Kuvaus
Kuntaan on jätetty 16.2.2021 oikaisuvaatimus kunnanhallituksen 25.1.2021 päätökseen lomauttaa ne henkilöstöstä, jotka eivät ole sitoutuneet vapaaehtoisiin säästötoimenpiteisiin.
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan lomautuspäätöksen perumista muun muassa seuraavilla perusteilla:
- Lomautukselle ei ole enää yhteistoimintaneuvotteluissa esitettyjä taloudellisia perusteita, koska kunnan taloudellinen tilanne on merkittävästi parempi kuin neuvottelujen ajankohtana.
- Kunnanhallituksen päätös pyrkiä 100.000 euron henkilöstösäästöön ensisijaisesti vapaehtoisilla säästötoimille ei ole ollut henkilöstölle tasapuolinen.
Lisäksi oikaisuvaatimuksessa tuodaan esiin se, ettei kunnanhallitus ole ottanut yhteistyötoimikunnan 2.12.2020 § 36 lausuntoa huomioon käsitellessään henkilöstön lomautusasiaa 25.1.2021 kokouksessaan. Todettakoon, että yhteistyötoimikunnan lausunto on annettu kunnan talousarviosta 2021 ja taloussuunnitelmasta 2022–2024 ja siinä asiayhteydessä kunnanhallitus on lausuntoa myös käsitellyt kokouksessaan 7.12.2020 § 228.
Kunnanhallitus toteaa oikaisuvaatimuksen johdosta seuraavaa:
KVTES VIII luvun 1 §:n soveltamisohjeen mukaan muun muassa kustannusten vähentämistarve kunnassa tai kuntayhtymässä taikka sen kyseisessä toimintayksikössä voi olla lomautuksen perusteena.
Viranhaltijoiden lomauttaminen merkitsee virantoimituksen palkatonta keskeyttämistä.
Työntekijän lomauttaminen määräytyy kulloinkin voimassa olevan työsopimuslain ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetun lain säännösten ja KVTES VIII luvun 2 §:n määräysten (lomautusilmoitus) mukaisesti.
Laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnissa (jäljempänä Kunnallinen yhteistoimintalaki) säätelee yhteistoimintaa kunnissa. Kunnallisen yhteistoimintalain 1 §:n mukaan yhteistoiminnan keskeisenä tavoitteena on antaa henkilöstölle mahdollisuus vaikuttaa omaa työtään ja työyhteisöään koskevien päätösten valmisteluun. Valmisteluun osallistuminen tarkoittaa, että yhteistoimintaneuvottelut käydään ennen kuin työnantaja tosiasiassa tekee asiaa koskevan ratkaisun. Henkilöstön vaikutusmahdollisuudet edellyttävät, että neuvottelut käydään riittävin tiedoin ja hyvissä ajoin ennen päätöksentekoa.
Laihian kunnassa yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 2.9.2020. Neuvotteluiden päätyttyä ja yhteistoimintavelvoitteen tultua täytetyksi työnantaja voi tehdä lopulliset asiaa koskevat päätökset ja ryhtyä työvoiman vähentämistä koskevissa tilanteissa irtisanomis-, lomautus- ja osa-aikaistamismenettelyyn.
Neuvottelujen päätöspöytäkirjassa todetaan, että yhteistoimintavelvoite voidaan katsoa täytetyn myös silloin, kun työntekijät, joita asia koskee, ovat osallistuneet asian valmisteluun itse tai edustajiensa välityksellä, eikä asiassa ole tämän jälkeen tapahtunut olennaisia muutoksia.
Viimeisessä neuvottelussa on käyty läpi muun muassa henkilöstömenoihin kohdistuvat säästöelementit ja siinä yhteydessä on todettu myös henkilöstön vapaaehtoisten säästötoimien tavoite sekä lomautusten vaihtoehto näille.
Lomautusten taloudellinen peruste
Kuntalain § 110 mukaisesti kunnan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.
Vuoden 2019 tilinpäätöksen mukaisesti kunnalla on taseessaan alijäämää noin 2,5 M€, mikä tulee kuntalain mukaisesti olla katettuna vuoden 2021 loppuun mennessä. Kunnanhallitus on päättänyt lukuisista toimenpiteistä talouden tasapainottamiseksi ja viimeisimmät toimenpiteet on hyväksytty kunnanhallituksen kokouksessa 8.6.2020.
Laihian kunnanvaltuusto on kokouksessaan 14.12.2020 § 72 hyväksynyt talousarvion 2021 ja taloussuunnitelman 2022–2024, mikä pitää sisällään em. kuntalain edellyttämät yksilöidyt toimenpiteet alijäämän kattamisesta. Yhtenä toimenpiteenä on kirjattu yhteistoimintaneuvotteluiden aloittaminen tavoitteena 700.000 euron säästöt vuosien 2020–2021 aikana.
Yhteistoimintaneuvotteluiden aikana on päädytty siihen, että asetetusta tavoitteesta tulee 100.000 euroa kyetä saavuttamaan ensisijaisesti vapaaehtoisilla säästötoimilla, mutta mikäli tavoitetta ei saavuteta, lomautukset toteutetaan säästötavoitteen mukaisesti vuoden 2021 aikana.
Sitoumuksia vapaaehtoisiin säästötoimiin tuli laskennallisesti noin kolmasosa asetetusta tavoitteesta ja sen myötä kunnanhallitus päätti kokouksessaan 25.1.2021, että Laihian kunta lomauttaa vuonna 2021 ne viran- ja toimenhaltijat, jotka eivät ole sitoutuneet mihinkään vapaaehtoiseen säästötoimeen.
Talousarvioon ja -suunnitelmaan kirjatut toimenpiteet on huomioitu talousarvioon kirjatuissa luvuissa, joiden mukaisesti kunnan on mahdollista näiden toimenpiteiden myötä täyttää kuntalain § 110 edellytys talouden tasapainosta. Näin ollen yhteistoimintaneuvotteluiden ja niiden yhtenä tuloksena konkretisoituneiden lomautusten taloudellinen peruste täyttyy jo kuntalain edellyttämänä.
Lomautusten tasapuolisuus
Yhteistoimintamenettely kohdistettiin tasapuolisuuden näkökulmasta koko organisaatioon, kaikkiin toimintoihin ja koko henkilöstöön.
Kunnassa on useita henkilöstöryhmiä, joiden lomauttaminen on käytännössä haasteellista. Lomautustilanteissa joudutaan hakemaan tasapainoa palvelusuhdetta koskevien määräysten ja toisaalta palvelutoiminnan häiriöttömän järjestämisen välillä. Henkilöstösäästöt ja niihin liittyvät toimenpiteet tulee pyrkiä valitsemaan ja suunnittelemaan niin, että ne aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa kuntalaisille ja työntekijöille.
Kunnanhallituksen 25.1.2021 hyväksymissä lomautusperiaatteissa todetaan, että lomautuksissa tulee noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä, työehtosopimuksia ja muuta ohjeistusta. Edelleen periaatteena on muun muassa se, että lomautukset ja niiden lomautusajanjakso ratkaistaan toimialoilla tehtävien tarpeellisuus, palvelutarve ja taloudellinen vaikuttavuus huomioiden. Viimeksi mainittu tarkoittaa esim. saatujen valtionosuuksien tai erityisavustusten takaisinperintäehtojen huomioimista.
Kunnan toimialojen erityispiirteet ja säästövelvoitteet on pyritty huomioimaan työntekijöiden tasapuolisen kohtelun näkökulmasta siten, että henkilöstön käytössä on ollut mahdollisimman laaja vapaaehtoisten henkilöstösäästöjen vaihtoehtokirjo.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi
Kunnanhallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen esittelytekstissä tarkemmin esitetyin perustein.
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.
Merkitään, että henkilöstöpäällikkö Tarja Vilmunen saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 51-53 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.