Kuvaus
Laihian kunnassa järjestetään perusopetuslain 48 § mukaista perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoimintaa koulujen 1. ja 2. vuosiluokan oppilaille sekä niille 3. - 9. vuosiluokan oppilaille, joilla on perusopetuslain mukainen päätös erityisestä tuesta. Toimintaa ohjaavat Opetushallituksen Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteet, jotka tulivat voimaan 1.8.2011.
Aamu- ja iltapäivätoiminnalla pyritään vähentämään lasten yksinäistä aikaa ilman turvallisen aikuisen läsnäoloa ja ohjausta ennen ja jälkeen koulupäivän. Toiminnan tavoitteena on edistää lasten hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä, tasoittaa sosiaalisia eroja ja lisätä osallisuutta. Tämä tapahtuu monipuolisen, virkistävän ja laadukkaan ap- / ip-toiminnan kautta.
Lv. 2020 - 2021 koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaan osallistuu Laihian yhtenäiskoulussa 117 lasta (tilanne 20.9.2020).
Toimintaa järjestetään vain koulupäivinä ja siihen osallistuminen on vapaaehtoista ja maksullista. Uuteen toimintavuoteen haetaan toukokuun 2021 aikana. Perheillä ei ole subjektiivista oikeutta aamu- ja iltapäivätoimintaan. Päätöksen toimintapaikan saamisesta tekee apulaisrehtori.
Lv. 2021 - 2022 koululaisten aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestettäisiin Kirkonkylän, Rauhalan, Hulmin, Perälän, Isonkylän ja Kylänpään yksiköissä.
Aamu- ja iltapäiväryhmän perustamisen ehtona on vähintään yhdeksän oppilaan ilmoittautuminen toimintaan hakuajan päättymiseen mennessä. Kun elokuussa koulujen alettua kysytään huoltajilta sitovat toimintavaraukset, on tässä vaiheessa toiminnanjärjestäjällä oikeus olla perustamatta ryhmää, ellei sitovia varauksia tule vähintään yhdeksän. Pienimpien yksiköiden kohdalla minimiryhmäkoon ehtoa voidaan vielä arvioida suhteessa vaihtoehtoisten järjestelyjen toimivuuteen ja kustannuksiin.
Toiminta-aika on kaikissa yksiköissä edelleen klo 07.00 - 16.30. Toimintamaksujen tasoa on edellisen kerran tarkistettu kaksi vuotta sitten. Kunnanhallituksen nimeämän parlamentaarisen taloustyöryhmän marraskuulla 2020 valmistuneessa raportissa todetaan, että yhtenä talouden tasapainoituskeinona tulisi olla aamu- ja iltapäivätoimminan maksujen korotus.
Ehdotus toimintamaksuista lukuvuodelle 2021- 2022:
-
aamupäivämaksu klo 7- koulun aloitus 65 € / kk (korotus +5 €)
-
aamu- ja iltapäivämaksu (klo 07.30 - 16.00) 130 € / kk (korotus +10 €)
-
iltapäivätoimintamaksu (klo 11.30 - 16.00) 110 € / kk (korotus +10 €).
-
Lisämaksut
-
klo 07.00 – 07.30 ajalta 25 € / kk (korotus +5 €)
-
klo 16.00 - 16.30 ajalta 25 € / kk (korotus +5 €)
-
Mikäli lapsi osallistuu toimintaan enintään 10 pv / kk, on maksu puolet em. toimintamaksuista. Toimintamaksuihin voi hakea maksualennusta / -alennusta toimeentuloon perustuen.
Ne erityisen tuen oppilaat, joille aamu- ja iltapäivätoiminta on kehitysvammalain mukaista erityishuoltoa, toiminta on maksutonta. Muiden erityisen tuen oppilaiden toimintamaksut määräytyvät normaalisti.
Koululaisten toiminnan ohjaajina toimivat pääsääntöisesti koulunkäynnin- tai esiopetusryhmien ohjaajat/avustajat, jolloin heidän osa-aikatyönsä on muodostunut kokopäiväiseksi.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Sami Kiukkonen, sivistys- ja vapaa-ajanjohtaja, sami.kiukkonen@laihia.fi
Sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunta päättää, että lukuvuonna 2021 - 2022 aamu- ja iltapäivätoimintaa järjestetään Kirkonkylän, Rauhalan, Hulmin, Perälän ja Isonkylän sekä Kylänpään yksiköissä. Ryhmän perustamisen ehtona on vähintään yhdeksän oppilaan ilmoittautuminen toimintaan hakuajan päättymisen mennessä. Pienimpien yksiköiden kohdalla minimiryhmäkoon ehtoa voidaan viranhaltijoiden toimesta vielä arvioida suhteessa vaihtoehtoisten järjestelyjen toimivuuteen ja kustannuksiin.
Sivistys- ja varhaiskasvatuslautaunta päättää aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminta-ajaksi klo 07.00 - 16.30 sekä toimintamaksujen korottamisesta kuvaustekstin mukaisesti.
Päätös
Sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.
Merkitään, että apulaisrehtorit Sanna Schöning ja Aki Timo saapuivat kokoukseen asiantuntijoiksi ja poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.