Kunnanhallitus, kokous 26.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 154 Esiselvitys junaradan ali/ylikulun ratkaisuvaihtoehdoista

LAIDno-2021-342

Valmistelija

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Väyläviraston kanssa on käyty aktiivista keskustelua Ratikylän kohdan radan alituksen toteuttamisen mahdollisuuksista lähtökohtana kunnan ja Liikenneviraston sopimus Ratikylän kohdan radan alittamisesta. Sopimus on solmittu jo vuonna 2010, mutta useiden eri vaiheiden myötä sopimuksen mukaista alikulkua ei ole vielä toteutettu. Viimeisin neuvottelu käytiin 20.6.2024 Pasilassa Väyläviraston tiloissa.

Väylävirasto totesi neuvottelussa, että radan kohdan ylitys tai alitus on nykytilanteessa kunnan katuverkon kehittämistä. Kunta vastaa kustannuksista katuverkon osalta. Jotta Väylävirastolla on intressi kytkeytyä hankkeeseen, tapahtuisi se tasoristeysten poiston muodossa. Hyvällä suunnitelmalla mahdollistuu useamman tasoristeyksen poistaminen Laihian juna-aseman läheisyydestä.

Nykyään laki liikennejärjestelmistä ja maanteistä vaatii, että tällaisissa tapauksissa asia on ratkaistava, joko tie- tai ratasuunnitelmalla, jossa arvioidaan vaikutukset ja annetaan myös kuntalaisille mahdollisuus lausua suunnitelmasta.

Väylävirasto totesi, että 2010 laaditun ja 2022 päivitetyn suunnitelman ongelmaksi muodostuvat alikulun pituuskaltevuus sekä suunnitelman alikulkukorkeus. Erikoiskuljetukset (mm. talopaketin osat) vaativat 7 x 7 metrin kulkuaukon. Pienen alikulkukorkeuden takia toteuttamisen jälkeen täytyisi siis jättää käyttöön tasoristeys suuria kuljetuksia varten ja tämä muodostaa aina riskin. Kunnan tahtotila on katuliikenteen sujuvoittaminen ja siksi asemakaavassa on otettu huomioon alikulku- sekä ylikulkuvaihtoehdot.

Ottaen huomioon pohjaveden korkeuden, saven kuivakuoren varaan rakennetut ympäristön rakennukset, sulfidisaven sekä muut tekniset asiat tulisi jatkosuunnittelussa olla lähtökohtana radan ylittävä silta. Väyläviraston mukaan ylikulkusilta on lähtökohtaisesti yhtä kallis tai jopa edullisempi kuin alikulku.

Neuvottelussa sovittiin, että kunta teettää esiselvityksen ratkaisuvaihtoehdoista. Väylävirasto ja ELY-keskus osallistuvat asiantuntijoina selvityksen tekoon. Esiselvityksen sisältönä tulee olla ainakin ratkaisuvaihtoehdot ja niiden vertailu, riskien kartoitus sekä kustannusarvio.

Väylävirasto perustaa projektipankin BEM-portaaliin, jonne se kokoaa Väylävirastolla olevan lähtötiedon aiheeseen liittyen (tiesuunnitelma-aineistot ja suunnitelmat). Lähtötietoaineisto toimitetaan tekniselle johtajalle.

Hankkeen rakentaminen edellyttää hallinnollisen suunnitelman, jossa vaikutukset arvioidaan. Hallinnollinen suunnitelma voi olla tie- tai ratasuunnitelma. Periaatteena Väylävirastolla on, että ennen hallinnollisen suunnitelman laatimista, olisi neuvoteltava sopimus toteutuskustannusten jaosta. Hallinnollisen suunnitelman teettäjästä ei neuvottelussa vielä sovittu.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää teettää esiselvityksen junaradan ali/ylikulun ratkaisuvaihtoehdoista.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.


Muutoksenhaku

Tästä päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 § mukaan oikaisuvaatimusta eikä
kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Lisätietoja muutoksenhakukiellosta:

sähköposti: laihian.kunta@laihia.fi