Kuvaus
Perusopetuslain 6 §:n mukaan opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti ja liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä.
Laihian kunnan hallintosäännön § 58/A 7 mukaan sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunta päättää oppilaaksi ottamisen perusteista. Sivistys- ja vapaa-ajanjohtaja osoittaa perusopetukseen otettavalle oppilaalle lähikoulun lautakunnan periaatteiden mukaisesti § 58/B 3.
Kunta osoittaa oppivelvollisille ja muille perusopetuslaissa tarkoitettua opetusta saavalle em. perusteen mukaisen lähikoulun tai muun soveltuvan paikan, jossa annetaan lain mukaista opetusta sellaisella oppilaan kielellä, jolla kunta on velvollinen opetusta järjestämään. Mikäli huoltaja esittää lapsensa kouluksi muun kuin kunnan osoittaman lähikoulun, hänen tulee siitä esittää anomus sivistys- ja vapaa-ajanjohtajalle, joka päättää oppilaaksi ottamisesta. Mikäli oppilas sijoitetaan muuhun kuin omaan lähikouluun, huoltaja vastaa oppilaan kuljetuksesta.
Oppilaaksi ilmoittautuminen tapahtuu vuonna 2021 Wilman kautta edellisvuoden tapaan. Oppilaalle merkitään valmiiksi lähikoulu. Huoltajilla on mahdollisuus hakeutua muuhunkin lähikouluun kuin osoitteen perusteella päätettyyn lähikouluun. Päätös muusta kuin omasta lähikoulusta tehdään huoltajan esittämien perusteluiden mukaan. Mikäli oppilas tämän perusteella sijoitetaan muuhun kuin omaan lähikouluun, huoltaja vastaa oppilaan kuljetuksesta.
Alustavien laskelmien mukaan Perälään tulisi 20 oppilasta (ryhmä on täynnä), Rauhalaan 32 (ryhmät on täynnä), Kirkonkylälle 36, Hulmille 11, Isoonkylään 18 sekä Kylänpäähän 7. Laskelmien pohjalla on kolme kriteeriä:
- Koulussa on jo saman perheen sisarruksia vuosiluokilla 1 - 5 tulevana lukuvuonna.
- Koulukuljetusten huomioiminen kokonaisuudessaan vuosiluokilla 1 - 6.
- Lähikouluperiaatteen huomioiminen maantieteellisen sijainnen perusteella.
- Oppilaan erityisen tuen tarpeen vuoksi oppilaan koulutuspaikka voi olla myös jokin muu koulu kuin hänen maantieteellinen lähikoulunsa (sijoittuminen pienluokkaan).
On otettava huomioon, että edellä mainitut kriteerit ovat voimassa tämän vuoden oppilaaksiotossa. Kriteerit ja niiden painoarvot voivat muuttua (kuten ovat muuttuneet jo aiemmassa historiassakin) tulevina vuosina. Syinä kriteerien mahdollisiin muutoksiin tulevina vuosina ovat mm. oppilasrakenteen muutos (tilapaine keskustaajaman alueella) ja erityisen tuen oppilaiden oppilaaksiotto (pidennetyn oppivelvollisuuden oppilas rajaa ryhmäkoon 20 oppilaaseen).
Erityisen tuen oppilaiden lähikoulu: oppilas, jolla on erityisen tuen päätös (PoL 17§ 2. mom.), koulutuspaikka määräytyy ensisijaisesti normaalien oppilaaksiottoperiaatteiden mukaisesti ja oppilas pyritään sijoittamaan lähikouluperiaatteen mukaan omaan lähikouluunsa hänen tuen tarpeensa perusteella. Oppilaan erityisen tuen tarpeen vuoksi oppilaan koulutuspaikka voi olla myös jokin muu koulu kuin hänen lähikoulunsa (sijoittuminen pienluokkaan). Sivistys- ja vapaa-ajanjohtaja tekee oppilaaksiottopäätöksen erityisen tuen oppilaiden perusopetukseen otosta ja tekee myös peruskoulun aikana lähikoulupäätöksen samalla, kun oppilaalle tehdään erityisen tuen päätös. Erityisen tuen päätös tehdään pedagogisen selvityksen ja/sekä tarvittaessa asiantuntijalausunnon perusteella.
Joustavan perusopetuksen toimintaan voidaan ottaa perusopetukseen 8 - 9 vuosiluokkien oppilas. Laihialla toiminta järjestetään kuitenkin pääsääntöisesti 9. luokan oppilaille. Poikkeuksellisesti joustavan perusopetuksen toimintaan voidaan ottaa myös perusopetuslain 17 §:n 2 momentissa säädettyä erityisopetusta saava oppilas, mikäli oppilas kykenee noudattamaan joustavan perusopetuksen toiminnassa käytettävää opetussuunnitelmaa ja järjestelyä voidaan kokonaisuutena pitää oppilaan edun mukaisena. Oppilas valitaan joustavan perusopetuksen toimintaan oppilaan tai hänen huoltajiensa tekemän hakemuksen, sekä haastattelun perusteella. Opetuksen järjestäjä päättää oppilasvalinnan perusteista ja valintamenettelystä. Otettaessa oppilaita joustavan perusopetuksen toimintaan heihin on sovellettava yhdenvertaisia valintaperusteita.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Sami Kiukkonen, sivistys- ja vapaa-ajanjohtaja, sami.kiukkonen@laihia.fi
Sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunta päättää, että Laihian yhtenäiskoulun yksiköiden oppilaaksiotto tehdään seuraavien kriteerien pohjalta (kriteerit ovat tarkastelujärjestyksessä):
- Koulussa on jo saman perheen sisarruksia vuosiluokilla 1 - 5 tulevana lukuvuonna.
- Koulukuljetusten huomioiminen kokonaisuudessaan vuosiluokilla 1 - 6.
- Lähikouluperiaatteen huomioiminen maantieteellisen sijainnen perusteella.
- Oppilaan erityisen tuen tarpeen vuoksi oppilaan koulutuspaikka voi olla myös jokin muu koulu kuin hänen maantieteellinen lähikoulunsa (sijoittuminen pienluokkaan).
Mahdollisia muita erityisen opetuksen tukimuotoja tarvitsevan oppilaan koulutuspaikaksi osoitetaan tarvittaessa muu lähikunnan koulu. Esitys koulutuspaikaksi tehdään yhteistyössä huoltajien ja vastaanottavan kunnan kanssa.
Esittelijän kokouksessa muuttama ehdotus
Sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunta päättää, että lukuvuoden 2021 - 2022 oppilaaksiotto tehdään seuraavien kriteerien pohjalta (kriteerit ovat tarkastelujärjestyksessä):
- Koulussa on jo saman perheen sisarruksia vuosiluokilla 1 - 5 tulevana lukuvuonna.
- Koulukuljetusten huomioiminen kokonaisuudessaan vuosiluokilla 1 - 6.
- Lähikouluperiaatteen huomioiminen maantieteellisen sijainnen perusteella.
- Oppilaan erityisen tuen tarpeen vuoksi oppilaan koulutuspaikka voi olla myös jokin muu koulu kuin hänen maantieteellinen lähikoulunsa (sijoittuminen pienluokkaan).
Mahdollisia muita erityisen opetuksen tukimuotoja tarvitsevan oppilaan koulutuspaikaksi osoitetaan tarvittaessa muu lähikunnan koulu. Esitys koulutuspaikaksi tehdään yhteistyössä huoltajien ja vastaanottavan kunnan kanssa.
Päätös
Sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunta hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.
Merkitään, että perusopetuksen johtava rehtori Paula Hauru ja apulaisrehtorit Sanna Schöning ja Aki Timo sekä lukion rehtori Ari Puumala saapuivat kokoukseen asiantuntijoiksi ja poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.