Kunnanvaltuusto, kokous 19.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 28 Laihian perusopetuksen hallinnollinen rakenne

LAIDno-2023-205

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Laukkonen, sivistysjohtaja, markku.laukkonen@laihia.fi

Kuvaus

Laihian kunnanhallitus on päättänyt (20.2.2023 § 27 / LAIDno-2021-655), että sivistyspalvelut yhdessä sivistyslautakunnan kanssa velvoitetaan tekemään yhtenäiskoulun kehittämisen mukaisen selvityksen rinnalle 30.4.2023 mennessä selvitys siitä, miten peruskoulun johtamisjärjestelmä organisoidaan, mikäli nykyinen hallintomalli puretaan ja mitkä ovat tällöin sen vaikutukset henkilöstöön ja toimintaan.

Sivistysjohtaja on 17.3.2023 toteuttanut suunnittelupäivän yhtenäiskoulun jokaisen yksikön rehtoreiden ja vararehtoreiden kanssa. Suunnittelupäivän aikana haettiin ratkaisua siihen, miten varmistetaan tuleville rehtoreille ja koulunjohtajille riittävä hallinnollinen työaika siten, että jokaisessa yksikössä on itsenäisesti päätöksiä tekevä esihenkilö läsnä joka päivä, mikäli nykyinen hallintomalli puretaan. Hallinnon kannalta keskeistä on rehtoreiden vastuu- ja kehittämistehtävien organisointi. Laihian perusopetuksessa on tällä hetkellä kolme virkarehtoria (johtava rehtori + kaksi apulaisrehtoria) sekä jokaisen yksikön vararehtorit. Myös tulevassa hallintomallissa tulee olla riittävä määrä virkarehtoreita ja vararehtoreita.

Suunnittelupäivän aikana laadittiin kaksi vaihtoehtoista mallia perusopetuksen hallinnon järjestämiseksi yhtenäiskoulun mahdollisen purkamisen jälkeen. Malleja on käsitelty yhdessä sivistyslautakunnan kanssa iltakoulussa 12.4.2023. Yhtenäiskoulun mahdollinen purkaminen ei ole viranhaltijoiden irtisanomisen peruste, joten nykyiset virkarehtorit tulee huomioida myös tulevassa hallintomallissa. Tällä hetkellä perusopetuksessa on virassa kaksi apulaisrehtoria sekä vt. johtava rehtori. Virassa oleville rehtoreille löytyy vastaava tehtävä molemmista suunnitelluista hallintomalleista. 

Uudessa hallintomallissa A sivistysjohtajan alaisuudessa toimisi opetuspäällikkö, joka olisi myös perusopetuksen tehtäväaluejohtaja ja kaikkien rehtoreiden ja koulunjohtajien esihenkilö. Opetuspäällikkö vastaisi kaikista aiemmista rehtoreiden erityisvastuu- ja kehittämistehtävistä ja siten selkeyttäisi rehtoreiden ja koulunjohtajien arkityötä. Sivistysjohtajan alaisuudessa toimiva opetuspäällikkö voisi myös tarvittaessa sijaistaa sivistysjohtajaa ja toisi siten tähänkin toimintaan varmuutta nykyistä enemmän. Opetuspäällikölle voidaan osoittaa myös joitain koulunjohtajien hallinnollisia tehtäviä ja siten helpotettaisiin myös heidän työtään. Koulunjohtajat ovat kuitenkin merkittävästi kiinni koulun opetustoiminnassa ja siten heille ei voida lisätä kaikkia virkarehtorin tehtäviä.  Virkarehtorit sijoittuisivat Kirkonkylän kouluun sekä yläkouluun ja he toimisivat oman henkilöstönsä lähiesihenkilönä. Kaikissa muissa kouluissa olisi toiminnasta vastaava koulunjohtaja (OVTES Osio B Liite 1 § 8). Uusia perustettavia virkoja tässä mallissa ovat opetuspäällikön virka sekä toinen perusopetuksen rehtorin virka. Yksi rehtorin virka kunnassa on jo olemassa, mutta se on tällä hetkellä käyttämättömänä. Nykyisen apulaisrehtoreiden virat voitaisiin lakkauttaa. 

Uudessa hallintomallissa B sivistysjohtajan alaisuudessa toimisi kolme perusopetuksen rehtoria, joiden alkusijoituspaikkana olisi yläkoulu, Kirkonkylän sekä Perälän tai Rauhalan koulut. Perälän (tai Rauhalan) koulun rehtori toimisi myös pienempien koulujen koulunjohtajien esihenkilönä. Yläkoululla ja Kirkonkylän koululla tarvitaan todennäköisesti myös hallinnollisen työn jakamiseen vararehtori. Muissa kouluissa vararehtori voisi olla nimen mukaisesti rehtorin varahenkilö. Kehittämis- ja vastuutehtävät jakautuisivat virkarehtoreille. Tässä mallissa ei ole varsinaista perusopetuksen tehtäväaluejohtajaa ja siten nämä tehtävät jäisivät mahdollisesti sivistysjohtajalle. Tehtäväaluejohtajan rooli voidaan myös nimetä yhdelle virkarehtoreista tai se voi olla myös virkarehtoreilla kiertävä tehtävä esim. kahden lukuvuoden välein. Apulaisrehtoreiden virat voitaisiin lakkauttaa ja uusia perusopetuksen rehtorin virkoja tulisi perustaa kaksi yhden jo olemassa olevan lisäksi. Tämä malli lisää jonkin verran sivistysjohtajan vastuuta kolmen virkarehtorin lähiesihenkilöasemassa.

Molemmat mallit vaativat kunnan hallintosäännön päivittämistä uusien virkanimikkeiden myötä. Koulujen henkilöstön (opettajat, ohjaajat, avustajat) suuntaan malleilla ei ole merkittävää eroa nykyseen järjestelmään verrattuna. Parannusta nykyiseen tulisi todennäköisesti siten, että lähiesihenkilö olisi kaikissa kouluissa helpommin tavoitettavissa. "Kyläkoulujen" (Hulmi, Kylänpää, Isokylä) nykyiset vararehtorit ovat lupautuneet jatkamaan koulunjohtajina, mutta muiden koulujen osalta tilanne vaatii vielä selvittelyä.

Talouden kannalta kolmen virkarehtorin malli B olisi kustannuksiltaan suunnilleen nykyisen järjestelmän kanssa samalla tasolla. Malli A lisäisi kustannuksia vuodessa n. 25 000 €, koska opetuspäällikön palkka on korkeampi kuin rehtorin palkka ja tässä mallissa koulunjohtajia olisi yksi enemmän kuin mallissa B. Molemmissa malleissa lisää kustannuksia tulee mm. koulunjohtajien tehtäväkohtaisista palkoista. Laskelmat ovat arvioita ja tarkkoja lukuja on vaikea määritellä. Lopulliseen kustannukseen vaikuttaa mm. rehtoreiden ja koulunjohtajien uudet tehtävävaativuudet sekä koulunjohtajien mahdolliset ylituntien lukumäärät, joita ei vielä tässä vaiheessa voida tietää.     

Oheismateriaali: Perusopetuksen hallinto itsenäisinä kouluina, Oppilasennuste 2022, Koulujen kommentteja malleihin A ja B sekä Yläkoulun lausunto suunnitelmiin perusopetuksen johtamisjärjestelyistä

Päätösehdotus

Esittelijä

Markku Laukkonen, sivistysjohtaja, markku.laukkonen@laihia.fi

Sivistyslautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle liitteen mallia A perusopetuksen hallintomalliksi, mikäli Laihian hallinnollinen yhtenäiskoulu päätetään purkaa. 

Päätös

Sivistyslautakunta hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Kuvaus

Laihian kunnanvaltuusto on 5.3.2015 § 24 päättänyt, että Laihian perusopetuksessa siirrytään yhtenäiskoulun hallintomalliin 1.8.2015 alkaen.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto päättää

  1. purkaa Laihian perusopetuksen yhtenäiskoulun hallintomallin,
  2. että uudeksi hallintomalliksi tulee sivistyslautakunnan ehdottama hallintomalli A liitteen mukaisena.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus ehdottaa yksimielisesti kunnanvaltuustolle,​ että kunnanvaltuusto päättää

  1. purkaa Laihian perusopetuksen yhtenäiskoulun hallintomallin,​
  2. että uudeksi hallintomalliksi tulee sivistyslautakunnan ehdottama hallintomalli A liitteen mukaisena.

Päätös

Kunnanvaltuusto hyväksyi yksimielisesti kunnanhallituksen tekemän ehdotuksen.


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
- kunnan jäsen

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valistusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
- päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. 

Valituksessa on ilmoitettava:

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeuden käyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Vaasan hallinto-oikeudelle.

Valitusviranomaisen yhteystiedot:

Vaasan hallinto-oikeus
postiosoite: PL 204, 65101 Vaasa
käyntiosoite: Korsholmanpuistikko 43, 4. krs, 65100 Vaasa
s-posti vaasa.hao(at)oikeus.fi
telekopio 029 5642 760

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa, osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä oikeudenkäyntimaksun tuomioistuinmaksulain (1455/2015) perusteella. Lisätietoja valituksen maksullisuudesta saa valitusviranomaiselta.

Lisätiedot ja asiakirjapyynnöt

Lisätietoja kunnallisvalituksesta ja päätöstä koskevia asiakirjoja voi pyytää Laihian kunnan kirjaamosta.

s-posti: laihian.kunta@laihia.fi