Kuvaus
OAJ:n Laihian paikallisyhdistys ry:ltä on saapunut 15.1.2021 oikaisuvaatimus kunnanhallituksen 25.1.2021 päätökseen lomauttaa kaikki ne kunnan viranhaltijat ja työntekijät, jotka eivät ole sitoutuneet vapaaehtoisiin säästötoimiin.
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan päätöksen perumista muun muassa seuraavilla perusteilla:
- Lomautuksille ei ole enää yt-neuvotteluissa esitettyjä taloudellisia perusteita.
- Säästötavoitteeseen pyrkiminen ensisijaisesti vapaaehtoisilla säästötoimilla ei ole ollut henkilöstölle tasapuolinen.
- Kunta rikkoo lomautuksilla oppilaiden oikeutta perusopetuslain 29 §:n mukaiseen turvalliseen oppimisympäristöön ja opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen jokaisena koulupäivänä.
Kunnanhallitus toteaa oikaisuvaatimuksen johdosta seuraavaa:
KVTES VIII luvun 1 §:n soveltamisohjeen mukaan muun muassa kustannusten vähentämistarve kunnassa tai kuntayhtymässä taikka sen kyseisessä toimintayksikössä voi olla lomautuksen perusteena.
Viranhaltijoiden lomauttaminen merkitsee virantoimituksen palkatonta keskeyttämistä. Lomautus ei siis voi tulla kyseeseen, jos virantoimitus on jo muulla perusteella keskeytynyt, esimerkiksi virkavapaan tai vuosiloman johdosta. Opettajien lomautus voidaan toteuttaa opetustyön keskeytyksenä siten, että muut opettajat huolehtivat omien tuntiensa ohella lomautettujen opettajien tunneista. Tällöin ei sovelleta kunnallisen opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimuksen yleisen osan 2 luvun 24 §:ssä tarkoitettua 30 prosentin suuruista eikä muutakaan korvausta lisääntyneistä opetustehtävistä.
Mikäli edellä tarkoitettua järjestelyä ei tarkoituksenmukaisella tavalla voida toteuttaa, on lomautuksen sijasta voitava suorittaa lomautusta vastaava säästö palkkausmenoista.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 2.9.2020. Neuvottelujen päätöspöytäkirjassa todetaan, että yhteistoimintavelvoite voidaan katsoa täytetyn myös silloin, kun työntekijät, joita asia koskee, ovat osallistuneet asian valmisteluun itse tai edustajiensa välityksellä, eikä asiassa ole tämän jälkeen tapahtunut olennaisia muutoksia
Viimeisessä neuvottelussa on myös käyty läpi henkilöstömenoihin kohdistuvat säästöelementit ja siinä yhteydessä on todettu myös henkilöstön vapaaehtoisten säästötoimien tavoite sekä lomautusten vaihtoehto näille.
Lomautusten kestolle ei ole säädetty työsopimuslaissa vähimmäis- tai enimmäisaikaa. Lomautuksen toteutuksen ja keston tulee kuitenkin olla oikeassa suhteessa työnantajan toimintaedellytysten muuttumiseen. Kunnanhallitus päätti 8.6.2020 osana kunnan talouden tasapainotustoimenpiteitä 700.000 euron henkilöstösäästövaateesta vuosille 2020–2021. Tästä henkilöstöön suoraan kohdistuviksi säästövaateeksi kunnanhallitus päätti 21.9.2021 yhteistoimintaneuvottelujen jälkeen 100.000 euroa, joka laskennallisesti tarkoittaa kolmen päivän lomautuksia.
Lomautusten taloudellinen peruste
Kuntalain § 110 mukaisesti kunnan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.
Vuoden 2019 tilinpäätöksen mukaisesti kunnalla on taseessaan alijäämää noin 2,5 M€, mikä tulee kuntalain mukaisesti olla katettuna vuoden 2021 loppuun mennessä. Kunnanhallitus on päättänyt lukuisista toimenpiteistä talouden tasapainottamiseksi ja viimeisimmät toimenpiteet on hyväksytty kunnanhallituksen kokouksessa 8.6.2020.
Laihian kunnanvaltuusto on kokouksessaan 14.12.2020 § 72 hyväksynyt talousarvion 2021 ja taloussuunnitelman 2022–2024, mikä pitää sisällään em. kuntalain edellyttämät yksilöidyt toimenpiteet alijäämän kattamisesta. Yhtenä toimenpiteenä on kirjattu yhteistoimintaneuvotteluiden aloittaminen tavoitteena 700.000 euron säästöt vuosien 2020–2021 aikana.
Yhteistoimintaneuvotteluiden aikana on päädytty siihen, että asetetusta tavoitteesta tulee 100.000 euroa kyetä saavuttamaan ensisijaisesti vapaaehtoisilla säästötoimilla, mutta mikäli tavoitetta ei saavuteta, lomautukset toteutetaan säästötavoitteen mukaisesti vuoden 2021 aikana.
Sitoumuksia vapaaehtoisiin säästötoimiin tuli laskennallisesti noin kolmasosa asetetusta tavoitteesta ja sen myötä kunnanhallitus päätti kokouksessaan 25.1.2021, että Laihian kunta lomauttaa vuonna 2021 ne viran- ja toimenhaltijat, jotka eivät ole sitoutuneet mihinkään vapaaehtoiseen säästötoimeen.
Talousarvioon ja -suunnitelmaan kirjatut toimenpiteet on huomioitu talousarvioon kirjatuissa luvuissa, joiden mukaisesti kunnan on mahdollista näiden toimenpiteiden myötä täyttää kuntalain § 110 edellytys talouden tasapainosta. Näin ollen yhteistoimintaneuvotteluiden ja niiden yhtenä tuloksena konkretisoituneiden lomautusten taloudellinen peruste täyttyy jo kuntalain edellyttämänä.
Lomautusten tasapuolisuus
Yhteistoimintamenettely kohdistettiin tasapuolisuuden näkökulmasta koko organisaatioon, kaikkiin toimintoihin ja koko henkilöstöön.
Kunnassa on useita henkilöstöryhmiä, joiden lomauttaminen on käytännössä haasteellista. Lomautustilanteissa joudutaan hakemaan tasapainoa palvelusuhdetta koskevien määräysten ja toisaalta palvelutoiminnan häiriöttömän järjestämisen välillä. Henkilöstösäästöt ja niihin liittyvät toimenpiteet tulee pyrkiä valitsemaan ja suunnittelemaan niin, että ne aiheuttavat mahdollisimman vähän haittaa kuntalaisille ja työntekijöille.
Kunnanhallituksen 25.1.2021 hyväksymissä lomautusperiaatteissa todetaan, että lomautuksissa tulee noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä, työehtosopimuksia ja muuta ohjeistusta. Edelleen periaatteena on muun muassa se, että lomautukset ja niiden lomautusajanjakso ratkaistaan toimialoilla tehtävien tarpeellisuus, palvelutarve ja taloudellinen vaikuttavuus huomioiden. Viimeksi mainittu tarkoittaa esim. saatujen valtionosuuksien tai erityisavustusten takaisinperintäehtojen huomioimista.
Kunnan toimialojen erityispiirteet ja säästövelvoitteet on pyritty huomioimaan työntekijöiden tasapuolisen kohtelun näkökulmasta siten, että käytössä on ollut mahdollisimman laaja vapaaehtoisten henkilöstösäästöjen vaihtoehtokirjo.
Oppilaiden oikeus turvalliseen oppimisympäristöön ja opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen jokaisena koulupäivänä
KVTES:n lomautusta koskevien määräysten mukaan opettajien lomautus voidaan toteuttaa opetustyön keskeytyksenä. OVTES sisältää määräyksen opettajatyöpäivistä eli VESO-päivistä. Määräyksen mukaan opettajat ovat velvollisia varsinaisten koulutyöpäivien ja muun työvelvollisuuden lisäksi osallistumaan opinto- ja suunnittelutyöhön (VESO-päivät) kolmena päivänä lukuvuodessa. Kuntatyönantajat on tulkinnut, että VESO-päivinä opetustyö ei ole keskeytyneenä ja silloin on mahdollista lomauttaa. Työtuomioistuin on linjannut ratkaisuissaan 1994:28 ja 2013:93 opettajien lomautusmahdollisuutta keskeytysaikana. Ratkaisujen perusteella opettajat voidaan lomauttaa opetustyöstä. Opettajia ei sen sijaan voida lomauttaa sellaisena koulutyön keskeytysaikana, jolloin opettajalla ei ole määrätty työtehtäviä.
Työtuomioistuin on myös ratkaissut oikeuskysymyksenä sen, voidaanko opettajat lomauttaa syysloman aikana, johon oli siirretty kaikki lukuvuoden VESO-päivät peräkkäin lomautustarpeeseen liittyvistä syistä. Tapaus on käsitelty myös hallinto-oikeudessa laillisuuskysymyksenä hallintolainkäyttöjärjestyksessä. Työtuomioistuimen ja hallinto-oikeuden ratkaisuissa ei ole todettu työnantajan toimineen suhteellisuusperiaatteen tai virkaehtosopimuksen määräysten eikä lain vastaisesti siirtäessään VESO-päivät syyslomaviikolle. (TT 19.4.2016, tuomio 43 ja Vaasan hallinto-oikeus 3.3.2015 dnro 01579/13/2207)
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.
Merkitään, että henkilöstöpäällikkö Tarja Vilmunen saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 51-53 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.