Kunnanhallitus, kokous 20.1.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 4 Valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanotto terveys- ja hyvinvointijohtajan viran tarpeellisuudesta

LAIDno-2019-520

Valmistelija

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Janne Laine on jättänyt valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanoton, jonka mukaisesti ryhmien puheenjohtajat katsovat, että terveys- ja hyvinvointijohtajan virka ei ole tarkoituksenmukainen nykyisessä tilanteessa. Kannanoton mukaisesti virka tulee ottaa tarkasteluun. Kyseinen viran tarkoituksenmukaisuuden selvittämisvelvollisuus kirjattiin myös vuoden 2020 talousarvioon.

Terveys- ja hyvinvointijohtajan virka perustettiin kunnanvaltuuston yksimielisellä päätöksellä tammikuussa 2014. Viran perustamisen taustalla oli tuolloin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisen siirtyminen pois kokonaan kunnan omasta suorasta päätösvallasta. Tuolloin järjestämisvastuu ja sen myötä koko henkilöstö olisi suunnitelmien mukaan siirtynyt Vaasan kaupungille. Tätä siirtoa valmisteli kunnan osalta erikseen nimetty SoTe-työryhmä, joka näki perustelluksi, että kunnalla tulisi olla omassa organisaatiossaan henkilö, joka seuraa tiiviisti sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuutta ja koordinoi sitä yhdessä. Jätetty kannanotto antaa ymmärtää, että järjestämisvastuun siirron kariuduttua, viran tarkoituksenmukaisuus poistui.

Terveys- ja hyvinvointijohtajan viran haltija hoiti ennen virkaan astumistaan perusturvajohtajan sijaisuutta ja jatkoi sen hoitamista virkaan astuttuaan siihen saakka, kun perusturvajohtaja palasi opinto- ja virkavapaaltaan loppuvuodesta 2016. Vuonna 2015 uudistunut kuntalaki toi kunnalle runsaasti uusia velvoitteita, joihin kaikkiin ei kunta kyennyt välittömästi vastaamaan. Tästä esimerkkinä on velvoite ns. laajan hyvinvointikertomuksen laatimisesta valtuustokausittain. Keskeisimmät näistä uusista velvoitteista liittyivät kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseen, osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseen sekä vaikuttamistoimielinten perustamiseen. Nämä velvoitteet ovat lakisääteisesti myös kunnan ajantasaisessa strategiassa. Terveys- ja hyvinvointijohtajan työnkuvaan liitettiin näitä uusia velvoitteita sekä esimerkiksi työterveyshuollosta sekä kunnan valmius-, varautumis- ja turvallisuussuunnittelusta vastaaminen. Tällä hetkellä sekä alueella että valtakunnassa valmistellaan uusia SoTe-ratkaisuja ja terveys- ja hyvinvointijohtaja on tässä työssä mukana hallintokuntien rajapinnat ylittävässä roolissa.  

Terveys- ja hyvinvointijohtajan asemaan ja sijoittumiseen kunnan organisaatiossa on vaikuttanut osaltaan keskeneräinen valtakunnallinen SoTe-uudistus, jonka mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut siirretään maakunnan järjestettäväksi. Edellisen Suomen hallituksen aikataulu siirrolle oli vuoden 2019 alusta ja kunnassa oli tavoitteena käydä keskustelu ja päättää uudesta toimielinmallista tämän aikataulun mukaisesti. Sipilän hallituksen epäonnistuminen tässä keskeisessä uudistuksessa siirsi myös kunnan toimielintarkastelua. Tämä toimielintarkastelu on otettu kunnassa uudelleen mietintään ja tavoitteena on se, että päätökset ja hallintosääntöuudistukset tehdään siten, että ne voidaan huomioida tulevia kuntavaaleja silmällä pitäen. Tähän kokonaisuuteen terveys- ja hyvinvointijohtajan asema liittyy siten, että yksi esillä ollut vaihtoehto on ollut ns. hyvinvointilautakunnan perustaminen, mikäli kunnassa ei ole enää perusturvan organisaatiota eikä toimielintä. Tässä vaihtoehdossa terveys- ja hyvinvointijohtajalla olisi perusteltu rooli.

Viran mahdollista lakkauttamista tarkasteltaessa tulee arvioida ja huomioida ainakin seuraavat asiat:

  • Kyetäänkö virkaan liitetyt tehtävät jatkossa hoitamaan kuntalain edellyttämin velvoittein
  • Mihin virkojen ja toimien työnkuviin kyseiset tehtävät liitetään ja miten täytetään tähän liittyvät työantajavelvoitteet
  • Työnkuviin lisätyt tehtävät edellyttävät pääsääntöisesti myös taloudellista tarkastelua
  • Viranhaltijan asema, jonka osalta työantajaa ohjaa laki kunnallisesta viranhaltijasta

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää merkitä tarkastelun tiedoksi.

Kunnanhallitus päättää, että viran mahdollista lakkauttamista tarkastellaan siinä vaiheessa, kun kunnan henkilöstö- ja toimielinorganisaatiorakennetta tarkastellaan ja siitä tehdään päätöksiä mahdollisten tehtävien uudelleen järjestelyn vuoksi.

Päätös

Keskustelun aikana kokouksen puheenjohtaja 1. varapuheenjohtaja Sauli Tuomela esitti varajäsen Mervi Leppilahden kannattamana esittelijän ehdotuksesta poiketen, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun.

Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti äänestystavaksi kädennostoäänestystä. Äänestystapa hyväksyttiin yksimielisesti.

Toimitetussa kädennostoäänestyksessä esittelijän ehdotus sai 2 ääntä (Miskala ja Vettenranta) ja Sauli Tuomelan ehdotus 7 ääntä (Harju, Kamila, Knuutti, Latva-Nikkola, Leppilahti, Rintala ja Tuomela).

Julistettuaan äänestystuloksen puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen päättäneen äänin 7-2 hyväksyä Sauli Tuomelan tekemän ehdotuksen eli kunnanhallitus päätti palauttaa asian uudelleen valmisteluun.

Merkitään, että henkilöstöpäällikkö Tarja Vilmunen saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 4-5 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.


Muutoksenhaku

Tästä päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 § mukaan oikaisuvaatimusta eikä
kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Lisätietoja muutoksenhakukiellosta:
hallintojohtaja, s-posti: laihian.kunta@laihia.fi