Kunnanvaltuusto, kokous 3.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 46 Sopimus Laihian kunnan hallinnon ja talouden tarkastuspalveluista / päätös optiovuosien 2023−2024 käytöstä

LAIDno-2020-426

Aikaisempi käsittely

Kuvaus

Tarkastuslautakunta, 11.08.2020, § 48

LAIDno-2020-402
Valmistelija / lisätiedot: Sinikka Alamylläri, talousjohtaja, sinikka.alamyllari@laihia.fi

Liitteet: Tarjouspyyntö (luonnos)

Kuntalain 122 § mukaan kunnanvaltuusto valitsee hallinnon ja talouden tarkastamista varten tilintarkastusyhteisön, jonka tulee olla julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunnan hyväksymä yhteisö. Yhteisön on määrättävä vastuunalaiseksi tilintarkastajaksi julkishallinnon ja -talouden hyväksytty tilintarkastaja. Tilintarkastajat toimivat tehtävissään virkavastuulla. Kunnan tytäryhteisön tilintarkastajaksi on valittava kunnan tilintarkastusyhteisö, jollei tästä poikkeamiseen ole perusteltua tarkastuksen järjestämiseen liittyvää syytä.

Tilintarkastusyhteisö voidaan valita kerrallaan enintään kuuden tilikauden hallinnon ja talouden tarkastamista varten.

Tilintarkastajalla on oltava edellytykset riippumattoman ja riittävän laajan tilintarkastuksen toimittamiseen. Jos edellytykset riippumattomaan tarkastukseen puuttuvat, tilintarkastajan on kieltäydyttävä vastaanottamasta tehtävää tai luovuttava siitä. Tilintarkastajana ei saa toimia henkilö, joka kuntalain 75 §:n mukaan ei ole vaalikelpoinen tarkastuslautakuntaan.

Laihian kunnalla on voimassa oleva sopimus tilintarkastuksesta tilintarkastusyhteisö Oy KPMG Ab:n kanssa. Sopimus käsittää vuodet 2017 – 2018 sekä optiovuodet 2019 – 2020.

Kunnan tulee kilpailuttaa tilintarkastustoiminta seuraaville vuosille. Kilpailuttamisen hoitaa tarkastuslautakunta.

Ehdotus

Esittelijä: Heikki Mäkinen

Tarkastuslautakunta päättää tarjouspyynnön sisällöstä ja mitkä vuodet tarjouksen tulee sisältää.

Tarkastuslautakunta päättää, mille tilintarkastusyhteisöille tarjouspyyntö lähetetään.

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä tarjouspyynnön sisällön.

Tarkastuslautakunta päätti yksimielisesti lähettää tarjouspyynnön seuraaville tilintarkastusyhteisölle:
KPMG Oy
PricewaterhouseCoopers Oy
Ernst & Young Oy
BDO Oy.

Merkitään, että jäsen Marja-Leena Harri saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana ennen päätöksentekoa.

_______________________________________________________________

Tarkastuslautakunta, 10.09.2020, § 54

Valmistelija / lisätiedot: Sinikka Alamylläri, talousjohtaja, sinikka.alamyllari@laihia.fi

Tarjoukset Laihian kunnan hallinnon ja talouden tarkastuspalveluista on lähetetty 14.8.2020 neljälle tilintarkastusyhteisölle. Tarjoukset tuli antaa 28.8.2020 klo 15.00 mennessä.

Kaksi tilintarkastusyhtiötä: Ernst & Young Oy ja PWC Oy ilmoittivat sähköpostilla, että he eivät jätä tarjousta. Tarjouksen säädettyyn ajankohtaan mennessä jättivät KPMG Oy ja BDO Audiator Oy.

KPMG Oy:n vertailukelpoinen kokonaistarjous vuosille 2021 - 2022 on 16.330 euroa (alv 0 %). Yhden vuoden hinnaksi tulee 8.165 euroa.

BDO Audiator Oy:n vertailukelpoinen kokonaistarjous vuosille 2021 - 2022 on 18.500 euroa (alv 0 %). Yhden vuoden hinnaksi tulee 9.250 euroa.

Tarjoukset ja avauspöytäkirja olivat nähtävillä kokouksessa.

Oheismateriaali: Tarjouspyyntö 14.8.2020

Päätösehdotus

Esittelijä

Heikki Mäkinen, heikki.makinen@laihia.fi

Tarkastuslautakunta esittää kunnanvaltuustolle, että Laihian kunnan hallinnon ja talouden tarkastajaksi vuosille 2021 - 2022 valitaan KPMG Oy.

Päätös

Hyväksyttiin puheenjohtajan ehdotus.

Lisäksi tarkastuslautakunta päätti esittää kunnanvaltuustolle, että päätös mahdollisesta optiovuosien 2023 - 2024 käyttämisestä tehdään 31.10.2022 mennessä.

Päätösehdotus

Tarkastuslautakunta esittää kunnanvaltuustolle,​ että Laihian kunnan hallinnon ja talouden tarkastajaksi vuosille 2021 -​ 2022 valitaan KPMG Oy.

Tarkastuslautakunta esittää kunnanvaltuustolle,​ että päätös mahdollisesta optiovuosien 2023 -​ 2024 käyttämisestä tehdään 31.10.2022 mennessä.

Päätös

Kunnanvaltuusto hyväksyi yksimielisesti tarkastuslautakunnan tekemän ehdotuksen.

Kuvaus

Oheismateriaali: Allekirjoitettu hankintasopimus

Päätösehdotus

Esittelijä

Heikki Mäkinen, heikki.makinen@laihia.fi

Tarkastuslautakunta esittää kunnanvaltuustolle, että Laihian kunta käyttää option käyttö-oikeuttaan ja jatkaa sopimusta Laihian kunnan hallinnon ja talouden tarkastuspalveluista KPMG Oy Ab:n kanssa entisin ehdoin tilikausille 2023−2024.

Päätös

Hyväksyttiin puheenjohtajan ehdotus.

Merkitään, että sihteeri Marju Erkkilä ja HT-tilintarkastaja Heidi Alahäivälä poistuivat kokouksesta esteellisinä (palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi/työnantaja KPMG Oy Ab) ennen pykälän käsittelyä ja päätöksentekoa. Merkitään, että Erkkilä ja Alahäivälä palasivat kokoukseen päätöksenteon jälkeen.

Merkitään, että jäsen Lea Ranne toimi sihteerinä tämän pykälän ajan.

Kuvaus

Oheismateriaali: Allekirjoitettu hankintasopimus

Päätösehdotus

Tarkastuslautakunta esittää kunnanvaltuustolle, että Laihian kunta käyttää option käyttö-oikeuttaan ja jatkaa sopimusta Laihian kunnan hallinnon ja talouden tarkastuspalveluista KPMG Oy Ab:n kanssa entisin ehdoin tilikausille 2023−2024.

Päätös

Kunnanvaltuusto hyväksyi yksimielisesti tarkastuslautakunnan tekemän ehdotuksen.


Muutoksenhaku

HANKINTAOIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS


Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain  mukaisen kynnysarvon.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.


I   Hankintaoikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee. 

Hankintaoikaisuvaatimuksen  tekemiselle säädetty aika


Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. 

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivät ne jo ole hankintayksikön hallussa. 
 
Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle. 

Hankintayksikön yhteystiedot:

Laihian kunta, PL 13, 66401 Laihia
käyntiosoite Laihiantie 50, 66400 Laihia
sähköposti laihian.kunta@laihia.fi


Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2.  sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3.  sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannusta.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuunei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos:asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. 

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Muutoksenhakuaika
    
Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tavitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. 

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten hallintolainkäyttölain 21 §:ssä säädetään.


Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.


Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen. 

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä  arkipäivänä sen jälkeen.


Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

 

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax    029 564 3314
e-mail: markkinaoikeus@oikeus.fi