Kuvaus
Talousjohtajan 20.12.2019 1 § tekemä viranhaltijapäätös hallintokoordinaattorin työsuhteen vakinaistamisesta on julkaistu kunnan kotisivuilla 20.12.2019. Viranhaltijapäätöksestä on saapunut 10.1.2020 oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan viranhaltijapäätöksen mitätöintiä ja uudelleenkäsittelyä. Perusteluina oikaisuvaatimukselle esitetään viranhaltijapäätöksen kuvaustekstissä mainitun talousarviokäsittelyn, jonka yhteydessä on todettu, että hallintojohtajan virka lakkautetaan vuonna 2020 ja hallintokoordinaattorin tehtävä vakinaistetaan. Tähän liittyen oikaisuvaatimuksen perusteena on se, ettei Laihian kunnanvaltuusto ole vielä käsitellyt Laihian kunnan hallintojohtajan viran lakkauttamista ja viranhaltijapäätöksessä on viitattu talousarvioon, joka ei ole saanut lainvoimaa ennen viranhaltijapäätöksen tekoa.
Lisäksi oikaisuvaatimuksessa todetaan, ettei viranhaltijapäätöksessä käy ilmi onko kyseessä oleva työtehtävä toimi vai virka.
Kunnallisessa oikaisuvaatimuksessa edellytetään, että oikaisuvaatimuksessa ilmoitetaan mihin päätökseen haetaan oikaisua ja millaista oikaisua vaaditaan sekä millä perusteilla sitä vaaditaan. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä sekä laillisuus- että tarkoituksenmukaisuusperusteella. Oikaisuvaatimuksen voi tehdä asianosainen tai kunnan jäsen. Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Laillisuusperusteilla tarkoitetaan tilannetta, jossa päätös on tapahtunut joko virheellisessä järjestyksessä (esimerkiksi asianomaisen kuuleminen on laiminlyöty), päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen. Siltä osin kuin erimielisyys päätöksestä ei koske tosiseikkoja tai oikeusnormien soveltamista, kysymys voi olla tarkoituksenmukaisuudesta. Sen arvioinnissa on kyse siitä, millä tavoin tietty toimenpide palvelee hallinnon tavoitteita.
Oikaisuvaatimuksen sisältö huomioiden muutosta vaaditaan laillisuusperusteilla.
Talousjohtajan viranhaltijapäätöksen kuvauksessa on todettu, että hallintokoordinaattorin määräaikainen työsuhde päättyy 31.12.2019 ja lisäksi on todettu määräaikaisen työsuhteen peruste. Lisäksi kuvauksessa on todettu talousarviokäsittelyn kirjaus.
Kyseisessä päätöksessä viranhaltijaa keskeisesti ohjaava laki on työsopimuslaki. Hallintokoordinaattori on toiminut Laihian kunnassa erilaisissa määräaikaisissa työsuhteissa 9.6.–31.8.2015, 1.9.2015–31.3.2016, 2.1.–31.3.2017, 1.–30.4.2017 ja hallintokoordinaattorin määräaikaisessa työsuhteessa 1.5.2017–31.12.2018, 1.1.–31.12.2019. Työsopimuslain mukaan, mikäli työvoiman tarve on arvioitavissa pysyväksi, ei määräaikaisten sopimusten käyttöön ole perusteita. Määräaikaisen työsopimuksen perusteena voi olla esimerkiksi työn luonne, sijaisuus tai jokin yrityksen toimintaan tai tehtävään työhön liittyvä syy. Toistuvien määräaikaisten työsopimusten käyttö ei ole sallittua silloin, kun määräaikaisten työsopimusten lukumäärä tai niiden yhteenlaskettu kesto taikka niistä muodostuva kokonaisuus osoittaa työnantajan työvoimatarpeen pysyväksi. Lainsäädännössä ei ole tarkkaa lukumäärää sille, montako peräkkäistä määräaikaista työsopimusta on liikaa tai mikä on liian pitkä kesto, vaan tapauskohtaisesti tarkastellaan, onko työnantajalla tosiasiassa pysyvä työvoiman tarve. Edelleen, vaikka jokaisella määräaikaisella sopimuksella olisikin pätevä syy, tarkastellaan silti myös erikseen sitä, onko kyseessä todellinen määräaikaisen työntekijän tarve vai onko työvoiman tarve pysyvä.
On lisäksi huomattava, että työnantajan aloitteesta ilman perusteltua syytä tehtyä määräaikaista työsopimusta on niin ikään pidettävä toistaiseksi voimassa olevana. Toisaalta, mikäli erillistä sopimusta ei tehdä ja jos työnantaja antaa työntekijän jatkaa työtään määräaikaisen sopimuksen päätyttyä, sopimus muuttuu tällöin toistaiseksi voimassa olevaksi. Sopimussuhteen hiljaisesti pidentyessä työehdot pysyvät ennallaan.
Hallintokoordinaattorin tehtävän kuva on vakiintunut eikä näin enää ole ollut perustetta määräaikaisen työsopimuksen tekoon. Hänen tehtäviinsä kuuluu useita itsenäisiä tehtäväkokonaisuuksia, joita ei voida nykyisessä organisaatiossa siirtää. Näitä ovat esim. kunnanhallituksen ja kunnanvaltuuston kokousten asioiden valmistelu ja pöytäkirjanpito, viestinnän ja markkinoinnin kehittäminen, keskusvaalilautakunnan sihteeri, Suomi.fi -palvelun palvelutietovarantokokonaisuudesta vastaava ja luottamushenkilöiden luottamustoimi- ja sidonnaisuusrekisteri.
Hallintokoordinaattorilla on ollut työsuhde ja tehtävä jatkuu työsuhteena. Laihian kunnassa ei ole hallintokoordinaattorin virkaa.
Ottaen huomioon oikaisuvaatimuksen sisällön ja sen vaatimukset sekä tässä esittelyssä aiemmin todetut työsopimuslain velvoitteet, tulee oikaisuvaatimus hylätä perusteettomana.
Oheismateriaali: Viranhaltijapäätös ja oikaisuvaatimus
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi
Kunnanhallitus päättää, että se hylkää talousjohtajan viranhaltijapäätöksestä 20.12.2019 § 1 tehdyn oikaisuvaatimuksen.
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.
Merkitään, että henkilöstöpäällikkö Tarja Vilmunen saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 4-5 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.
Merkitään, että kokouksen sihteeri hallintokoordinaattori Maria Katajamäki poistui kokouksesta esteellisenä (osallisuusjäävi) eikä esteellisenä ottanut osaa asian käsittelyyn ja päätöksentekoon. Merkitään, että Katajamäki palasi kokoukseen päätöksenteon jälkeen.
Merkitään, että asiakohdan sihteerinä toimi kunnanjohtaja Juha Rikala.