Kunnanhallitus, kokous 1.9.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 153 Kunnan organisaatiorakenne

LAIDno-2022-410

Valmistelija

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnan organisaatiorakennetta on tarkasteltu monipuolisesti; kunnan toimielinrakenne uudistettiin kuluvan vaalikauden alussa ja viranhaltijaorganisaatiota on muokattu useaan otteeseen vuosien varrella. Viimeisimpänä organisaatiota on tarkastellut kunnanhallituksen 31.1.2022 § 19 asettama ns. parlamentaarinen työryhmä. Työryhmän väliraportit ovat esityslistan oheismateriaalina.

Parlamentaarisen työryhmän tarkastelun tuloksena on päätetty seuraavaa:

  • Kunnanvaltuusto päätti 16.5.2022 § 24 henkilöstöpäällikön virkanimikkeen muuttamisesta hallinto- ja henkilöstöjohtajaksi. Kunnanvaltuusto on 22.8.2022 § 142 valinnut virkaan viranhaltijan.
    • Keskustelussa on ollut myös talousjohtajan viran muuttaminen talouspäällikön viraksi. Talousjohtajan määräaikainen virkasuhde päättyy toukokuussa 2024, jolloin uutta taloudesta vastaavaa viranhaltijaa haettaisiin aikanaan uudella virkanimikkeellä.

 

  • Kunnanhallitus päätti 6.6.2022 § 125 kunnan teknisten palveluiden tiettyjen toimistopalveluiden (laskutus) hoitosopimuksista, joiden myötä kyseiset tehtävät ovat siirtyneet kunnan omistamille yhtiöille.

 

  • Kunnanvaltuusto päätti 20.6.2022 § 36, että kunnan kiinteistöjen hoitoon perustetaan oma yhtiö ja kunnan kiinteistönhoito siirretään kyseisen yhtiön hoidettavaksi.
    • Kiinteistönhoidon siirtyessä perustettavaan yhtiöön, kuntaan jää kunnan kiinteistöistä vastaava henkilö. Hänen työkuvaansa tulee kuulumaan myös työllisyyteen liittyviä tehtäviä sekä kunnan ulkoalueiden vastuutehtäviä. Muutosten myötä on perusteltua, että liikunta- ja leikkialueiden hoito siirretään hyvinvointi/vapaa-aikapalveluista teknisiin palveluihin ja liikuntapaikkamestari siirtyy teknisten palveluiden työntekijäksi.

 

Yhtenäiskoulu

Yhtenäiskoulun johtamisjärjestelmää ovat käsitelleet sekä sivistyslautakunta että parlamentaarinen työryhmä. Parlamentaarisen työryhmän näkemys on, että yhtenäiskoulun johtamisjärjestelmää täytyy tarkastella edelleen. Keskeisenä tavoitteena on työryhmän mukaan se, että jokaisella koululla tulee olla oma esimies, joka tekee päätöksiä itsenäisesti. Sivistyspalvelut ja -lautakunta tarkastelevat asiaa loppuvuoden 2022 aikana.

Hyvinvointipalvelut

Kunnanhallitus on päättänyt 20.9.2021 § 214, että terveys- ja hyvinvointijohtajan viran lakkauttamista käsitellään vapaa-aikapäällikön viranhoidon jatkon selvittyä viimeistään 1.9.2022.

Kunnan rooli kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä, suunnittelussa, seuraamisessa ja kuntalaisten osallistamisessa on nykyisen kuntalain sekä kunnan muuttuvan roolin mukaisesti merkittävä. Tätä tehtävää hoitavat osaltaan kaikki hallintokunnat, mutta koska tehtävään liittyy paljon lakisääteisiä velvoitteita, on kunnassa syytä olla viranhaltija, jonka rooliin nämä tehtävät ja hallintokuntien välinen koordinointi kuuluu. Tällä hetkellä tätä roolia hoitaa terveys- ja hyvinvointijohtaja, joka on kahden vuoden ajan hoitanut myös vapaa-aikapäällikön tehtäviä vakinaisen viranhaltijan opintovapaan aikana.

Kokemus on osoittanut, että näiden kahden viran hoito nykyisin velvoittein yhden viranhaltijan voimin on viranhaltijalle ja organisaatiolle eritäin kuluttava toimintamalli. Tämä näyttäytyy väistämättä niin työntekijöidemme hyvinvoinnissa kuin palveluissa kuntalaisille. Hyvinvointipalveluiden (kirjasto, kulttuuri, liikunta ja nuoriso) organisaatiota ja etenkin näiden kahden viran roolitusta ja osittain virkanimikettä on syytä tarkastella vastaamaan kunnan uutta roolia.

Parlamentaarisen työryhmän näkemys on, että terveys- ja hyvinvointijohtajan virka voisi jatkossa olla päällikkötasoinen. Näin ollen virkanimikkeenä voisi jatkossa olla esimerkiksi hyvinvointipäällikkö.

Kunnan vapaa-aikapäällikkö on 4.7.2022 päivätyllä ilmoituksella ilmoittanut irtisanoutuvansa virastaan 1.9.2022 alkaen. Viran tarkastelua on tässä tilanteessa perusteltua tehdä viran sisällön suhteen huomioiden hyvinvointipäällikön virkaan liitettävät tehtävät.

Pääsääntöisenä ajatuksena on, että vapaa-aikapäällikkö toimii liikunta- ja nuorisopalveluiden esimiehenä ja vastaa niiden jokapäiväisestä toiminnasta. Tämän lisäksi hän vastaa esimerkiksi näiden toimintojen yhteistyöstä järjestöihin, suunnittelu- ja hanketoiminnasta sekä suuntaa työaikaansa kunnan tulevan strategian mukaisesti nuorisotyöhön. Nuorisopalveluiden henkilöstöresurssin riittävyyden toi esille myös tarkastuslautakunta vuoden 2021 arviointikertomuksessaan. Normitaustana virassa ovat pääsääntöisesti liikuntalaki sekä nuorisolaki.

Hyvinvointipäällikkö vastaisi pääsääntöisesti seuraavista osa-alueista: terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja sen koordinointi kunnassa, kuntalaisten osallistaminen, suunnitelmat ja kertomukset, vaikuttamistoimielimet kunnassa ja alueella, yhteistyö eri toimijoiden kanssa kunnan sisällä ja alueella sekä rajapinnat erityisesti hyvinvointialueelle. Normitaustana virassa ovat pääsääntöisesti terveydenhuoltolaki, kuntalaki sekä ns. SoTe-lait.

Toimielinmalli

Parlamentaarisen työryhmän mietinnössä nostetaan esille myös kunnan toimielinorganisaatio. Työryhmän näkemys on, että kunnanhallituksen alaisuuteen tulisi perustaa kolme jaostoa: SoTe-, kulttuuri- ja vapaa-aikajaostot. Tämän näkemyksen osalta tulee tarkastella kunnanhallituksen ja lautakuntien nimeämien työryhmien tilannetta ja asemaa, ja pohtia mahdollisen muutoksen ajankohtaa.

Oheismateriaali: Parlamentaarisen työryhmän välimietinnöt 1 ja 2

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää merkitä tehdyt ja tekeillä olevat toimenpiteet tiedoksi.

Kunnanhallitus päättää, että terveys- ja hyvinvointijohtajan virkanimikkeen muutosta hyvinvointipäällikön viraksi lähdetään valmistelemaan.

Kunnanhallitus päättää antaa hallintosääntöjaostolle tehtäväksi valmistella tarvittavat muutokset hallintosääntöön siten, että siinä huomioidaan tarvittavat muutokset viranhaltija- ja toimielintasoilla 1.1.2023 alkaen.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Merkitään, että jäsen Asko Salminen poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen.


Muutoksenhaku

Tästä päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 § mukaan oikaisuvaatimusta eikä
kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Lisätietoja muutoksenhakukiellosta:

sähköposti: laihian.kunta@laihia.fi