Kuvaus
Kunnan on saatava kuluvan tilinpäätösvuoden aikana taseessa oleva kumulatiivinen alijäämä katettua. Alijäämää on saatu vuosien 2019–2020 aikana kurottua reilusti umpeen. Tilinpäätöksen 2020 jälkeen alijäämä oli noin 560 000 euroa. Kunta haki valtiovarainministeriöltä kuntalain muutokseen perustuvaa pidennystä kumulatiivisen alijäämän kattamiskauteen. Kunta sai valtiovarainministeriöltä hylkäävän päätöksen 23.11.2021. Tämän hetkisen ennusteen mukaan tilikauden 2021 ylijäämän jälkeen alijäämä olisi saatu kurottua kiinni.
Talousarvion mukaisesti tilikauden ylijäämäksi arvioitiin 924 540 euroa. Vuoden aikana verotulojen kehitys on ollut positiivista. Kuntaliiton ennusteen mukaan verotuotot olisivat nousemassa noin 1,1 miljoonaa euroa talousarviota suuremmaksi ja valtionosuuden ylitys olisi noin 120 000 euroa. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriön julistaman covid 19 –valtionavustuksen arvioidaan Laihian osalta olevan yli 0,5 miljoonaa euroa. Kunta on saanut erilaisiin hankkeisiin kuluvalle vuodelle vajaa 200 000 euroa. Näitä ei ole vielä tuloutettu käyttötalouteen, joten niiden tulouttaminen nostaa tulorahoitusta. Kunta on päättänyt omaisuuden myynneistä ja apporttisiirroista siten, että satunnaiset tuotot tulevat olemaan noin 150 000 euroa talousarviota suuremmat. Toisaalta hyvinvointilautakunta esittää 1,7 miljoonan euron ja sivistyslautakunta 0,6 miljoonan euron lisäyksiä talousarvioon.
Verotulojen kehitys on pitkään ollut Laihian kunnalle erityisen tärkeää, koska kunnan valtionosuustulo per kuntalainen on ollut useina vuosina hyvin matala verrattuna vastaavankokoisten kuntien tai Pohjanmaan alueen kuntien keskimääräiseen valtionosuuteen. Tästä syystä on erityisen tärkeää, että kuluvan vuoden kuntaveroennuste on positiivinen. Talousarviovuonna 2022 sekä kuntaliiton että valtiovarainministeriön ennusteen mukaan Laihian kunnan verotulot jatkavat positiivista kehitystä. Talousarvion valtionosuus on arvioitu valtiovarainministeriön ennusteen mukaisesti.
Toimintakatteen kasvu on vuodesta 2010 alkaen vaihdellut -2,0 – 9,5 % välillä. Vuonna 2020 toimintakate nousi 2,9 %. Vuoden 2021 kasvuennuste on 3,4 %. Talousarviovuonna 2022 toimintakatteen ennustetaan nousevan 3,4 %. Sekä ennusteen 2021 että talousarvion 2022 toimintakatteen noususta suurin osa tulee sosiaali- ja terveyspalveluista. Varsinkin erikoissairaanhoidon sekä vammaisten ja vanhusten tehostetun palveluasumisen kustannukset ovat kovassa kasvussa.
Kunnanvaltuusto päätti kokouksessaan 15.6.2020 § 36 siirtää kunnan kaikki sote-toiminnot Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymään 1.1.2022 alkaen. Siirtoa on valmisteltu koko kuluva vuosi kiivaalla tahdilla. Odotettavaa on, että siirron vuodenvaihteessa toteutuessa, kaikki rakenteet uudessa hyvinvointikuntayhtymässä eivät vielä ole valmiina. Pitkään tullaan toimimaan siten, että kunnan ja hyvinvointialueen kuntayhtymän toiminnot limittyvät edelleen toisiinsa. Kunnan talouteen siirto tekee huomattavan muutoksen. Kunta sai hyvinvointialueen kuntayhtymältä ensimmäisen, alustavan talousarvioehdotuksen vasta lokakuun alkupuolelta. Sen jälkeen talousarviota päivitettiin kaksi kertaa. Lopulta talousarvio täsmentyi 30,2 miljoonaan euroon. Rahoitusvastuu sote-toiminnoista jää vuodelle 2022 edelleen kuntiin.
1.1.2023 alkaen Suomeen perustetaan hyvinvointialueet, jolloin sote-toimintojen rahoitusvastuu siirtyy pois kunnilta. Tästä johtuen suunnitelmavuoden 2023 toimintakate Laihian kunnassa laskee 61,3 %. Muutoksen yhteydessä osa kunnallisverotuotoista siirtyy hyvinvointialueille. Tämän hetkinen arvio laskusta on 12,39 %-yksikköä. Lopullinen osuus selviää vuoden 2022 aikana. Myös osa yhteisöverotuotoista siirretään hyvinvointialueille. Kunnille maksettavat valtionosuudet muuttuvat kokonaan. Kuntaliitto ja valtiovarainministeriö on tehnyt tulevista valtionosuuksista laskelmia, joita on käytetty taloussuunnitelmavuosien valtionosuusluvussa.
Vuoden 2021 talousarviossa satunnaisiin tuottoihin on kirjattu 500 000 euroa. Summa koostuu Siskontien palveluasuntojen myynnistä KOY Laihian Vuokrataloille. Kunnanvaltuusto päätti kokouksessaan 16.11.2020 apporttisiirrosta ja siirrosta kirjattiin noin 525 000 euroa satunnaisiin tuottoihin. Toukokuussa kunta myi ulkopuoliselle taholla osuutensa Asunto Oy Laihianraitti I:sta. Myynnistä kirjattiin satunnaisiin kuluihin noin 257 000 euron myyntitappio. Kunnanvaltuusto päätti kokouksessaan 15.11.2021 Loihde Oyj:n osakkeiden ja kahden metsätilan apporttisiirrosta Laihian Nuuka Lämpö Oy:lle. Omistusoikeus tulee siirtymään 31.12.2021. Siirroista kirjataan satunnaisiin tuottoihin noin 400 000 euroa.
Kunnanvaltuusto piti kunnallisveroprosentin vuodeksi 2022 ennallaan 21,75 %:ssa. Kiinteistöveroprosentit pysyvät myös samoina kuin vuonna 2021. Vakinaisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti on 0,6 % ja yleishyödyllisessä käytössä olevan rakennuksen veroprosentiksi päätettiin nyt neljättä vuotta peräkkäin 0,0 %.
Investointiesityksessään lautakunnat esittävät yhteensä 3 073 640 euron nettoinvestointeja. Rakennuksiin kohdistuvat investoinnit liittyvä lähinnä peruskorjauksiin. Suurin osuus esitetyistä investoinneista kohdistuu kunnallistekniikkaan. Koska kunnan investoinnit rahoitetaan pääosin lainarahalla, ensi vuonna nostetaan 3 000 000 euron talousarviolaina. Toisaalta lyhennysten osuus on lähes samansuuruinen, joten kokonaislainamäärä ei nouse.
1.8.2021 astui tehtävään uusi kunnanvaltuusto. Samalla Laihian kunnassa otettiin käyttöön uusi toimielinmalli. Kunnanvaltuusto päätti asiasta kokouksissaan 15.6.2020 § 37/22.3.2021 § 6. Tekninen ja rakennus- ja ympäristölautakunta yhdistetään tekniseksi lautakunnaksi. Lautakunnan alaiseksi perustetaan kolmijäseninen ympäristöjaosto. Kirjasto- ja kulttuuritoimi sekä vapaa-aikalautakunta muodostavat uuden hyvinvointilautakunnan, johon myös entisen perusturvalautakunnan alaiset toiminnot kuuluvat 31.12.2022 saakka. Sivistyslautakuntaan jäävät koulutoimi ja varhaiskasvatus. Jaostoihin ja toimikuntiin tehdään joitain muutoksia ja koulujen johtokunnat lakkaavat.
Yhteistyötoimikunta antoi kokouksessaan 22.11.2021 § 19 seuraavan lausunnon vuoden 2022 talousarviosta ja vuosien 2023–2024 talous- ja investointisuunnitelmasta:
Yhteistyötoimikunta esittää, että henkilöstön tyky-rahat palautetaan käyttöön.
Yhteistyötoimikunta kiinnitti huomiota seuraaviin:
- henkilöstölle tasapuoliset koulutusmahdollisuudet.
- hankkeiden haun yhteydessä mietitään tarkasti niiden tarkoituksenmukaisuus. Hanke ei voi olla talouden tasapainottaja.
- kuntastrategian valmistelussa asukkaiden ja työntekijöiden pitovoima.
Yhteistyötoimikunta on erittäin huolissaan henkilöstön pysyvyydestä Laihian kunnassa. Työnantajakuvaa olisi saatava myönteisemmäksi. Eläköitymisien yhteydessä on vaikea saada rekrytoitua ammattitaitoista henkilöstöä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi
Kunnanhallitus päättää ehdottaa kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy vuoden 2022 talousarvion, vuosien 2023–2024 taloussuunnitelman ja investointisuunnitelman liitteen mukaisena.
Kunnanhallitus päättää oikeuttaa talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan mahdollisia teknisiä korjauksia.
Päätös
Puheenjohtaja avasi keskustelun.
Keskustelun aikana tehtiin seuraavat muutosesitykset:
- S. 20 Luottamushenkilöjohto: Jäsen Asko Salminen esitti, että henkilöstön työhyvinvointiin varataan määräraha 70 euroa / henkilö (vakinainen henkilökunta).
- S. 20 Luottamushenkilöjohto / tavoitteet 2022: Jäsen Tiina Friman esitti, että kohta henkilöstöosaamisen vahvistaminen hallintokunnissa muutetaan muotoon: hallinto- ja henkilöstöosaamisen vahvistaminen hallintokunnissa.
- S. 20 Luottamushenkilöjohto / toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi 2022: Jäsen Tiina Friman esitti, että kohta vahvistetaan esimiesten henkilöstöosaamista ja kohdistetaan henkilöstöpäällikön työ haastavimpiin kohteisiin muutetaan muotoon: vahvistetaan esimiesten hallinto- ja henkilöstöosaamista ja kohdistetaan henkilöstöpäällikön työ haastavimpiin kohteisiin.
- S. 20 Luottamushenkilöjohto / toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi 2022: Jäsen Sauli Tuomela esitti, että lisätään kohta markkinoinnin tehostaminen
- S. 20 Luottamushenkilöjohto / toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi 2022: Puheenjohtaja Minna Niemi esitti, että lisätään kohta markkinointiyhteistyön tiivistäminen konserniyhtiöiden kanssa ja ohjaus tytäryhteisöille saattaa nettisivut ajan tasalle. Huomioitava erityisesti asuntotarjonta.
- S. 28 Nuorisotoimi / toiminta-ajatus: Jäsen Marja Vettenranta esitti, että lisätään lause: Nuorisotoimi sisältää myös nuorisovaltuuston.
- S. 29 Nuorisotoimi / taulukko kustannukset: Jäsen Tero Frondelius esitti, että lisätään 20 000 euron määräraha mahdollistamaan nuorisotilojen laajemman valvonnan.
- S. 35 Perusopetus / tavoitteet 2022: Jäsen Antti Tuomela esitti, että lisätään kohta kouluakatemian toiminnan kehittäminen.
- S. 44 Jätehuolto / tavoitteet 2022: Jäsen Sauli Tuomela esitti, että lisätään kohta kunnan jätehuollon päivittäminen jätelainsäädännön mukaiseksi.
- S. 54 Investoinnit / hyvinvointilautakunta: Jäsen Asko Salminen esitti, että kunnanhallitus delegoi virkamiehille pesäpallokentän ja siihen liittyvän muun infrastruktuurin talousarvio- ja taloussuunnitelmavuosien määrärahojen esittämisen.
- S. 55 Investoinnit / tekninen lautakunta / kunnallistekniikka ja liite 2 erillishankkeet: Jäsen Sauli Tuomela esitti, että Ratikyläntien jatke + radan alikulku – varauma tulevaisuuteen –kohtaan suunnitelmavuodelle 2023 lisätään 1 500 000 euron määräraha.
Puheenjohtaja päätti keskustelun. Puheenjohtaja tiedusteli, vastustaako joku jäsenistä edellä tehtyjä esityksiä. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi, että kunnanhallitus on yksimielisesti hyväksynyt talousarvion 2022, vuosien 2023–2024 taloussuunnitelman ja investointisuunnitelman edellä tehdyin muutoksin.
Kunnanhallitus päätti yksimielisesti oikeuttaa talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan mahdollisia teknisiä korjauksia.
Talousarvio 2022, vuosien 2023–2024 taloussuunnitelma ja investointisuunnitelma kunnanhallituksen hyväksymässä muodossa lisätään liitteeksi 2.
Merkitään, että perustuvajohtaja Hannu Happonen, vs. sivistysjohtaja Markku Laukkonen ja tekninen johtaja Jari Mansikka-aho saapuivat kokoukseen asiantuntijoiksi § 279-280 ja poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.
Merkitään, että kunnanvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Joni Leppilahti saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa.
Puheenjohtaja keskeytti kokouksen klo 18.11.
Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 18.29.