Kuvaus
Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulakia on uudistettu.
Uudistuksella parannetaan palvelujen yhdenvertaista saatavuutta ja oikea-aikaisuutta sekä laajennetaan terveyspalvelujen maksuttomuutta sekä kohtuullistetaan maksuja. Lakimuutokset tulevat voimaan 1.7.2021.
Pohjanmaan hyvinvointialueen asettama asiakasmaksutyöryhmä on käsitellyt ajankohtaisia kysymyksiä jotka liittyvät asiakasmaksulain muutoksiin 1.7.2021 alkaen (vaihe 1). Lisäksi on laadittu yhteiset tiedotus- ja tuloselvitysmallit sekä hakemuspohja asiakasmaksun huojentamiseksi tai setelin arvon korottamiseksi. Työryhmä ehdottaa, että jäsenkunnat ja nykyiset sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueet noudattavat laissa määriteltyt vähimmäistasot.
Asiakasmaksutyöryhmä jatkaa työtään ja tulee syksyllä tekemään ehdotuksen mm. tukipalvelujen, tilapäisen kotipalvelun asiakasmaksujen yhdenmukaistamiseksi 1.1.2022 alkaen (vaihe 2).
Kunnat vastaavat jatkossakin asiakasmaksujen perimisestä ja voivat tietyin reunaehdoin päättää asiakasmaksuista. Muutoksista on tiedotettava asiakkaita ja kuntalaisia.
Alla tiivistelmä muutoksista jotka astuvat voimaan 1.7.2021.
Laki sisältää jatkossa pitkäaikaisten sosiaalihuoltolain nojalla järjestettyjen asumispalvelujen maksut. Palveluasumisen maksut ovat puuttuneet kokonaan asiakasmaksulainsäädännöstä; tästä syystä kuntien maksut ovat vaihdelleet suuresti.
Asiakasmaksulainsäädännössä säädetään jatkossakin enimmäismaksuista tiettyjen palvelujen osalta. Kunta voi päättää ottaa käyttöön enimmäismaksua pienemmän maksun tai antaa palvelun maksutta. Kunnan velvoitetta tiedottaa asiakasta maksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä on vahvistettu säätämällä tästä laissa.
Kotihoidon ja palveluasumisen (henkilöstöä ei yöllä) maksu määräytyy palvelupäätökseen kirjattujen, asiakkaan tarpeen mukaisten palvelutuntien määrän, asiakkaan maksukyvyn ja perheen koon mukaan vastaavalla tavalla kuin kotihoidon maksuissa aikaisemminkin. Asiakkaan saaman palvelukokonaisuuden tulee vastata palvelupäätökseen kirjattua. Jos palvelujen tarpeessa tai palvelujen totutuksessa tapahtuu muutoksia, tulee palvelupäätöstä muuttaa.
Tehostetussa palveluasumisessa (henkilöstöä ympäri vuorokauden), pitkäaikaisessa laitoshoidossa ja pitkäaikaisessa perhehoidossa maksu määräytyy samanlaisin perustein. Maksu saa olla enintään 85 % asiakkaan nettokuukausituloista, joista on tehty laissa säädetyt vähennykset. Omaan käyttöön on jäätävä vähintään 164 €.
Muutoksenhakua koskevaa sääntelyä on selkiytetty ja asiakkaan oikeusturvaa vahvistettu. Tasasuuruisia asiakasmaksuja koskevaa oikaisuvaatimusohjausta on selkiytetty. Kaikkiin maksuihin voi hakea muutosta.
Uudessa laissa korostetaan asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen ensisijaisuutta suhteessa toimeentuloturvaan.
Maksukattoa laajennetaan suun terveydenhuollosta, terapiasta, tilapäisestä kotisairaanhoidosta ja tilapäisestä kotisairaalahoidosta sekä tietyistä etäpalveluista perittäviin asiakasmaksuihin 1.1.2022 alkaen. Jatkossa maksukattoa kerryttävät myös asiakasmaksut, joiden suorittamiseen on myönnetty toimeentulotukea.
Perusturvan asiakasmaksut ohje on päivitetty vastaamaan asiakasmaksulain muutosta.
Kuntaliiton yleiskirje: https://www.kuntaliitto.fi/yleiskirjeet/2021/sosiaali-ja-terveydenhuollon-asiakasmaksulain-osittaisuudistus
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Anneli Riski, johtava sosiaalityöntekijä, anneli.riski@laihia.fi
Perusturvalautakunta päättää huomioida uuden asiakasmaksulain voimaantulon 1.7.2021 ja hyväksyä perusturvan asiakasmaksut 1.7.2021 alkaen liitteen mukaan.
Perusturvalautakunta päättää tarkastaa tämän pykälän kokouksessa. Päätös pannaan täytäntöön lainvoimaisuutta odottamatta.
Päätös
Perusturvalautakunta hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.
Merkitään, että kunnanhallituksen edustaja Sauli Tuomela poistui kokouksesta esteellisenä (intressijäävi/Laihian Hyvinvointi Oy:n hallituksen jäsen) eikä esteellisenä ottanut osaa tämän asian käsittelyyn ja päätöksentekoon.