Tekninen lautakunta, kokous 14.4.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 30 Talouden tasapainottaminen 2020 - 21 tekninen osasto

LAIDno-2020-362

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Kunnanhallitus, 8.6.2020, § 126
Valmistelija/lisätiedot: Juha Rikala, juha.rikala@laihia.fi, kunnanjohtaja

Kunnanhallitus on käsitellyt talouden tilannetta ja tasapainotusmahdollisuuksia iltakoulussaan 6.5.2020. Kuntien talouden tilanne on sekä kuluvan vuoden että taloussuunnitelmavuosien osalta epäselvä. Poikkeustilanteen aiheuttamat tulopohjan menetykset ja toisaalta etenkin sosiaali- ja terveydenhuollon vaatimat menolisäykset ovat toistaiseksi arvioiden varassa. Tämä vaikeuttaa kuluvan vuoden tilanteen arviointia sekä talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelua merkittävästi.

Työmarkkinajärjestöjen aikaansaama sopimus nostaa kunnan omia henkilöstökuluja kuluvana vuonna arviolta noin 80.000 euroa ja vuonna 2021 arviolta vajaat 300.000 euroa. Lisäksi sopimus nostaa kunnan ostopalveluiden hintaa etenkin sosiaali- ja terveydenhuollon ostopalveluiden osalta.

Laihian kunnan osalta käytettävissä olevien verotulojen arvioidaan Kuntaliiton 4/2020 arvion mukaan vähenevän vuosien 2020–2022 aikana 5,5 milj. euroa siitä arviosta, mikä tehtiin loppuvuodesta 2019 ja mikä on kunnan talousarvion ja -suunnitelman perustana tulojen osalta. Valtionosuuksista on toistaiseksi hyvin keskeneräisiä valtiovarainministeriön ja Kuntaliiton laskelmia vuoden 2021 osalta, joten verokertymän (verotulot + valtionosuudet) realistinen arvioiminen ei tässä vaiheessa ole mahdollista. Verokertymän kokonaisuuteen vaikuttavat vahvasti valtion päätökset kuntatalouden tukemiseksi. Lisätalousarvioesityksessään 2.6.2020 Suomen hallitus esitti kuntien tukemiseksi noin 1,4 miljardin euron tukipakettia.

Talouden tasapainottamiseksi on tarkasteltava kaikkia mahdollisia toimenpiteitä, mutta erityisesti toimenpiteitä, joilla on riittävää vaikuttavuutta tasapainon saavuttamisen mahdollistamiseksi. Kunnan nettomenoista yli 90 % on perusturva- sekä sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunnan menoja, joten vaikuttavuuden näkökulmasta on välttämätöntä löytää tasapainotuskeinoja etenkin kyseisten lautakuntien alaisten menojen osalta.

Lapsimäärien kehitys on kunnan elinvoiman näkökulmasta negatiivinen asia, mutta talouden näkökulmasta se edesauttaa tasapainon saavuttamista. Kehityksen huomioiminen huolellisella suunnittelulla mahdollistaa merkittävien säästöjen saavuttamisen vuosikymmenen mittaan.

Sosiaali- ja terveydenhuollon osalta suunnitelmien tekeminen ja taloudellisten säästöjen löytäminen on haasteellista. Lukuisten muiden kuntien tavoin Laihian yli 75-vuotiaiden määrä kasvaa alkaneella vuosikymmenellä erittäin voimakkaasti, mikä väistämättä aiheuttaa palveluiden järjestämiseen lisäpaineita. Tämän lisäksi suurin osa sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnasta ei ole kunnan omissa käsissä. Täysin oma lukunsa ovat meneillään olevat uudistukset, jotka mullistavat toteutuessaan sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan myös talouden näkökulmasta.

Päätösehdotus
Kunnanhallitus päättää, että talouden tasapainotusta tarkastellaan sekä nopeasti vaikuttavien (vaikutukset viimeistään TA 2022 lähtien) toimenpiteiden että pitkän tähtäimen toimenpiteiden näkökulmasta.

Kunnanhallitus päättää seuraavista nopeasti vaikuttavista toimenpiteistä talouden tasapainotukseksi:

  • Kunnanhallitus päättää edellyttää sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunnalta suunnitelmaa vuoden 2020 loppuun mennessä siitä, miten esiopetus järjestetään lukuvuodesta 2021–2022 eteenpäin. Tavoitteena on kahden esiopetusryhmän väheneminen lukuvuoden 2019–2020 tasoon nähden. Euromääräisesti tavoite tarkoittaa vähintään 100.000 euron vuosittaista säästöä.
  • Kunnanhallitus päättää edellyttää perusturvalautakunnalta asumispalveluiden palvelusetelin arvon tarkastelua tavoitteena alueellisen tason saavuttaminen. Vuosittainen säästötavoite on arviolta 150–200.000 euroa.
  • Kunnanhallitus päättää edellyttää tekniseltä lautakunnalta selvitystä mahdollisuuksista siirtyä yksityisteiden osalta uuteen toimintamalliin vuoden 2022 alusta lähtien. Vuosittainen säästötavoite on 100.000 euroa vuodesta 2022 lähtien.
  • Kunnanhallitus päättää evästää lautakuntia, että talousarvion 2021 ja taloussuunnitelman 2022–2024 investointitarpeita tarkastellaan erittäin kriittisesti ja pyritään siihen, että investointeja jaksotetaan mahdollisimman laajalle ajalle.
  • Kunnanhallitus päättää, että kunta aloittaa koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut tuotannollisin ja taloudellisin syin. Neuvottelut koskevat osa-aikaistamisia, lomautuksia, irtisanomisia sekä organisaation uudelleen järjestämisiä. Yhteistoimintaneuvotteluilla yhdessä palvelutarpeen vähenemisen kanssa pyritään 700.000 euron henkilöstösäästöihin vuosina 2020–2021. Kunnanhallitus valtuuttaa henkilöstöpäällikön ilmoittamaan yhteistoimintaneuvotteluista henkilöstön edustajille ja henkilöstöpäällikön, talousjohtajan sekä kunnanjohtajan käyttämään kunnan puhevaltaa neuvotteluissa.

 

Kunnanhallitus päättää seuraavista pitkän tähtäimen toimenpiteistä talouden tasapainotukseksi:

Kunnanhallitus päättää edellyttää sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunnalta esitystä vuoden 2020 loppuun mennessä siitä, miten tulevaan perusopetuksen oppilasmäärän kehitystilanteeseen tullaan reagoimaan. Tavoitteena tulee olla perusopetusryhmien selkeä väheneminen lukuvuoteen 2026–2027 mennessä sekä kunnan tilojen tehokas käyttö. Kunnanhallitus määrittelee tarkemman säästötavoitteen tarkasteltuaan lautakunnan esitystä.

Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Merkitään, että varajäsen Asko Salminen poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Merkitään, että talousjohtaja Sinikka Alamylläri saapui kokokseen asiantuntijaksi § 119-120, 126-127 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

_______________________________________________________________________________________

Kunnanhallitus, 22.2.2021, § 37
Valmistelija/lisätiedot: Juha Rikala, juha.rikala@laihia.fi, kunnanjohtaja

Talouden tasapainottamistoimenpiteiden tilanne on seuraava:

  • Sivistysosastolla on käsitelty esiopetuksen tilannetta syksyn 2020 mittaan. Sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunta on selvityksessään kokouksessaan 2.12.2020 todennut, että esiopetusryhmiä tulee olla lukuvuoteen 2022–2023 saakka viisi. Myöhemmin on huomattu, että inhimillisen virheen takia viisi ryhmää tarvitaan lukuvuoteen 2023–2024 saakka. Esiopetukseen tulevia lapsia on lukuvuoteen 2023–2024 saakka tulossa joka vuosi noin 100. Selvitystä on esitelty kunnanvaltuuston iltakoulussa 18.1.2021.

Tilannetta muuttaa opetus- ja kulttuuriministeriön päätös Laihian kunnan valitsemisesta kaksivuotiseen esiopetuskokeiluun, joka toteutetaan elokuun 2021 alusta lähtien ja kokeilu kestää toukokuun 2024 loppuun saakka. Tämä muuttaa kunnan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen suunnitelmia ja rakennetta. Päätöksen vaikutukset toimintaan ja talouteen selviävät myöhemmin.

  • Perusturvalautakunta on käsitellyt asumispalveluiden palvelusetelin arvotaulukkoa kokouksessaan 16.6.2020 ja päättänyt uudeksi taulukoksi Vaasan kaupungin mukaisen arvotaulukon. Taulukon käyttöönotto on viivästynyt ja asiassa ilmenneiden haasteiden takia perusturvalautakunta on kokouksessaan 20.1.2021 päättänyt uudesta arvotaulukosta, jolla kyetään täyttämään kunnanhallituksen edellyttämä säästötavoite.
  • Tekninen osasto on käynnistänyt selvityksen mahdollisuudesta siirtyä yksityisteiden osalta uuteen toimintamalliin. Tavoitteena on, että tekninen lautakunta käsittelee asiaa kevään aikana.
  • Lautakunnat ovat tarkastelleet ohjeen mukaisesti kriittisesti investointeja ja sen myötä talousarvion ja taloussuunnitelman investointitaso on selkeästi aiempaa alhaisempi. Investointien alhaisempaan tasoon on perusteena myös se, että kunnassa on viimeisten vuosien aikana pyritty aktiivisesti saattamaan kiinteistöt asianmukaiseen kuntoon eikä merkittäviä investointeja kiinteistöihin tällä hetkellä tarvita.
  • Yhteistoimintaneuvottelut on käyty ja kunnanhallituksen asettama tavoite on täyttymässä.
  • Sivistysosastolla on käsitelty perusopetuksen tilannetta syksyn 2020 mittaan. Sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunnan selvitystä voi tarkastella 2.12.2020 pidetyn kokouksen pöytäkirjasta § 106. Selvitystä on esitelty kunnanvaltuuston iltakoulussa 18.1.2021.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää merkitä tasapainotustoimenpiteiden tilanteen tiedoksi.

Kunnanhallitus päättää ohjeistaa sivistysosastoa sekä sivistys- ja varhaiskasvatuslautakuntaa siten, että

  • suunnittelussa on pyrittävä siihen, että uusia opetustiloja ei kuluvalla vuosikymmenellä tarvitse hankkia tai rakentaa.
  • perusopetuksen opetusryhmien vähenemisen myötä tavoitteena tulee lukuvuoteen 2026–2027 mennessä olla vähintään kuuden prosentin perusopetuksen tuntikehyksen pieneneminen lukuvuoden 2020–2021 tasoon nähden. Tavoite koskee perusopetuksen perustunteja sekä tukiopetustunteja. Tavoite ei koske erityisopetuksen kokonaisuuteen tarvittavia tunteja.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Valmistelija

  • Jari Mansikka-aho, tekninen johtaja, jari.mansikka-aho@laihia.fi

Kuvaus

Kunnanhallituksen 9.11.2020 § 203 päätöksen mukaisesti taloustyöryhmän raportin mukaiset ehdotukset talouden tasapainotustoimista annettiin hallintokunnille tarkasteltaviksi. Teknisen lautakunnan osalta raportissa nostettiin esille seuraavat asiat: 

Yksityistiet: Muutetaan kunnan hoidossa olevat yksityistiet uuden yksityislain mukaisiksi ja peritään hoidossa olevilta teiltä tienhoitomaksu. Tehdään siltakorjauksia vain, jos niihin saadaan ELYn avustus. ELYn avustus on saatavissa kaikkiin sillankorjaushankkeisiin, jos sillassa on vikaa.  

Ekopisteet: Vähennetään EKO-pisteitä nykyisestä ja tehostetaan niiden tyhjäystä.  

Kiinteistöhoito: Ulkoistetaan kiinteistötoimi (kiinteistöt, siivous, kiinteistöhoito) Laihian vuokrataloille.  

Jätevesiverkosto: Jätevesiverkoston laajentaminen uudelleen valmisteluun. Perehdyttävä siihen, mikä on kuntalaisten kannalta järkevä kustannusten nousu. 

Tekninen osasto on tarkastellut yllä esitettyjä säästökohteita sekä avannut säästökohteiden taustoja, sekä listannut taloustyöryhmän esittämien toimenpiteiden arvioituja hyötyjä ja haittoja.

Yksityistiet: Kunnan hoidossa olevia yksityisteitä on 87,4 km. Yksityisteiden hoitosopimukset on pääosin laadittu 1970 – 1980 lukujen vaihteessa. Vuoden 1996 jälkeen yksityisteiden tienpidon kustannuksiin ei ole myönnetty valtionavustusta. Kunnan hoidossa olevien yksityisteiden hoitokustannukset 2020 olivat 187.280 €, josta palvelujen ostot 185.378 € ja henkilöstökulut 1.902 €. Avustuksen piirissä oleville yksityisteille hoitoavustuksia maksettiin 17.513,24 €.

Kunta avustaa tiekuntia yksityisteiden kunnossapitokustannuksissa. Avustusta voi anoa yksityiselle tielle, jolle on perustettu tiekunta, tai perustaminen on vireillä ja jolla on pysyvästä asutuksesta johtuvaa liikennöintiä. Avustusta annetaan vain pysyvän asutuksen käyttämälle tieosuudelle ja vain pysyvälle asutukselle välttämättömiä läpikulkuliikenteen teitä avustetaan. Tiekuntien toiminnassa ja osaamistasoissa on nykyisellään huomattavia eroja. Tiekuntien yksiköinnit eivät välttämättä ole ajan tasalla eikä tieyksikkömaksuja peritä tieosakkailta. Yksityisteiden välillä on myös eroja siinä, kuinka merkittäviä ne ovat liikenteellisesti. Näiden liikenteellisesti merkittävien teiden osalta tulisi kartoittaa tarkemmin avustusperiaatteen toimivuus.

ELY-keskuksen avustusta haetaan kunnan hoidossa olevien yksityisteiden perusparannuksiin talousarvion raamien mukaisesti. Avustusta haetaan 1 - 2 tielle vuosittain. Avustusten myöntämiseen vaikuttaa ELY-keskuksen vuosittaisten määrärahojen riittävyys. Ongelmana on myös kunnan hoidossa olevien yksityisteiden tiekuntien puuttuminen tai toimimattomuus.

Arvioidut hyödyt:

  • Hoidosta kunnalle tulevat kustannukset laskevat arviolta 50.000 – 100.000 € / vuosi. Tämä edellyttää yksityistieavustuskriteerien muuttamista uuden tilanteen mukaisiksi.
  • Katuinsinöörin työmäärä vähenee ja hän ehtii paremmin keskittymään sekä kehittämään katuverkoston ylläpitoa.
  • Yksityisteiden kohtelu muuttuisi kokonaisuudessa tasapuolisemmaksi.

 

Arvioidut riskit:

  • Yksityistiet joilla on liikennemääriin suhteutettuna huomattava määrä ns. ”läpikulkuliikennettä” hoidon taso saattaa laskea. Hoidon taso saattaa muuttua epähomogeeniseksi.
  • Pelastustoimen, koululaiskyyditysten ja välttämättömän huolto- ja tavaraliikenteen toimintaedellytykset saattavat heikentyä.
  • Yksityisteille on vaikea perustaa yksityistielain määräämää tiekuntaa vapaaehtoisten puuhamiesten puuttuessa. Lisää hieman tiekuntien kustannuksia.

 

Ekopisteet:  Ekopisteitä on tällä hetkellä toiminnassa 13. Kustannukset ekopisteiden hoidosta olivat 27.509 € vuonna 2020.

Ekopisteiden tarve on vähentynyt uuden hyötykäyttöaseman sekä S-marketin luona olevan Rinki-kierrätyspisteen vuoksi.

Esityksenä on, että K-market Pirkan pihassa ja Jakkulassa olevia ekopisteitä lukuun ottamatta 11 ekopistettä lakkautetaan. Lakkautuksella arvioidaan saatavan noin 20.000 €:n säästöt vuosittain.

Arvioidut hyödyt:

  • Kunnalle tuleva taloudellinen hyöty ekopisteiden hoidon vähentyessä.
  • Hyötyjätteiden lajittelu ja hyötykäyttö tehostuu.

 

Arvioidut riskit:

  • Riskinä on, että jätteiden hävitys laittomasti lisääntyy.
  • Lisää joidenkin kiinteistöjen omistajien työtä.

 

 

Kiinteistöhoito:  Kiinteistönhoitajia on 4 henkilötyövuotta, kiinteistöpuolen työnjohtaja tekee noin 10 % lisää vielä kausiluontoisesti kiinteistönhoitotöitä. Hoidettavat neliöitä on 30 402 H-m2.

Kiinteistönhoidon palkkakustannukset (sisältää matka-, päivystys- ym. kulut) vuonna 2020 olivat 243.323 €, eli 8,00 € / H-m2 vuodessa. Kiinteistönhoidon kokonaiskustannukset vuonna 2020 olivat 385.200 €, eli 12,67 € / H-m2 vuodessa. Kokonaiskustannuksia / m2 nostavat Toiskan, hoivakodin, yritystalojen 2 ja 3 sekä paloaseman myyminen Vuokrataloille. Hoidettavien neliöiden vähennyttyä kuitenkin Toiskan, hoivakodin ja Marjapihlajan piha-alueiden hoito on jäänyt kunnan tehtäväksi.

Kiinteistönhoidon kustannukset ovat laskeneet vuodesta 2008 vuoteen 2020 1,36 € / H-m2 ja vuodesta 2013, jolloin kiinteistönhoito siirtyi Laihian Vuokrataloilta takaisin tekniselle osastolle 1,19 € / H-m2.

Kiinteistönhoitajan toimenpiteillä vaikutetaan välillisesti tilojen keskeisiin kustannuseriin kuten lämmitys-, sähkö- ja kunnossapitokustannuksiin. Kiinteistönhoidon kustannus on selvästi näitä välillisesti kiinteistön omistajan maksettaviksi koituvia eriä pienempi.

Kiinteistönhoitaja on omien kiinteistöjensä asiantuntija ja vastuuhenkilö. Kiinteistönhoitajan tehtävässä on paljon omistajavastuun piirteitä. Kiinteistönhoitaja vastaa siitä, että rakennus säilyy asetetussa käyttökunnossa. Kiinteistönhoitaja on myös tärkeä henkilö käynnistämään rakennuksissa selvitystyöt vahinkojen ja vaurioiden estämiseksi. Kiinteistönhoitajan tehtävään kuuluvaa omistajavastuuosuutta on haasteellista ulkoistaa.

Kiinteistönhoitoa, kuten koko teknisen osaston, toimintaa pyritään tehostamaan jatkuvasti. Työntekijöille on mm. otettu käyttöön mobiilileimaus työajanseurantaan. Kiinteistönhoitajien aluejaot on suunniteltu uudelleen siten, että päivittäinen ajo kohteesta toiseen olisi mahdollisimman lyhyt. Ilmanvaihtoasentajan siirryttyä vesihuoltolaitoksen töihin ei paikkaa ole täytetty.

Kiinteistönhoitajat tekevät omien töidensä lisäksi avustavia töitä eri hallintokunnille. Alla esimerkkejä töistä mitä tehdään ilmaiseksi tai pienellä sisäisellä laskutuksella.

 

  • Autetaan vammaispalvelua. Kiinnitetään asukkaille tukikaiteita, luiskia ja ramppeja, että liikuntarajoitteiset asukkaat voivat asua pidempään kotona.
  • Autetaan varhaiskasvatusta, asennetaan leikkivälineitä ryhmisten pihoille, korjataan aitoja ja tehdään erilaisia töitä mitkä kuuluvat varhaiskasvatuksen tehtäviin.
  • Kouluilla ja päiväkodeilla tehdään mm. muuttoja sekä kalusteiden asennusta.
  • Autetaan siivoustoimea, siirretään siivouskoneita ja tarvikkeita eri kiinteistöjen välillä.
  • Tehdään pienimuotoisia remontteja ja ollaan mukana isommissa remonteissa kunnan kirvesmiehen tai urakoitsijoiden apuna.
  • Tehdään kunnan kiinteistöjen sorapihojen ja kenttien lanauksia kunnan omalla traktorilla, sekä muita traktoritöitä tarvittaessa.
  • Tuurataan koulujen vahtimestaria, ja muiden osastojen henkilöstöä mahdollisuuksien mukaan.
  • Kiinteistönhoidon työnjohtaja tuuraa siivoustyönjohtajaa ja kiinteistöpäällikköä tarvittaessa.
  • Tuodaan muille osastoille tuotteita ja tarvikkeita esim. Vaasasta, samalla kun haetaan kiinteistönhoidon tarvitsemia tarvikkeita.

 

Arvioidut hyödyt:

  • Kunnan henkilöstökulut laskisivat.
  • Palkanlaskennassa työmäärä vähenisi.
  • Yhtiön on joustavampaa päättää esim. kiinteistönhoidon palvelutasosta. Tämä toisi todennäköisesti säästöjä konsernitasolla.
  • Resurssien käyttö olisi yhtiön kannalta joustavampaa ja siten hyödyttäisi konsernitasolla kuntaa.
  • Kiinteistöpäivystykset olisivat yhdessä organisaatiossa.
  • Yhtiö saisi ammattitaitoisen hoidettavat kiinteistöt tuntevan henkilöstön.

 

Arvioidut riskit:

  • Kiinteistönhoidon palvelutaso ja palvelun nopeus kunnan eri yksiköille (koulut, päiväkodit, ym.) heikentyisi.
  • Teknisen osaston ja samalla kunnan kiinteistöosaamiseen tulisi suuri aukko.
  • Ostopalveluiden osuus lisääntyisi esimerkiksi kiinteistöjen käyttäjille tehtävissä muissa kuin kiinteistönhoito palveluissa.
  • Kiinteistönhoidon kustannukset nousisivat todennäköisesti viimeistään 3 - 5 vuoden kuluttua. Kiinteistönhoito toteutetaan nykyään kustannustehokkaasti.
  • Kiinteistönhoitajat tuntevat omat kiinteistönsä mikä auttaa kiinteistöjen hoidossa. Ulkoistettuna kiinteistönhoitajat vaihtuisivat kohteilla ja töiden toteutus vaikeutuisi.
  • Vuosikorjausten ja äkkinäisten muutostöiden / remonttien aikataulutus vaikeutuisi ja sitä myötä ostopalvelut tulisivat lisääntymään sekä kustannukset nousisivat.
  • Kiinteistönhoitajien tekemät muut kuin kiinteistönhoitotyöt eri yksiköille jäisivät pois tai ainakin vaikeutuisivat (aikataulut venyisivät) huomattavasti.
  • Kunnan eri yksiköissä lisääntyisi laskujen käsittelyn työaika. Nyt kiinteistönhoidon laskutus hoidetaan sisäisellä laskutuksella.
  • Kuty ja pitkäaikaistyöttömien velvoitetyöllistäminen teknisen osaston toimesta vähenisi murto-osaan nykyisestä. Tämä lisäisi kunnan ns. ”sakkomaksuja”.  Kiinteistönhoito on ollut suurin työllistäjä.
  • Kiinteistönhoidon henkilökunta hakeutuu toisten työnantajien palvelukseen.

 

Jätevesiverkosto: Haja-asutusalueen viemäriverkoston yleissuunnitelma on tehty kustannusten selvittämiseksi. Suunnitelmassa on esitetty ehdotuksen 1. mukaisesti 258 kiinteistön viemäriverkoston yleissuunnitelmatasoisen tarkastelu. Kustannusarvio suunnittelualueen viemäröinnille on noin 1.851.460 €, eli 7.176 € / kiinteistö.

Suunnittelun lähtökohtana oli kaikkien alle 100 metrin etäisyydellä vesistöistä sijaitsevien kiinteistöjen viemäröinti, siltä osin mikä teknistaloudellisesti on järkevää. Lisäksi laskelmiin on otettu toiseksi vaihtoehdoksi mukaan em. alueiden lähellä olevat taajaan asutulla alueella sijaitsevat kiinteistöt.

Haja-asutuksen jäteveden käsittelyä koskeva lainsäädäntö uudistui keväällä 2017. Uusi valtioneuvoston asetus talousjätevesien käsittelystä viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla (157/2017) ja ympäristönsuojelulain (527/2014) muutos (19/2017) tulivat voimaan 3.4.2017.

Vesihuoltolain mukaan kunnan tulee kehittää vesihuoltoa alueellaan yhdyskuntakehitystä vastaavasti tämän lain tavoitteiden toteuttamiseksi yhteistyössä alueensa vesihuoltolaitosten, laitoksille vettä toimittavien ja niiden jätevesiä käsittelevien sekä muiden kuntien kanssa sekä osallistua vesihuollon alueelliseen yleissuunnitteluun.

Kunnan alueella vesihuoltolaitoksen toiminta-alueiden tulee kattaa alueet, joilla kiinteistöjen liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin on tarpeen toteutuneen tai suunnitellun yhdyskuntakehityksen vuoksi. Toiminta-alueiden tulisi laajentua asemakaavoituksen mukaisesti. Silloin vesihuoltolaitoksen kustannukset pysyvät mahdollisimman alhaisina ja kuntalaisiin kohdistuva kustannuspaine olisi maltillinen. Toiminta-alueen tulee olla sellainen, että vesihuoltolaitos kykenee huolehtimaan vastuullaan olevasta vesihuollosta taloudellisesti ja asianmukaisesti ja vesihuollon kustannusten kattamiseksi perittävät vesihuollon maksut muodostuvat kohtuullisiksi ja tasapuolisiksi.

Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei kuitenkaan tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen viemäriverkostoon, jos kiinteistön jätevesijärjestelmä on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä ja kiinteistöllä on ympäristönsuojelumääräysten ja lakien laatuvaatimukset täyttävä jätevesien käsittelyjärjestelmä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jari Mansikka-aho, tekninen johtaja, jari.mansikka-aho@laihia.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että taloustoimikunnan mietinnön teknistä toimea koskevia asioita käsiteltäessä otetaan huomioon edellä mainitut arviot toimenpiteiden hyödyistä ja riskeistä.

Keskustelun jälkeen esittelijä täydensi tekemäänsä päätösehdotusta siten, että taloustoimikunnan mietinnön teknistä toimea koskevia asioita käsiteltäessä otetaan huomioon edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi seuraavat lautakunnan näkemykset:

  • Yksityisteiden hoito teillä, joilla on runsaasti läpikulkuliikennettä tulee säilyttää kunnalla.
  • Kiinteistöjen hoitoa ei tule ulkoistaa missään tapauksessa. Kiinteistöjen hoito kunnan omana työnä on pitkällä aikavälillä taloudellisin ratkaisu ja sillä ehkäistään parhaiten sisäilmaongelmia kunnan kiinteistöissä.
  • Ekopisteitä voidaan vähentää puoleen nykyisestä määrästä eli 6 - 7 pisteeseen.

Päätös

Tekninen lautakunta hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.


Muutoksenhaku

Tästä päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 § mukaan oikaisuvaatimusta eikä
kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Lisätietoja muutoksenhakukiellosta:
s-posti: laihian.kunta@laihia.fi