Perusturvalautakunta, kokous 18.11.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 81 Alvar kuvapuhelinpalvelu

LAIDno-2020-549

Valmistelija

  • Riitta Krooks, kotipalveluohjaaja, riitta.krooks@laihia.fi

Kuvaus

Perusturvalautakunta 18.4.2018 § 37

Valmistelija: Hannu Happonen, perusturvajohtaja, hannu.happonen@laihia.fi

Kuvaus

Alvar-kuvapuhelinpalvelun avulla useat kotihoidon ja Ikäkeskuksen asiakkaat saavat kotihoidon palveluja, viriketoimintaa, toimintakykyä ja kuntoutumista edistävää toimintaa. Alvar-palvelua kokeilevat tällä hetkellä Vaasassa myös omaishoidossa olevat ikäihmiset ja omaishoitajat.

Kotihoidon palvelut

Alvar-kuvapuhelinpalvelun kautta hoitajat tekevät osan kotihoidon käynneistä virtuaalisesti. Kun hoitajan on aika tavata asiakas, hän soittaa asiakkaalle ja yhteys avautuu. Asiakas näkee ja kuulee laitteen kautta hoitajan, joka keskustelee asiakkaan kanssa siitä, mitä seuraavaksi tehdään. Alvar-kuvapuhelinpalvelun kautta asiakasta ohjataan toimimaan itsenäisesti kotonaan. Kotihoidon toiminta perustuu asiakkaan tarpeisiin ja hänen kanssaan sovittuihin palveluihin. Alvar-palvelun kautta ei kuitenkaan hoideta kaikkia kotihoidon käyntejä.

Monipuolista ohjelmaa

Alvar-palvelussa asiakas pääsee kuvapuhelimen kautta viriketoiminnan ohjaajan tai muun henkilön mukaan, vaikka merenrantaan tai askartelemaan. Alvar-palvelun tuokiot ovat vuorovaikutteisia ja niiden sisältöjä kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa.

Kotihoidon ja Ikäkeskuksen työntekijöillä on käytössään studio, jossa kuvataan erilaisia ohjelmia. Ohjelmista tehdään myös tallenteita, joita asiakas voi halutessaan katsoa itselleen sopivaan aikaan.

Palvelussa on mukana myös Vaasan kaupungin muita yksiköitä, kuten päiväkoteja ja kouluja. Yhteistyötä tehdään myös yhdistysten ja vapaaehtoisten kanssa.

Teknistä osaamista ei tarvita

Palvelun käyttö onnistuu, jos asiakas kykenee puhumaan ja liikkumaan huoneistossaan. Teknistä osaamista ei tarvita. Laitteet sijoitetaan asiakkaan kotiin niin, että laitteista näkee esimerkiksi olohuoneen tai keittiön sopimuksen mukaan. Laitteet asennetaan niin, että ne istuvat kodin sisustukseen, eivätkä haittaa asiakkaan liikkumista.

Päätösehdotus

Perusturvalautakunta päättää ottaa tämän asian kiireellisenä käsiteltäväksi.

Perusturvalautakunta valtuuttaa perusturvajohtajan allekirjoittamaan kuntahankintojen sitoumuksen liittymisestä KLKH 109 visuaalisen  kommunikaation palveluratkaisu – virtuaaliset hoivaratkaisut sopimuksen sekä aloittamaan ikäihmisten Alvar-palvelun piloinnin Laihialla max 10 asiakkaalla.

Päätös

Perusturvalautakunta hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Perusturvalautakunta 18.11.2020, § 81

Laihian perusturvalautakunta on päättänyt 18.4.2018 § 37 kokouksessaan pilotoida Alvar- kuvapuhelinpalvelun kotihoidossa vuoden 2019 ajan. Kokeilua on jatkettu suullisella sopimuksella myös vuonna 2020. Alvar-kuvapuhelinpalvelu on henkilökohtainen apuväline, jonka kautta kotihoidon asiakkaan on mahdollista saada kotihoidon palvelua, viriketoimintaa sekä toimintakykyä ja kuntoutumista edistävää toimintaa.

Alvar kuvapuhelimia on viety asiakkaille 13.12.2018- 2.5.2019 välisenä aikana yhteensä 10 kappaletta. Pilottijakson aikana on tehty havaintoja Alvar- kuvapuhelinpalvelun soveltuvuudesta ja asiakkaan kokemuksista. Tällä hetkellä Alvar on käytössä viidellä kotihoidon asiakkaalla. Heistä neljällä on lisäksi muitakin kotihoidon käyntejä. Nämä viisi asiakasta osallistuvat tiistaisin ja torstaisin Vaasan kotihoidossa käytössä olevan Alvar- palvelun kautta lähetettyihin tuokioihin, joiden kesto on puoli tuntia.

Alvar-palvelua ei ole käytetty hoitajan apuna työssä. Alvar- kuvapuhelimen kautta yhteydenotto asiakkaaseen vaatii hoitajaresurssia. Kotihoidon asiakkaat ovat pääasiassa muistisairaita, eli käyntejä ei voida tehdä pelkästään Alvarin kautta. Alvar – palvelu ei yksistään sovellu muistisairaan kotihoidon järjestämistavaksi, esimerkiksi lääkejakelun varmistaminen, aamupala ja hygienianhoito edellyttää kotikäynnin tekemistä.

Havaintojen mukaan kotihoidon asiakkaille on ollut vaikea rekrytoida Alvar- palvelua. Kokemuksen mukaan ikäihmiset vierastavat teknologiaa. Kuusi asiakasta oli palauttanut laitteen pian sen saatuaan. Syitä olivat mm. liian pitkälle edennyt dementia, ohjelman sisältö ei miellyttänyt tai laitteen vierastaminen.

Kotihoidon asiakkaiden kohdalla Alvar –kuvapuhelinpalvelu ei saavuttanut sellaista hyötyä ja käyttökokemusta joka oli tavoitteena. Laitteiden ja hankitun palvelun hyödyntämiseksi Alvar- laitteita on viety syksyllä 2019 2 kpl ja keväällä 2020 3kpl Meijerin tiloissa toimivalle mielenterveyskuntoutujien päivätoiminnan asiakkaille käytettäväksi. Mielenterveyskuntoutujien päivätoiminnassa palvelua kutsutaan nimellä virtuaali-Maija. Mielenterveyskuntoutujien päivätoiminnan sisällöstä ja toteutuksesta vastaa Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys, jonka tehtävänä on hankkia tarvitsemansa laitteet ja palvelut itse.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Anneli Riski, vt. johtava sosiaalityöntekijä, anneli.riski@laihia.fi

Perusturvalautakunta päättää Alvar- kuvapuhelinpalvelusta saatujen kokemusten perusteella, että pilottivaiheen jälkeen Alvar- palvelun käyttöä ei jatketa Laihian kotihoidon asiakkailla. Päätetään pyytää asiakkaita palauttamaan Alvar- kuvapuhelinlaitteet.

Päätös

Keskustelun aikana jäsen Jari Lönn ehdotti jäsen Teemu Knuutin kannattamana esittelijän ehdotuksesta poiketen, että perusturvalautakunta päättää palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Puheenjohtaja avasi keskustelun tehdystä ehdotuksesta.

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja tiedusteli jäseniltä vastustaako joku jäsen Lönnin tekemää ehdotusta. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi, että perusturvalautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteluun.

Merkitään,​ että kokous oli keskeytettynä tämän pykälän päätöksenteon jälkeen klo 19.34 - 19.39.


Muutoksenhaku

Tästä päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 § mukaan oikaisuvaatimusta eikä
kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Lisätietoja muutoksenhakukiellosta:
s-posti: laihian.kunta@laihia.fi