Kunnanhallitus, kokous 20.9.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 214 Valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanotto terveys- ja hyvinvointijohtajan viran tarpeellisuudesta

LAIDno-2019-520

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Janne Laine on jättänyt valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanoton, jonka mukaisesti ryhmien puheenjohtajat katsovat, että terveys- ja hyvinvointijohtajan virka ei ole tarkoituksenmukainen nykyisessä tilanteessa. Kannanoton mukaisesti virka tulee ottaa tarkasteluun. Kyseinen viran tarkoituksenmukaisuuden selvittämisvelvollisuus kirjattiin myös vuoden 2020 talousarvioon.

Terveys- ja hyvinvointijohtajan virka perustettiin kunnanvaltuuston yksimielisellä päätöksellä tammikuussa 2014. Viran perustamisen taustalla oli tuolloin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisen siirtyminen pois kokonaan kunnan omasta suorasta päätösvallasta. Tuolloin järjestämisvastuu ja sen myötä koko henkilöstö olisi suunnitelmien mukaan siirtynyt Vaasan kaupungille. Tätä siirtoa valmisteli kunnan osalta erikseen nimetty SoTe-työryhmä, joka näki perustelluksi, että kunnalla tulisi olla omassa organisaatiossaan henkilö, joka seuraa tiiviisti sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuutta ja koordinoi sitä yhdessä. Jätetty kannanotto antaa ymmärtää, että järjestämisvastuun siirron kariuduttua, viran tarkoituksenmukaisuus poistui.

Terveys- ja hyvinvointijohtajan viran haltija hoiti ennen virkaan astumistaan perusturvajohtajan sijaisuutta ja jatkoi sen hoitamista virkaan astuttuaan siihen saakka, kun perusturvajohtaja palasi opinto- ja virkavapaaltaan loppuvuodesta 2016. Vuonna 2015 uudistunut kuntalaki toi kunnalle runsaasti uusia velvoitteita, joihin kaikkiin ei kunta kyennyt välittömästi vastaamaan. Tästä esimerkkinä on velvoite ns. laajan hyvinvointikertomuksen laatimisesta valtuustokausittain. Keskeisimmät näistä uusista velvoitteista liittyivät kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseen, osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseen sekä vaikuttamistoimielinten perustamiseen. Nämä velvoitteet ovat lakisääteisesti myös kunnan ajantasaisessa strategiassa. Terveys- ja hyvinvointijohtajan työnkuvaan liitettiin näitä uusia velvoitteita sekä esimerkiksi työterveyshuollosta sekä kunnan valmius-, varautumis- ja turvallisuussuunnittelusta vastaaminen. Tällä hetkellä sekä alueella että valtakunnassa valmistellaan uusia SoTe-ratkaisuja ja terveys- ja hyvinvointijohtaja on tässä työssä mukana hallintokuntien rajapinnat ylittävässä roolissa.  

Terveys- ja hyvinvointijohtajan asemaan ja sijoittumiseen kunnan organisaatiossa on vaikuttanut osaltaan keskeneräinen valtakunnallinen SoTe-uudistus, jonka mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut siirretään maakunnan järjestettäväksi. Edellisen Suomen hallituksen aikataulu siirrolle oli vuoden 2019 alusta ja kunnassa oli tavoitteena käydä keskustelu ja päättää uudesta toimielinmallista tämän aikataulun mukaisesti. Sipilän hallituksen epäonnistuminen tässä keskeisessä uudistuksessa siirsi myös kunnan toimielintarkastelua. Tämä toimielintarkastelu on otettu kunnassa uudelleen mietintään ja tavoitteena on se, että päätökset ja hallintosääntöuudistukset tehdään siten, että ne voidaan huomioida tulevia kuntavaaleja silmällä pitäen. Tähän kokonaisuuteen terveys- ja hyvinvointijohtajan asema liittyy siten, että yksi esillä ollut vaihtoehto on ollut ns. hyvinvointilautakunnan perustaminen, mikäli kunnassa ei ole enää perusturvan organisaatiota eikä toimielintä. Tässä vaihtoehdossa terveys- ja hyvinvointijohtajalla olisi perusteltu rooli.

Viran mahdollista lakkauttamista tarkasteltaessa tulee arvioida ja huomioida ainakin seuraavat asiat:

  • Kyetäänkö virkaan liitetyt tehtävät jatkossa hoitamaan kuntalain edellyttämin velvoittein
  • Mihin virkojen ja toimien työnkuviin kyseiset tehtävät liitetään ja miten täytetään tähän liittyvät työantajavelvoitteet
  • Työnkuviin lisätyt tehtävät edellyttävät pääsääntöisesti myös taloudellista tarkastelua
  • Viranhaltijan asema, jonka osalta työantajaa ohjaa laki kunnallisesta viranhaltijasta

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää merkitä tarkastelun tiedoksi.

Kunnanhallitus päättää, että viran mahdollista lakkauttamista tarkastellaan siinä vaiheessa, kun kunnan henkilöstö- ja toimielinorganisaatiorakennetta tarkastellaan ja siitä tehdään päätöksiä mahdollisten tehtävien uudelleen järjestelyn vuoksi.

Päätös

Keskustelun aikana kokouksen puheenjohtaja 1. varapuheenjohtaja Sauli Tuomela esitti varajäsen Mervi Leppilahden kannattamana esittelijän ehdotuksesta poiketen, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun.

Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti äänestystavaksi kädennostoäänestystä. Äänestystapa hyväksyttiin yksimielisesti.

Toimitetussa kädennostoäänestyksessä esittelijän ehdotus sai 2 ääntä (Miskala ja Vettenranta) ja Sauli Tuomelan ehdotus 7 ääntä (Harju, Kamila, Knuutti, Latva-Nikkola, Leppilahti, Rintala ja Tuomela).

Julistettuaan äänestystuloksen puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen päättäneen äänin 7-2 hyväksyä Sauli Tuomelan tekemän ehdotuksen eli kunnanhallitus päätti palauttaa asian uudelleen valmisteluun.

Merkitään, että henkilöstöpäällikkö Tarja Vilmunen saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 4-5 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Janne Laineen 7.5.2018 esiintuoman ja uudelleen 9.9.2019 jättämän valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanoton mukaisesti ryhmien puheenjohtajat katsovat, että terveys- ja hyvinvointijohtajan virka ei ole tarkoituksenmukainen nykyisessä tilanteessa. Kannanoton mukaisesti virka tulee ottaa tarkasteluun. Kyseinen viran tarkoituksenmukaisuuden selvittämisvelvollisuus kirjattiin myös vuoden 2020 talousarviokirjaan.

Kunnan toimintaa ohjaavat lukuisat lait. Lakien määräysten ja tavoitteiden toteutumista seuraavat viranomaistahot sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen osalta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), joka on sosiaali- ja terveysministeriön alainen laitos. Konkreettisimmin tämä seuranta näkyy niin sanottujen TEAviisareiden avulla. TEAviisari 2019 mukaisesti 83 % kunnista on nimennyt hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattorin tai vastaavan. THL:n sivuilla voi myös tarkastella/arvioida, millä portaalla kunta on kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Terveys- ja hyvinvointijohtajan virkaan liitetyistä tehtävistä kaikki ovat joko suoraan tai välillisesti lakivelvoitteisia.

Tehtävien tarkastelu

Terveys- ja hyvinvointijohtajan tehtäviin – tehtävänkuvaukseen – on sovittu kuuluvan kunnan lakisääteisiä tehtäviä.

Terveys- ja hyvinvointijohtajan virkaan liitetyt terveydenhuoltolain mukaiset velvoitteet:

  • Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä vastaava viranhaltija (kh 30.11.2015 § 405)
  • Vastuu lakisääteisestä hyvinvointikertomuksesta sekä vuosittaisesta raportoinnista
  • Kokonaisvastuu kyseiseen kontekstiin liittyvistä asioista

 

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu terveydenhuoltolain mukaisesti kaikille kunnan toimialoille. Tätä on koordinoitava ja siitä on raportoitava ja sen myötä kunnan on nimettävä näistä tehtävistä vastaava viranhaltija. Viran mahdollisen lakkauttamisen myötä vastuutaho on nimettävä uudelleen. Tähän tehtävään ei edellytetä määriteltyä koulutusta, mutta koska kyseessä on terveydenhuoltolain mukainen velvoite, on suotavaa, että vastuutetulla viranhaltijalla on kosketuspintaa sosiaali- ja terveydenhuoltoon koulutuksensa ja/tai työkokemuksensa pohjalta.

  • Vastuu kuntalain § 26, 27 ja 28 mukaisista vaikuttamistoimielimistä

 

Vaikuttamistoimielinten toiminta on osaltaan kuntalaisten osallistamista. Vanhus- ja vammaisneuvostossa käsiteltävät asiat ovat kunnan toimialoista lähimpänä sosiaali- ja terveydenhuollon osa-aluetta. Kyseisten vaikuttamistoimielinten toimintaa on perusteltua ohjata kunnan osalta henkilö, jolla on kosketuspintaa koulutuksensa ja/tai työkokemuksensa perusteella kyseisiin osa-alueisiin.

Nuorisovaltuuston toiminta on liitetty terveys- ja hyvinvointijohtajan tehtäviin nuoriso- ja vapaa-aikaosaston toiveen mukaisesti.

  • Vastaa kuntalain § 22 mukaisesta osallistamisen, yhteisöllisyyden ja vaikuttamismahdollisuuksien edistämisestä

 

Käytännön tasolla tämä tarkoittaa Laihialla sitä, että terveys- ja hyvinvointijohtaja on kunnan edustaja erilaisissa valtakunnallisissa, alueellisissa sekä kunnan sisäisissä hankkeissa, joiden tavoitteena on kuntalain § 1 tarkoituksen edistäminen. Tästä on esimerkkeinä mm. Ikäihmiset ja omaiset (I&O) –hanke, Lapsiperheet (LAPE) –hanke, Järjestö 2.0 –hanke sekä yhteistyö- ja suunnittelutahona toimiminen kunnassa toimivien järjestöjen ja yhdistysten kanssa. Kyseinen tehtävä edellyttää käytännössä viikoittaista läsnäoloa alueellisissa yhteistyökokouksissa, asioiden edelleen koordinointia kunnan päässä sekä iltatilaisuuksia kunnan tasolla.

  • Vastaa työterveyshuollosta (laki työterveyshuollosta)

 

Henkilökuntaan suoraan liittyvät asiat on vastuutettu henkilöstöpäällikölle. Terveys- ja hyvinvointijohtaja vastaa kunnan osalta kyseisen lain § 8 mukaisesti järjestämisen yleisistä suuntaviivoista ja toiminnan suunnittelusta mukaan lukien työterveyshuollon toimintasuunnitelma, sisältö, laajuus sekä työterveyshuollon toteutus ja vaikutusten arviointi. Terveys- ja hyvinvointijohtaja käy kehittämiseen ja seurantaan liittyvät keskustelut työterveyshuollon kanssa. Nämä tehtävät edellyttävät vahvaa sisällön tuntemusta.

  • Työtyytyväisyyskyselyt ja ilmapiirikartoitukset

 

Kunnassa on valmisteltu asiaa henkilöstöpäällikön tehtävänkuvaukseen. Käytännössä tulee tapahtumaan yhteistyönä terveys- ja hyvinvointijohtajan ja henkilöstöpäällikön kanssa.

  • Vastaa kunnan valmiussuunnitelman valmistelusta ja ajantasaisuudesta (valmiuslaki)

 

Kunnan valmiussuunnitelma ja yksilöidymmät varautumisen suunnitelmat perustuvat valmiuslakiin. Kunnan toimialat valmistelevat varautumisen suunnitelmat, mutta valmiussuunnitelma on oltava koko kunnan tasolla. Terveys- ja hyvinvointijohtaja valmistelee, pitää suunnitelman ajan tasalla sekä koordinoi ja seuraa varautumisen suunnittelua eri toimialoilla.

  • Näiden lisäksi on sovittu erinäisistä tehtävistä, jotka soveltuvat kyseiseen virkaan. Konkreettisimmat ja ajankohtaisimmat niistä ovat työpajatoiminnan eli Arpeetin osalta kunnan vastuuhenkilönä toimiminen ja etujen valvominen, päätöksenteon arviointimenettelyn kehittäminen sekä alueellisen SoTe-uudistuksen valmistelutyöryhmissä toimiminen.
  • Kuten kaikkien keskeisten viranhaltijoiden osalta, myös terveys- ja hyvinvointijohtajan viranhoitoon kuuluu vastuun kantaminen kunnalle nopeallakin aikataululla eteen tulevien haasteiden selvittämisen osalta.

 

Tarkasteltaessa viran tarpeellisuutta on arvioitava tammikuun kunnanhallituksen kokouksen esittelytekstin mukaisesti sitä, kyetäänkö kyseiset lakisääteiset tehtävät viran mahdollisen lakkauttamisen myötä hoitamaan ja millaiset vaikutukset tällä on niihin muutamaan viranhaltijaan, joille velvoitteiden täyttäminen lankeaa.

Tehtäviä voidaan vastuuttaa mahdollisuuksien rajoissa viranhaltijoista lähinnä kunnanjohtajalle, talousjohtajalle, sivistys- ja vapaa-ajanjohtajalle, tekniselle johtajalle, henkilöstöpäällikölle, vapaa-aikapäällikölle tai kirjastotoimenjohtajalle. Näiltä osin tulee tarkastella viranhaltijoiden mahdollisuutta selviytyä lisätehtävistä lähinnä ajankäytön sekä osaamisen suhteen. Kyseisiltä viranhaltijoilta on tiedusteltu heidän näkemyksiään kunkin em. tehtävän osalta. Viranhaltijoiden näkemykset esitetään kokouksessa.

Perusturvajohtajaa tai perusturvan viranhaltijoita ei tarkastelussa tässä vaiheessa huomioida valtakunnallisen ja alueellisen valmistelun keskeneräisyyden takia.

Viranhaltijan asema

Erikseen täytyy huomioida viranhaltijan asema, jota ohjaa laki kunnallisesta viranhaltijasta. Kuntalain perusteella kunnalla on oikeus päättää virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta, mutta pelkkä viran lakkauttaminen ei ole viranhaltijan irtisanomisperuste. Kunnan täytyy osoittaa, että viranhaltijan irtisanomiselle on KVhL:ssa säädetty taloudellinen ja tuotannollinen irtisanomisperuste.

Vaikka irtisanomisperuste olisi sinänsä olemassa, ei irtisanominen ole mahdollista, jos viranhaltija on kohtuudella sijoitettavissa toiseen virkasuhteeseen. Jos virkasuhdetta ei ole tarjolla, on selvitettävä työsuhteen tarjoamisen mahdollisuus ja mikäli sekään ei ole mahdollista, on selvitettävä mahdollisuus kouluttaa hänet uuteen tehtävään.

Viranhaltijan aseman osalta prosessissa on lukuisia velvoitteita työantajalle ja viranhaltijan asemaa määrittelevät ainakin lain § 37, 37b, 40 ja 43.

Kunnanhallituksen kokoukseen oli kutsuttu asiantuntijaksi henkilöstöpäällikkö.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää, että viran mahdollista lakkauttamista tarkastellaan siinä vaiheessa, kun kunnan henkilöstörakennetta tarkastellaan ja siitä tehdään päätöksiä mahdollisten tehtävien uudelleen järjestelyjen vuoksi.

Päätös

Keskustelun aikana puheenjohtajana toimiva 1. varapuheenjohtaja Sauli Tuomela esitti jäsen Jukka Harjun, jäsen Piia Eerolan ja jäsen Heikki Latva-Nikkolan kannattamina esittelijän ehdotuksesta poiketen, että terveys- ja hyvinvointijohtajan viran lakkauttamisprosessin valmistelu aloitetaan.

Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti äänestystavaksi kädennostoäänestystä. Äänestystapa hyväksyttiin yksimielisesti.

Toimitetussa kädennostoäänestyksessä esittelijän ehdotus sai 2 ääntä (Miskala ja Vettenranta) ja Sauli Tuomelan ehdotus 7 ääntä (Eerola, Harju, Kamila, Knuutti, Latva-Nikkola, Rintala ja Tuomela).

Julistettuaan äänestystuloksen puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen päättäneen äänin 7-2 hyväksyä Sauli Tuomelan tekemän ehdotuksen eli kunnanhallitus päätti, että terveys- ja hyvinvointijohtajan viran lakkauttamisprosessin valmistelu aloitetaan.

Merkitään, että päätöksen julistamisen jälkeen kunnanjohtaja Juha Rikala pyysi merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteen.
Merkitään, että päätöksen julistamisen jälkeen jäsen Marja Vettenranta pyysi merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteen.
Merkitään, että päätöksen julistamisen jälkeen jäsen Päivi Miskala pyysi merkitsemään pöytäkirjaan eriävän mielipiteen.

Merkitään, että jäsen Marja Vettenranta saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa ja varajäsen Minna Niemi poistui kokouksesta.

Merkitään, että henkilöstöpäällikkö Tarja Vilmunen saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 47 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanhallituksen päätöksen 9.3.2020 mukaisesti terveys- ja hyvinvointijohtajan viran lakkauttamisprosessin valmistelu on aloitettu. Viranhaltijan kuuleminen on suoritettu siten, että viranhaltija antoi vastineensa 16.4.2020. Vastine oli nähtävillä kokouksessa. Tavoitteena oli tuoda viran tarkastelu luottamuselimiin loppukevään aikana, mutta poikkeustilanne viivästytti valmistelua. Viivästyksestä sovittiin kunnanhallituksen 1. varapuheenjohtajan kanssa.

Edelleen on avoimena se, miten terveys- ja hyvinvointijohtajan virkaan liitetyt lakisääteiset tehtävät tullaan jatkossa kunnassa hoitamaan, mikäli virka lakkautetaan. Kyseiseen virkaan liitetyt tehtävät eivät ole poistuneet kunnan velvollisuuksista eikä kunnassa ole tehty sen kaltaisia pysyväluonteisia organisaatiomuutoksia, jotka mahdollistaisivat tehtävien uudelleen järjestelyn. Kunnanhallituksen kokouksessa 9.3.2020 esillä olleet viranhaltijoiden näkemykset osaamisestaan ja ajankäytön mahdollisuuksistaan tehtävien hoitamiseksi tukevat näkemystä tehtävien uudelleen järjestelyn haasteellisuudesta.

Aiempien käsittelyiden aikana epäselvänä ollut perusturvan tilanne on selkiytynyt. Kunnanvaltuuston 15.6.2020 päätöksen myötä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestäminen siirtyy 1.1.2022 Pohjanmaan hyvinvointikuntayhtymälle. Tämän muutoksen myötä kunnassa ei tule olemaan perusturvan henkilöstöä vuoden 2022 alusta lukien ja näin ollen kyseisen hallintokunnan henkilöstöä ei voida huomioida tehtävien uudelleen järjestelyä pohdittaessa. Tämän myötä etenkin terveys- ja hyvinvointijohtajan virkaan liitettyihin tehtäviin kuuluvat terveydenhuoltolain sekä työterveyslain mukaiset velvoitteet on haasteellista organisoida, koska kuntaan ei jää kyseisten osa-alueiden kompetenssin omaavia viranhaltijoita.

Kunnanvaltuuston 15.6.2020 hyväksymä uusi toimielinmalli edellyttää myös osin viranhaltijoiden tehtävien tarkastelua. Uusi toimielinmalli otetaan käyttöön 1.6.2021 ja käyttöönoton valmistelu on aloitettu.Tämän valmistelun yhteydessä on mahdollista tarkastella kyseessä olevaan virkaan liitettyjen tehtävien organisointia kuntaan viran mahdollisen lakkauttamisen jälkeen jäävien virkojen ja toimien kesken.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää merkitä asian valmistelun tilanteen tiedoksi. Valmistelua jatketaan yhteistyössä valtuustoryhmien kanssa.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Valmistelija

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Valtuustoryhmien puheenjohtajien sekä valtuuston puheenjohtajan kanssa käytiin neuvottelu 3.9.2020. Keskeisimmäksi viran lakkauttamisperusteeksi nousi valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanottoonkin viitaten terveys- ja hyvinvointijohtajan viran käyminen tarpeettomaksi sen myötä, että sosiaali- ja terveydenhuollon siirto kokonaisuudessaan Vaasan kaupungille ei toteutunut vuoden 2015 alusta. Virkaan liitettyihin muihin tehtäviin tai niiden hoitamiseen ei otettu kantaa.

Syyskuun 2020 alusta lähtien terveys- ja hyvinvointijohtajan viran viranhaltija on toiminut vapaa-aikapäällikön viransijaisena oman virkansa ohella. Tämä järjestely on edellyttänyt terveys- ja hyvinvointijohtajan viranhoitotehtävien kriittistä tarkastelua kunnan lakisääteisten tehtävien täyttämisen turvaamiseksi. Tilanne on pääsääntöisesti vastaava kuin silloin, kun terveys- ja hyvinvointijohtaja hoiti perusturvajohtajan virkatehtäviä omien tehtäviensä ohella. Kyseiseen perusturvajohtajan viransijaistamistilanteeseen viitataan valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanotossa.

Koska perusturvaosasto siirtyy kunnanvaltuuston kesäkuisen päätöksen mukaisesti 1.1.2022 kuntayhtymän palvelukseen, kunnasta lähtevät sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Kunnalle kuitenkin jää runsaasti terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen sekä raportointiin liittyviä lakisääteisiä tehtäviä. Tämän lisäksi kunnalle jää monimuotoisesti edunvalvontatehtäviä sosiaali- ja terveydenhuollon osalta kuntalaisten palveluiden turvaamiseksi. Tämän myötä on syytä pohtia, mikä taho ja virkanimike osaamis- ja koulutusvaatimuksineen on jatkossa perusteltu vastaamaan näistä asioista. Tähän tarkasteluun antaa vapaa-aikapäällikön ja terveys- ja hyvinvointijohtajan tehtävien määräaikainen yhdistäminen mahdollisuuden.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää, että terveys- ja hyvinvointijohtajan viran tarpeellisuutta tarkastellaan niiden kokemusten myötä, joita saadaan vapaa-aikapäällikön viransijaisuuden hoidosta. Tarkastelu koskee sekä terveys- ja hyvinvointijohtajan että vapaa-aikapäällikön tehtävien järjestymistä.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Lisäksi kunnanhallitus päätti yksimielisesti, että asia viedään kunnanvaltuustolle tiedoksi.

Kuvaus

Tiedoksi:

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja Janne Laine on jättänyt 9.9.2019 valtuustoryhmien puheenjohtajien kannanoton terveys- ja hyvinvointijohtajan viran tarpeellisuudesta. Ko. kannanottoa on käsitelty kunnanhallituksen kokouksissa 20.1.2020 § 4, 9.3.2020 § 47, 24.8.2020 § 145 ja 21.9.2020 § 168. Kyseisen viran tarkoituksenmukaisuuden selvittämisvelvollisuus kirjattiin myös vuoden 2020 talousarvioon.

Kunnanhallitus päätti yksimielisesti kokouksessaan 21.9.2020, että terveys- ja hyvinvointijohtajan viran tarpeellisuutta tarkastellaan niiden kokemusten myötä, joita saadaan vapaa-aikapäällikön viransijaisuuden hoidosta. Tarkastelu koskee sekä terveys- ja hyvinvointijohtajan että vapaa-aikapäällikön tehtävien järjestymistä. Lisäksi kunnanhallitus päätti yksimielisesti, että asia viedään kunnanvaltuustolle tiedoksi.

Oheismateriaali: Kannanotto

Päätösehdotus

Kunnanhallitus ehdottaa yksimielisesti kunnanvaltuustolle, että asia merkitään tiedoksi.

Päätös

Kunnanvaltuusto hyväksyi yksimielisesti kunnanhallituksen tekemän ehdotuksen.

Valmistelija

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanjohtajan viranhaltijapäätös 27.8.2020 terveys- ja hyvinvointijohtajan virkatehtävien määräaikaisesta muutoksesta piti sisällään määrittelyt keskeisistä virkaan liittyvistä tehtävistä ajalle 1.9.2020-31.8.2021.

Päätöksen mukaiset määrittelyt ovat pääosin toteutuneet/on kyetty hoitamaan. Lakisääteisen ja erittäin laajan hyvinvointikertomuksen päätösmenettelyyn saattamisen osalta tilannetta on helpottanut se, että kertomusta on valmisteltu valtuustokauden mittaan varsin pitkälle jo ennen virkatehtävien muutosta.

Vapaa-aikapäällikön virkaan kuuluvat tehtävät on pääosin kyetty hoitamaan nykyisin järjestelyin huolimatta siitä, että vapaa-aikaosastolla on ollut vuoden mittaan runsaasti haasteita etenkin henkilöstön osalta. Tämä on edellyttänyt entistäkin vahvempaa yhteistyötä kunnan eri toimialojen kesken sekä keskeisten viranhaltijoiden sekä osastojen työntekijöiden venymistä haastavissa tilanteissa.

 

Virkojen tarkastelua eri näkökulmista:

 

Terveys- ja hyvinvointijohtaja

Vapaa-aikapäällikkö

Normitausta

Terveydenhuoltolaki 1326/2010

Kuntalaki 410/2015

SoTe-laki 2021

Liikuntalaki 390/2015

Nuorisolaki 1285/2016

Tavoite

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (kunta-kuntalaiset)

Osallisuus

Väestö aktiiviliikunta, kilpaurheilu

Nuorten hyvinvointi

Osallisuus

Toimielin

Hyvinvointilautakunta

Hyvinvointilautakunta

Suunnitelmat, ohjelmat

Hyvinvointisuunnitelma/-kertomus, Kotouttamisohjelma, Turvallisuussuunnitelma, Ehkäisevän päihdetyön suunnitelma/ EPT

Liikuntapoliittinen ohjelma

Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma

Verkosto

Vaikuttamistoimielimet

Kolmas sektori, järjestöt, Srk, MLL

TYP, Arpeeti, hankkeet, EPT,ELO

Seurat, PLU, Pohjanmaan liitto

Nuorisovaltuusto

Seuraparlamentti, YHDESSÄ, hankkeet

Ohjaamo

Erityistä

Järjestöyhteistyö

Avustukset/ liikunta-nuoriso

Seurat

Rajapinnat

Hallinto/ Työterveyshuolto

HYKY, Pohjanmaan liitto

AVI/ EPT

Tekninen toimi/ Liikunta-alueet 

kunnossapito, rakentaminen, hankinnat

Sivistystoimi/ oppilashuolto, JOPO, etsivä

HYKY/Sote

uudistuksen jälkeen

Maakunnalliset neuvostot

Vammaisneuvosto, Ikäneuvosto

HYTE= kunta+ maakunta

(hytesuunnitelma/-kertomus)

Maakunnalliset neuvostot

Nuorisovaltuusto

Laki ns. SoTe-uudistuksesta hyväksyttiin kesäkuussa 2021 ja uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2023. Kyseisen lain myötä kunnilta ja hyvinvointialueilta edellytetään vahvaa yhteistyötä kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Lain hyväksymisen myötä kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyviä tehtäviä ja velvoitteita ohjataan keskeisesti kolmen lain velvoittamana: Kuntalain, terveydenhuoltolain sekä uuden ns. SoTe-lain.

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on koko kunnan organisaation tehtävä. Edellä mainittu yhteistyömääritelmän sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvien muiden lakisääteisten tehtävien järjestämiseen on kunnassa kuitenkin oltava virka, johon nämä tehtävät on liitetty. Viranhaltijalta se edellyttää varsin laajaa osaamista kuntalaisten hyvinvoinnin osalta mm. terveydenhuollon osa-alueelta. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusten myötä harvaan kaupunkiin tai kuntaan jää virkaa, missä edellytetään kokemusta sekä osaamista kyseiseltä osa-alueelta. Useat kaupungit ja kunnat ovatkin päättäneet perustaa hyvinvointijohtajan tai vastaavan virkoja kyetäkseen vastaamaan lakisääteisiin velvoitteisiin. Esimerkiksi Mustasaaressa ja Vaasassa perustetut hyvinvointijohtajan virat pyritään täyttämään loppuvuoden 2021 aikana.

Vapaa-aikapäällikölle on myönnetty opintovapaan jatko ajalle 1.9.2021-31.8.2022. Sijaiseksi on nimetty johtavan sosiaalityöntekijän päätöksellä terveys- ja hyvinvointijohtaja, joka on sijaistanut virkaa oman virkansa ohella jo aiemman opintovapaajakson ajan.

Mikäli kunnassa katsotaan, että terveys- ja hyvinvointijohtajan ja vapaa-aikapäällikön virkojen hoito on mahdollista kahden viran sijasta yhdellä viralla, tulee tarkastella kyseisen viran vaatimuksia ja kelpoisuusehtoja. Käytännössä tällöin on tarkasteltava myös virkojen nykyisten viranhaltijoiden mahdollisuuksia suoriutua tehtävistä.

Oheismateriaali: Kunnanjohtajan viranhaltijapäätös

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää käsitellä terveys- ja hyvinvointijohtajan viran tarpeellisuutta vapaa-aikapäällikön viranhoidon jatkon selvittyä viimeistään syksyllä 2022.

Esittelijän kokouksessa muuttama ehdotus
Kunnanhallitus päättää käsitellä terveys- ja hyvinvointijohtajan viran lakkauttamista vapaa-aikapäällikön viranhoidon jatkon selvittyä viimeistään 1.9.2022.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.


Muutoksenhaku

Tästä päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 § mukaan oikaisuvaatimusta eikä
kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Lisätietoja muutoksenhakukiellosta:
s-posti: laihian.kunta@laihia.fi