiä mahdollisten tehtävien uudelleen järjestelyjen vuoksi.

Päätös

Keskustelun aikana puheenjohtajana toimiva 1. varapuheenjohtaja Sauli Tuomela esitti jäsen Jukka Harjun, jäsen Piia Eerolan ja jäsen Heikki Latva-Nikkolan kannattamina esittelijän ehdotuksesta poiketen, että terveys- ja hyvinvointijohtajan viran lakkauttamisprosessin valmistelu aloitetaan.

Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti äänestystavaksi kädennostoäänestystä. Äänestystapa hyväksyttiin yksimielisesti.

Toimitetussa kädennostoäänestyksessä esittelijän ehdotus sai 2 ääntä (Miskala ja Vettenranta) ja Sauli Tuomelan ehdotus 7 ääntä (Eerola, Harju, Kamila, Knuutti, Latva-Nikkola, Rintala ja Tuomela).

Julistettuaan äänestystuloksen puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen päättäneen äänin 7-2 hyväksyä Sauli Tuomelan tekemän ehdotuksen eli kunnanhallitus päätti, että terveys- ja hyvinvointijohtajan viran lakkauttamisprosessin valmistelu aloitetaan.

Merkitään, että päätöksen julistamisen jälkeen kunnanjohtaja Juha Rikala pyysi merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteen.
Merkitään, että päätöksen julistamisen jälkeen jäsen Marja Vettenranta pyysi merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteen.
Merkitään, että päätöksen julistamisen jälkeen jäsen Päivi Miskala pyysi merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteen.

Merkitään, että jäsen Marja Vettenranta saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa ja varajäsen Minna Niemi poistui kokouksesta.

Merkitään, että henkilöstöpäällikkö Tarja Vilmunen saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 47 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.


Muutoksenhaku

Tästä päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 § mukaan oikaisuvaatimusta eikä
kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Lisätietoja muutoksenhakukiellosta:
s-posti: laihian.kunta@laihia.fi