Kunnanhallitus, kokous 20.1.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 15 Palveluasumisyksikön (Tuvat) välivuokraus

LAIDno-2017-599

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kuvaus
Kunnilla on lakisääteinen velvoite järjestää asumispalveluita. Järjestämisvelvoite voidaan täyttää joko omalla toiminnalla tai ulkopuolisilta toimijoilta ostettavilla palveluilla tai palvelusetelillä.

Laihian kunnanvaltuusto on 26.03.2018 tehnyt päätökset luopua itse asumispalveluiden tuottamisesta ja päättänyt velvoitteen täyttämisestä jatkossa palvelusetelin avulla. Samassa kokouksessa tehtiin päätökset asumispalvelurakennusten myymisestä Pihlajalinnalle, jonka tarkoituksena on remontoida ostamansa rakennukset sekä rakentaa uusi 60-paikkainen tehostetun palveluasumisen yksikkö.

Taustaa välivuokrausmallista
Välivuokraus on laillinen menettelytapa, joka on käytössä lukuisissa Suomen kunnissa. Mallia käytetään mm. ikääntyneiden ja vammaispalveluasiakkaiden asumispalveluiden järjestämistapana ja se laajenee edelleen. Välivuokrausmenettelyä hyödyntävät mm. Kuopio, Suonenjoki, Siilinjärvi, Kotka, Savonlinna, Hanko, Hämeenlinna, Forssa ja Kokkola.

Ympäristöministeriö on todennut raportissaan (YMra 21/2012), ettei välivuokraus ole hankintalain vastainen. Lisäksi markkinaoikeus on tuomioissaan (MaO 106/14 ja MaO 203/14) ottanut kantaa kilpailuneutraliteettiin ja todennut, että välivuokraus ei vaaranna kilpailuneutraliteettia eikä välivuokratun palvelutalon palvelutuottaja ole saanut taloudellista etua välivuokrauksesta. Myös KHO on katsonut tuomiossaan 3916/2/11, ettei välivuokraus ole asettanut palveluntuottajia eriarvoiseen asemaan hankinnan yhteydessä.

Välivuokrausmalli ja sen edut:

Kuntaliiton verkkojulkaisussa ”Palveluasumisen järjestäminen ja kilpailuttaminen on kerrottu välivuokrausmallista seuraavasti": Välivuokrausmallin tarkoituksena on asuntojen vuokran alentaminen (pääomakustannuksiin saatavalla arvonlisäverohuojennuksella asukaskohtainen vuokrataso alenee).

Välivuokrauksella tarkoitetaan menettelyä, jossa kunta vuokraa tilojen omistajalta (kiinteistöyhtiö /yksityinen toimija) palveluasumiseen tarkoitetut tilat sosiaalisen asumisen käyttöön. Vuokrasopimus tiloista tehdään arvonlisäverollisena (kiinteistön omistaja voi tällöin vähentää vuokrasta rakennuskustannuksiin sisältyvät ALV:t, mikä pienentää vastaavasti kiinteistön vuokraa). Kunta vuokraa edelleen asunnot valitsemilleen asukkaille (ilman ALV:a). Kunta saa maksamansa ALV:n (24 %) takaisin palautuksena arvonlisäverolain 37 ja 38 §:ien perusteella. 

Vuokranantaja (kiinteistön omistaja) hakeutuu kiinteistön osalta arvonlisävelvolliseksi ja vuokraa kiinteistön kunnan arvonlisäverovelvollisella vuokralla sosiaalihuoltolain perusteella olevaan palveluasumiseen. Näin ollen asumispalveluyksikön rakentamiskustannuksiin sisältyvä arvonlisävero voidaan hakea palautuksena arvonlisäverolain 130 §:n 1 momentin mukaisesti ja alv palautus kohdistuu täysimääräisesti asukkailta perittävään vuokratasoon sitä alentaen. ALV-palautuksesta saatava hyöty tulee kokonaisuudessaan asukkaan hyödyksi eikä vuokranantajalle.

Välivuokrausjärjestelyä hyödyntäen asukkaiden vuokratasoa saadaan alennettua koko talon elinkaaren ajaksi. Asukaskohtaisen vuokran tulee asettua KELA:n eläkkeensaajien enimmäisasumismenojen puitteisiin. Valtioneuvosto vahvistaa vuosittain asumismenojen enimmäismäärät. Tämä tarkoittaa, että asumismenoiksi hyväksytään todelliset asumismenot, mutta enintään enimmäismäärään saakka. Enimmäismäärään vaikuttaa asunnon sijaintikunta. Laihia kuuluu kuntaluokkaan III, jossa asumismenojen enimmäismäärä vuonna 2018 on 6.533 €/v eli noin 544,42 €/kk.

Ulkoa vuokrattavissa kohteissa on riskinä tyhjillään olevien huoneistojen vuokratuottojen saamatta jääminen. Neuvotellussa välivuokrausmallissa edellytyksenä on, että palveluntuottaja sitoutuu ottamaan täysimääräisesti riskin tyhjillään olevista huoneistoista. Palveluntuottaja korvaa kunnalle kunnan maksaman vuokran takaisin siltä osin kuin palveluasumispaikkoja on tyhjillään. Menettely on kunnan kannalta kustannusneutraali.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä välivuokrausmenettelyn toimintamallina.

Kunnanhallitus päättää osaltaan hyväksyä allekirjoitettavaksi vuokrasopimuksen välivuokrauksesta liitteenä olevan luonnoksen mukaisena.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Valmistelija

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanhallitus hyväksyi välivuokrausmenettelyn toimintamallina ja välivuokraussopimuksen Tupien osalta 4.6.2018 § 199. Nyt hyväksyttävällä välivuokrasopimuksella korvataan Tupia koskeva aikaisempi vuokrasopimus, jossa on ollut merkittynä virheellinen vuokranantajataho (aikaisemmin Laihian Hyvinvointi Oy, nyt Pihlajalinna Terveys Oy).

Aikaisempi välivuokrasopimus oli esillä kokouksessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää osaltaan hyväksyä allekirjoitettavaksi vuokrasopimuksen välivuokrauksesta liitteenä olevan luonnoksen mukaisena.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Merkitään, että kokouksen puheenjohtaja 1. varapuheenjohtaja Sauli Tuomela poistui kokouksesta esteellisenä (yhteisöjäävi/Laihian Hyvinvointi Oy:n hallituksen varajäsen) eikä esteellisenä ottanut osaa asian käsittelyyn ja päätöksentekoon.

Merkitään, että puheenjohtajana toimi 2. varapuheenjohtaja Marja Vettenranta.


Muutoksenhaku

OIKAISUVAATIMUSOHJE (kuntalain mukainen kunnanhallituksen, lautakuntien ja viranhaltijoiden päätökset)

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua päätöksen lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäville, ei oteta lukuun oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.


Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

Oikaisuvaalituksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on toimitettava päätöksen tehneelle viranomaiselle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusviranomaiselle oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kunnanviraston virka-ajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä myös telekopiona tai sähköpostilla lähettäjän omalla vastuulla siten, että se on käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä valitusajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä

Oikaisuvaatimus toimitetaan osoitteella:
Laihian kunta / Kirjaamo
Laihiantie 50, 2. krs, 66400 Laihia tai
PL 13, 66401 Laihia
Sähköposti: laihian.kunta@laihia.fi
Telekopio +358-6-4771 224
Virka-aika arkisin klo 9:00 – 15:00