Kunnanvaltuusto, kokous 14.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 64 Talousarvio 2023, taloussuunnitelma ja investointisuunnitelma 2024–2025

LAIDno-2022-339

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jukka Giren, talousjohtaja, jukka.giren@laihia.fi
Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnan oli vuonna 2021 katettava kuntalain mukaisesti taseen alijäämä, jota oli jäljellä 560 754 euroa. Tilikauden tulos oli + 2 137 607 euroa, jolla saavutettiin kuntalain § 110 mukainen vaatimus talouden tasapainosta. Kertynyttä ylijäämää on näin ollen taseessa 1 576 853 euroa.

Kuluvan vuoden talousarvio on 667 423 euroa ylijäämäinen. Talousarvion toteutumiseen asettaa paineita erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuskehitys, joka on alkuvuonna ollut selkeästi yli arvioidun tason. Tämä epävarmuustekijä poistuu kuntien talousarvioista sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä vuodesta 2023 alkaen.

Kuluvan vuoden talousarvion toteutumiseen asettaa paineita myös globaalin tilanteen aiheuttamat hinnannousupaineet sekä henkilöstökustannusten voimakas kasvu epäselvän kunta-alan työmarkkinatilanteen takia. Henkilöstökustannuksiin tulee vaikuttamaan myös työntekijäjärjestöjen kanssa käytävät neuvottelut henkilökohtaisen lisän maksamisesta takautuvasti niiltä osin, kun sitä ei ole maksettu riittävästi kunnallisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) mukaisesti.

Vuoden 2023 talousarvion valmistelu on erittäin poikkeuksellista. Kuntien verotulot ja valtionosuudet muuttuvat rajusti sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä. Kuntien tuloveroprosentteja leikataan 12,64 %-yksikköä vuoden 2022 tasosta. Tämän lisäksi yhteisöveroon tehdään leikkauksia. Valtionosuudet määräytyvät uudelleen ja niitä tullaan jatkovuosien osalta tarkastelemaan myöhemmin vuoden 2022 tilinpäätöstietojen pohjalta.

Vuoden 2023 talousarvion rakentamista helpottaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä palo- ja pelastustoimen siirtyminen hyvinvointialueelle. Tämän myötä toiminnan taloudellinen ennakoitavuus paranee huomattavasti ja talousarvio on selkeämmin ns. omissa käsissä.

Talousarvion laatimista vaikeuttaa em. vaikea maailmantalouden tilanne, joka vaikuttaa niin kunnan kiinteistökuluihin kuin vaikkapa kouluruokailun hintaan. Henkilöstökulujen ennakointiin vaikuttavat etenkin kuntastrategian linjaukset, kunnan organisaatiotarkastelun tulokset sekä kunta-alan työmarkkinaneuvotteluiden tilanne. Näiden lisäksi esim. toisen asteen koulutuksen maksuttomuuden eteneminen uusiin ikäluokkiin ja varhaiskasvatuksen maksujen taannoinen alentaminen vaikuttavat talousarvion laadintaan kustannuksia nostavasti.

Talousarvion 2022 laadinnassa huomioidussa taloussuunnitelmassa vuodelle 2023 on arvioitu kunnan toimintakatteeksi 19 237 208 euroa ja verokertymäksi 23 636 855 euroa. Huomioiden poistot, tilikauden 2023 ylijäämäksi tulisi näillä arvioilla 1 942 647 euroa.

Toimintakatteen arvioinnissa ei ole syksyllä 2021 kyetty huomioimaan maailmantaloudessa tapahtuneita mullistuksia, mahdollisten organisaatiouudistusten vaikutuksia eikä tulevien palkankorotusten todennäköistä tasoa. Muun muassa näiden asioiden myötä tuolloin arvioitu toimintakate tullaan mahdollisesti ylittämään.

Toimintakatteen mahdollista ylitystä kompensoi vuonna 2023 verokertymän ennakoitua korkeampi taso. Sekä Kuntaliiton että valtiovarainministeriön ennakkolaskelmissa Laihian kunnan verokertymän taso on noin 1,3 M€ korkeampi kuin kunnan taloussuunnitelmaan kirjattu arvio.

Talousarvion laadinnassa on syytä noudattaa edelleen tiukkaa linjaa. On kuitenkin huomioitava, että kunnan lakisääteiset tehtävät kyetään hoitamaan siten, että henkilöstöä ei kuormiteta liikaa. Tämä edellyttää riittäviä perusteltuja henkilöstöresursseja eri toimialoille. Tämä on toisaalta osa henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimista ja toisaalta laadukkaiden palveluiden varmistamista kuntalaisille.

Kunnanhallitukselle esiteltiin laskelmia vuoden 2023 toimintakatteen raamin pohjaksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää, että talousarvion valmistelua jatketaan siten, että suunnittelun lähtökohtana on taloussuunnitelman 2023 mukainen toimintakatetaso. Tästä voidaan tarvittaessa poiketa lähinnä globaalin tilanteen vaikutusten ja henkilöstökustannuksiin vaikuttavien tekijöiden takia.

Kunnanhallitus päättää, että talousarviota 2023 tarkastellaan tarkemmin kunnanvaltuuston iltakoulussa 22.8.2022.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Merkitään, että talousjohtaja Jukka Girén saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 113–114 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Jukka Giren, talousjohtaja, jukka.giren@laihia.fi
Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanhallitus linjasi talousarvion valmistelua kokouksessaan 6.6.2022 siten, että suunnittelun lähtökohtana on kunnanvaltuuston 13.12.2021 hyväksymässä taloussuunnitelmassa vuodelle 2023 asetettu toimintakatetavoite 19.237.208 euroa. Joulukuussa 2021 ei ollut tietoa tulossa olleesta Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan ja sen myötä tulleesta talouskehityksestä. Kustannusten nousu on ollut niin merkittävää, että tarve toimintakatteen korottamiseen on olennainen.

Laihian kunta sai katettua taseessa olleen alijäämän vuonna 2021. Vuodesta 2022 on tulossa todennäköisesti alijäämäinen. Viime vuonna taseeseen syntynyt ylijäämä kuitenkin riittänee pitämään kumulatiivisen kertymän ylijäämäisenä. Merkittävin riski taseen ylijäämän osalta on sosiaali- ja terveydenhuollon kulujen kasvu kuluvana vuonna.

Kun otetaan huomioon arviot vuoden 2023 verotuloista ja valtionosuuksista, on ensi vuodesta tulossa selvästi ylijäämäinen. Arviot vuosien 2024 ja 2025 osalta ovat kuitenkin merkittävästi heikommat. Vuoden 2023 näkymiä parantavat erityisesti arviot verotuloista, joihin sisältyy myös merkittäviä eriä aikaisemmilta verovuosilta. Vuosien 2024 ja 2025 näkymiä heikentävät varsinkin arviot valtionosuuksien tulevasta kehityksestä.

Talouskehitykseen sisältyy paljon epävarmuustekijöitä, joten talouden hoidossa on oltava tarkkana jatkossakin. Kuitenkin tarvittavat resurssit palvelujen tuottamiseen on pystyttävä varmistettava.

Talousarvion valmistelu etenee, mutta mahdollisimman realistisen raamin määrittelemiseksi tarvitaan vielä laskelmia, jotka valmistuvat vasta lähempänä kokouksen ajankohtaa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää jatkaa talousarvion 2023 valmistelua siten, että käyttötalouden raamina on 20,5 milj. euroa.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Merkitään, että talousjohtaja Jukka Girén saapui kokoukseen asiantuntijaksi ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Jukka Giren, talousjohtaja, jukka.giren@laihia.fi
Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanhallitus asetti kokouksessaan 1.9.2022 käyttötalouden raamiksi 20,5 milj. euroa. Talousarviovalmistelun etenemisen myötä on nähtävissä, että asetettu 20,5 milj. euron raami on erittäin tiukka ja on todennäköistä, että se tullaan hieman ylittämään.

Merkittävimpänä tekijänä ovat sivistyspalveluiden henkilöstökulut, joiden määrittely realistiselle tasolle vaatii arvion mukaan selkeää tason korotusta vuoden 2022 talousarvioon nähden. Henkilöstömenojen osalta myös palkankorotukset sekä henkilökohtaiset lisät vaikuttavat päivitettyyn arvioon. Etenkin sivistys- ja teknisissä palveluissa joudutaan varautumaan energiakriisin mukaisiin hinnankorotuksiin, jotka vaikuttavat menoihin ennakoitua enemmän.

Valtiovarainministeriön ennakolliset laskelmat kuntien valtionosuuksista, verokompensaatioista sekä kotikuntakorvauksista täsmentyvät loppuvuoden aikana edelleen. Lopulliset laskelmat valmistuvat arvion mukaan vasta marraskuussa. Vastaavalla tavalla täsmentyvät myös arviot kunnallisten verojen osalta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää merkitä talousarvion valmistelun tilanteen tiedoksi.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Merkitään, että talousjohtaja Jukka Girén saapui kokoukseen asiantuntijaksi ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Jukka Giren, talousjohtaja, jukka.giren@laihia.fi

Kuvaus

Talousarvioesityksen toimintakate on 20.968.500 euroa ja tilikauden ylijäämä 688.500 euroa. Nettoinvestoinnit ovat 3.566.500 euroa, jotka pääosin kohdistuvat kunnallistekniikkaan.

Verotuloja arvioidaan ensi vuonna tulevan 18,3 milj. euroa ja valtionosuuksia 5,745 milj. euroa. Lainamäärä kasvaa hieman, mutta säilyy kuntien keskimääräisellä tasolla.

Käyttötalouden osalta talousarvioesitys on lautakuntien esitysten mukainen. Investointiosaan on tullut muutoksia teknisen lautakunnan esitykseen kunnallistekniikan osalta.

Yhteistyötoimikunta totesi kokouksessaan 1.11.2022 § 18, että sillä ei ole huomautettavaa talousarvioesityksestä.

Oheismateriaali: Teknisen lautakunnan investointiesitys/kunnallistekniikka

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy vuoden 2023 talousarvion, vuosien 2024–2025 taloussuunnitelman ja investointisuunnitelman liitteen mukaisena.

Kunnanhallitus päättää oikeuttaa talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan mahdollisia teknisiä korjauksia.

Päätös

Puheenjohtaja avasi keskustelun.

Keskustelun aikana tehtiin seuraavat muutosesitykset:

  • s. 11 Talousarvion laskentaperusteet: 1. vpj. Sauli Tuomela esitti, että talousarviokirjaan lisätään taulukko valtionosuuksista.
  • s. 21 Keskushallinto/Toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi 2023: Jäsen Antti Tuomela esitti, että lisätään kohta "Lisätään yhteistyötä lähialueiden toisen asteen oppilaitoksiin ja korkeakouluihin harjoittelijoiden saamiseksi.".
  • s. 27 Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen: Kunnanjohtaja Juha Rikala esitti, että kohta Ympäristöterveydenhuolto/Vaasa poistetaan.
  • s. 54 Investointiosa/Hyvinvointilautakunta: 1. vpj. Sauli Tuomela esitti, että hyvinvointilautakunnan investointeihin lisätään "Yleisurheilukentän aitaus ja istutukset" -12.500 euroa vuodelle 2023 ja investointi "Pesäpallokenttä/lisäkatsomo" siirretään suunnitelmavuodelle 2024.

 

Puheenjohtaja päätti keskustelun. Puheenjohtaja tiedusteli, vastustaako joku jäsenistä edellä tehtyjä esityksiä. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi, että kunnanhallitus on yksimielisesti hyväksynyt talousarvion 2023, vuosien 2024–2025 taloussuunnitelman ja investointisuunnitelman edellä tehdyin muutoksin.

Kunnanhallitus päätti yksimielisesti oikeuttaa talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan mahdollisia teknisiä korjauksia.

Talousarvio 2023, vuosien 2024–2025 taloussuunnitelma ja investointisuunnitelma kunnanhallituksen hyväksymässä muodossa lisätään liitteeksi 2.

Puheenjohtaja keskeytti kokouksen asian käsittelyn aikana klo 18.31–18.48.

Merkitään, että talousjohtaja Jukka Girén, sivistysjohtaja Markku Laukkonen ja tekninen johtaja Jari Mansikka-aho saapuivat kokoukseen asiantuntijoiksi ja poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Merkitään, että asia käsiteltiin § 211 jälkeen.

Kuvaus

Oheismateriaali: Teknisen lautakunnan investointiesitys/kunnallistekniikka

Kunnanhallituksen 7.11.2022 kokouksen jälkeen havaittiin määrärahojen osalta päällekkäisyyksiä hyvinvointilautakunnan tehtäväalueella liikuntatoimi sekä teknisen lautakunnan tehtäväalueella yleiset alueet, sekä tekstivirheitä tavoitteiden osalta hyvinvointilautakunnan tehtäväalueella kirjasto- ja kulttuuritoimi. Näistä aiheutuvista muutoksista valtuutetuille jaettiin selvitykset kokouksessa.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus ehdottaa yksimielisesti kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy vuoden 2023 talousarvion, vuosien 2024–2025 taloussuunnitelman ja investointisuunnitelman liitteen mukaisena.

Päätös

Puheenjohtaja ehdotti vuoden 2023 talousarvion, vuosien 2024–2024 taloussuunnitelman ja investointisuunnitelman käsittelyjärjestykseksi seuraavaa:

Ennen talousarvion esittelyä ja käsittelyä kunnanjohtaja Juha Rikala ja kunnanhallituksen puheenjohtaja Minna Niemi käyttävät puheenvuorot. Talousjohtaja Jukka Girén voi tarvittaessa vastata mahdollisesti esitettäviin kysymyksiin. Tämän jälkeen pidetään ryhmäpuheenvuorot ryhmien suuruuden mukaisessa järjestyksessä. Ryhmäpuheenvuoroissa mahdollisesti esitetyt muutosehdotukset tulee toistaa yksityiskohtaisessa käsittelyssä. Ryhmäpuheenvuorojen jälkeen käydään yleiskeskustelu. Yleiskeskustelun jälkeen siirrytään yksityiskohtaiseen käsittelyyn. Yksityiskohtaisen käsittelyn aikana tehdään mahdolliset muutosehdotukset, joista päätetään heti asianomaisessa kohdassa. Sen jälkeen, kun talousarvio, taloussuunnitelma ja investointisuunnitelma on käyty yksityiskohtaisesti läpi, varataan kunnanhallitukselle mahdollisuus antaa lausunto muutoksista. Vasta kunnanhallituksen lausunnon jälkeen talousarvio, taloussuunnitelma ja investointisuunnitelma hyväksytään lopullisesti siihen tehtyine muutoksineen. Kunnanvaltuusto hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksen käsittelyjärjestykseksi.

Merkitään, että kunnanjohtaja Juha Rikala käytti puheenvuoron.

Merkitään, että kunnanhallituksen puheenjohtaja Minna Niemi käytti puheenvuoron.

Ryhmäpuheenvuorot

Merkitään, että Keskusta-KD:n valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Iida Viholainen.

Merkitään, että Laihian Kokoomuksen valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Antti Tuomela.

Merkitään, että Laihian Perussuomalaisten valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Tero Frondelius.

Merkitään, että Laihian Demarien valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Jukka Harju.

Merkitään, että Vasemmistoliiton valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Raimo O Kinnari.

Puheenjohtaja avasi yleiskeskustelun. Merkitään, että valtuutettu Sauli Tuomela ja kunnanvaltuuston puheenjohtaja Janne Laine käyttivät puheenvuorot.

Julistettuaan yleiskeskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että tämän jälkeen siirrytään yksityiskohtaiseen käsittelyyn.

Yksityiskohtaisen käsittelyn aikana tehtiin seuraavat muutosesitykset:

3.3 Kunnanhallitus

Valtuutettu Tiina Friman ehdotti valtuutettu Antti Tuomelan kannattamana, että sivulle 20 kohtaan Tavoitteet 2023 lisätään kohta: Sisäisen valvonnan kehittäminen ja sen vahvistaminen sekä kohtaan Toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi 2023 lisätään kohta: Sisäisen valvonnan koulutusta viranhaltijoille ja luottamushenkilöille.

Puheenjohtaja tiedusteli valtuutetuilta, vastustaako joku ehdotettuja lisäyksiä. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi kunnanvaltuuston hyväksyneen yksimielisesti valtuutettu Tiina Frimanin ehdottamat lisäykset.

3.5 Hyvinvointilautakunta

Puheenjohtaja tiedusteli valtuutetuilta, vastustaako joku valtuutetuille jaetuissa papereissa esitettyjä muutoksia tehtäväalueen 4500 kirjasto- ja kulttuuritoimi tekstiosiin. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi kunnanvaltuuston yksimielisesti hyväksyneen esitetyt muutokset.

Puheenjohtaja tiedusteli valtuutetuilta, vastustaako joku valtuutetuille jaetuissa papereissa esitettyjä muutoksia tehtäväalueen 4700 liikuntatoimi määrärahataulukkoon. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi kunnanvaltuuston yksimielisesti hyväksyneen esitetyt muutokset.

3.7 Tekninen lautakunta

Valtuutettu Erkki Aro ehdotti, että sivulle 39 kohtaan Tavoitteet 2023 lisätään kohta: Turvallisuuden parantaminen turvallisuuskyselyn pohjalta sekä kohtaan Toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi 2023 lisätään kohta: Turvallisuuskyselyn toteuttaminen ja turvallisuussuunnitelman päivittäminen yhteistyössä muiden hallintokuntien ja konserniyhtiöiden kanssa.

Puheenjohtaja tiedusteli valtuutetuilta, vastustaako joku ehdotettuja lisäyksiä. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi kunnanvaltuuston hyväksyneen yksimielisesti valtuutettu Erkki Aron ehdottamat lisäykset.

Valtuutettu Erkki Aro ehdotti, että sivulle 40 kohtaan Tavoitteet 2023 lisätään kohta: Koulujen ja niiden ympäristöjen kokonaisturvallisuuden kehittäminen sekä kohtaan Toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi 2023 lisätään kohta: Valvontakameroiden lisääminen koulujen sisätiloihin, ulkoseinille sekä piha-alueille vuosittain erillisen ohjelman mukaisesti.

Puheenjohtaja tiedusteli valtuutetuilta, vastustaako joku ehdotettuja lisäyksiä. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi kunnanvaltuuston hyväksyneen yksimielisesti valtuutettu Erkki Aron ehdottamat lisäykset.

Puheenjohtaja tiedusteli valtuutetuilta, vastustaako joku valtuutetuille jaetuissa papereissa esitettyjä muutoksia tehtäväalueen 5400 yleiset alueet määrärahataulukkoon. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi kunnanvaltuuston yksimielisesti hyväksyneen esitetyt muutokset.

5 Tuloslaskelma ja 6 Rahoituslaskelma

Puheenjohtaja tiedusteli valtuutetuilta, vastustaako joku valtuutetuille jaetuissa papereissa esitettyjä ja kokouksessa päätetyn kiinteistöveroprosentin laskemisesta johtuvia muutoksia tuloslaskelmaan ja rahoituslaskelmaan. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi kunnanvaltuuston yksimielisesti hyväksyneen esitetyt muutokset.

Puheenjohtaja päätti keskustelun.

Puheenjohtaja tiedusteli kunnanhallituksen puheenjohtaja Minna Niemeltä, onko kunnanhallituksen tarpeen kokoontua. Niemi totesi, että talousarvioon ei ole tehty sellaisia muutoksia, että kunnanhallituksen tulisi kokoontua.

Puheenjohtaja avasi keskustelun koko vuoden 2023 talousarviosta sekä vuosien 2024–2025 taloussuunnitelmasta ja investointisuunnitelmasta.

Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi kunnanvaltuuston hyväksyneen vuoden 2023 talousarvion sekä vuosien 2024–2025 taloussuunnitelman ja investointisuunnitelman kokonaisuudessaan siihen tehdyin muutoksin.

Talousarvio 2023, taloussuunnitelma ja investointisuunnitelma 2024–2025 kunnanvaltuuston hyväksymässä muodossa liitetään pöytäkirjaan liitteeksi 2.


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
- kunnan jäsen

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valistusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
- päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. 

Valituksessa on ilmoitettava:

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeuden käyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Vaasan hallinto-oikeudelle.

Valitusviranomaisen yhteystiedot:

Vaasan hallinto-oikeus
postiosoite: PL 204, 65101 Vaasa
käyntiosoite: Korsholmanpuistikko 43, 4. krs, 65100 Vaasa
s-posti vaasa.hao(at)oikeus.fi
telekopio 029 5642 760

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa, osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä oikeudenkäyntimaksun tuomioistuinmaksulain (1455/2015) perusteella. Lisätietoja valituksen maksullisuudesta saa valitusviranomaiselta.

Lisätiedot ja asiakirjapyynnöt

Lisätietoja kunnallisvalituksesta ja päätöstä koskevia asiakirjoja voi pyytää Laihian kunnan kirjaamosta.

s-posti: laihian.kunta@laihia.fi