Valmistelija
Markku Laukkonen, sivistysjohtaja, markku.laukkonen@laihia.fi
Kuvaus
Laihian Kokoomuksen valtuustoryhmä on 13.12.2021 jättänyt valtuustoaloitteen, jonka mukaan Laihian lukion erikoistumismahdollisuuksia on kasvatettava. Aloitteen allekirjoittajat uskovat, että esimerkiksi kulttuuri-, liikunta- tai yrittäjyyslinjalle olisi kysyntää opiskelijoiden keskuudessa. Erikoistumismahdollisuuksien lisäämisellä tuettaisiin samalla opiskelijoiden hyvinvointia, urahaaveita ja valmistautumista korkeakouluopintoihin.
Laihian lukion opettajakunta on jättänyt vastineen aloitteelle 19.4.2022. Vastineessa todetaan etteä erikoistumislinjoille ei ole tarvetta mm. seuraavista syistä:
Toisen asteen maksuttomuus oppivelvollisuuden laajentamisen myötä on lisännyt lukiokoulutuksen vetovoimaisuutta. Laihian lukion opiskelijamäärä on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Lukiossa aloittavien määrä on noussut noin 35-40 opiskelijasta reiluun 50 opiskelijaan. Lukion kokonaisopiskelijamäärä on vastaavasti noussut 123 opiskelijasta 146 opiskelijaan. Lukuvuoden 2022 - 2023 opiskelijamäärän ennuste on noin 160 opiskelijaa. Perusopetuksen päättävistä oppilaista vain pieni osa hakeutuu muualle kuin Laihian lukioon. Syinä toisen lukion valintaan ovat enimmäkseen kilpaurheilu, perheen muutto, vanhempien työpaikka lukion sijaintikunnassa, lukion erityispainotus (lukiot, joilla erityinen koulutustehtävä tai valtakunnallinen kehittämistehtävä, esim. musiikkilukio, urheilulukio, kuvataidelukio). Kyse on siis yksittäisistä opiskelijoista ja henkilökohtaisista ratkaisuista, joihin ei lukion vetovoimaisuudella suuresti ole vaikutusta. Ulkopaikkakuntalaisia hakeutuu Laihian lukioon 2-4 vuosittain lähinnä Vaasasta ja Isostakyröstä. Heidän osaltaan haasteena on julkisen liikenteen yhteydet Laihialle.
Yhtenä lukiolain uudistamisen tavoitteena on ollut korkeakouluopintoihin siirtymisen sujuvoittaminen. Korkeakoulut ottivat vuoteen 2020 mennessä käyttöön laajennetun todistusvalinnan (korkeakoulujen opiskelijavalintauudistus). Nykyisin suuri osa opiskelijoista yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin valitaan pelkän ylioppilastutkintotodistuksen perusteella. Valintaperusteet vaihtelevat korkeakouluittain ja aloittain. Tämän uudistuksen seurauksena ylioppilastutkinnon merkitys on kasvanut. Opiskelijat ovat tiedostaneet tämän ja panostavat ylioppilaskirjoituksissa menestymiseen suorittamalla mahdollisimman paljon kirjoitettavien aineiden opintoja. Laihian lukiossa on perinteisesti painotettu yleislukion luonnetta, johon sisältyy opiskelijoiden vahva tukeminen niin opiskelussa kuin ylioppilastutkinnossakin. Korkeakoulujen painottaessa todistusvalintaa lukion perustehtävän merkitys on opiskelijoille entistä suurempi. Tämä on tuotu esiin lukion markkinoinnissakin, ja sen on todettu olevan lukiovalintaan merkittävästi vaikuttava seikka.
Mikäli lukioon luotaisiin jokin erikoistumislinja, jonka opintoja linjan valinneet opiskelijat suorittaisivat, johtaisi se vääjäämättömästi muiden valintojen vähenemiseen. Lisäksi on huomioitava myös opiskelijoiden jaksaminen. Jo nyt valtakunnallisissa tutkimuksissa on nostettu esiin lukio-opintojen kuormittavuus ja opiskelijoiden uupumus. Ei voida olettaa, että opiskelijat suorittaisivat erikoistumisopintojen verran lisää lukio-opintoja.
Opettajaresurssia ei erikoistumislinjan perustamiseen ole olemassa. Tarvittavan opettajaresurssin rekrytointi nykyisessä työllisyystilanteessa olisi ongelmallista. Erikoistumislinjan perustamiseen tarvittaisiin huomattava opetuksen lisäresurssi, jotta linjan perustaminen ei johtaisi muun opetustarjonnan vähenemiseen.
Laihian lukiossa voi jo nyt suorittaa laajasti muita kuin opetussuunnitelman mukaisia valtakunnallisia opintoja. Lukion opiskelijat voivat suorittaa fysiikan opintoihin lukeutuvan “Energia ja kestävä kehitys” -opintokokonaisuuden osana Vaasan yliopiston kanssa tehtävää yhteistyötä ja hakea suoravalinnassa ilman todistusvalintaa tai pääsykoetta Vaasan yliopistoon. Opiskelijat voivat myös valita tutustumiskursseja Vaasan yliopiston hallintotieteiden, viestintätieteiden ja kauppatieteiden opintoihin. Laihian lukio on aloittamassa yrittäjyyskasvatuksen vahvistamista lukiossa. Yhteistyötä teemme tässä asiassa monella taholla, mm. Vaasan yliopiston kauppatieteiden tiedekunnan ja yrittäjäjärjestöjen kanssa. Kansainvälisyyskasvatuksen painotuksella on Laihian lukiossa pitkä historia. Lähes kaikki ensimmäisen vuoden opiskelijat valitsevat kansainvälisyyskurssin ja toisen vuoden opiskelijat Antiikin Rooma -kurssin.
Laihian lukion rehtorin ja opettajakunnan kanta asiaan on, että erikoistumislinjaa ei ole järkevää tai kannattavaa perustaa. Lukiossa on jo nykytilanteessa runsaasti painotusta ja mahdollisuuksia suorittaa “perusopintoja” monipuolistavia ja syventäviä opintoja. Lukion markkinoinnissa on huomioitu ja hyödynnetty lukion keskeiset vetovoimaisuustekijät tuloksellisesti. Lukion tulee panostaa yleislukiona toimimiseen, monipuoliseen opetustarjontaan sekä vahvaan opiskelijan tukeen.
Päätösehdotus
Esittelijä
Markku Laukkonen, sivistysjohtaja, markku.laukkonen@laihia.fi
Sivistyslautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että Laihian lukioon ei perusteta erikoitumislinjaa ja että valtuustoaloite voidaan todeta tässä muodossa loppuun käsitellyksi.
Päätös
Keskustelun aikana puheenjohtaja Erkki Aro ehdotti varajäsen Saila Pohjavaaran kannattamana, että:
"Sivistyslautakunta päättää esittää, että Laihian lukio varautuu ennakoivasti lukion kehittämismahdollisuuksiin tulevien vuosien opintokokonaisuuksien suunnittelussa. Erikoistumislinja voi olla esim. liikuntapainotteinen jatkumo liikuntaluokkatoiminnalle tai jokin muu hyväksi todettava.
Pienenä lukiona Laihialla on erinomaiset mahdollisuudet toimia ketterästi, ja ennakoiden.
Tällainen ennakoiva toiminta voi olla jatkossa myös lukiomme säilymisen kannalta erittäin tärkeää.
Hyvä suunnittelu ja tulevaisuuteen katsominen auttaa myös siihen, että asiaan osataan varautua kunnassamme tulevina budjettivuosina kehittäessämme yhdessä Laihian kasvun vetovoimatekijöitä strategiatyömme mukaisesti!
Lautakunta päättää palauttaa asian uudelleen valmisteluun."
Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty kannatettu ehdotus asian palauttamisesta uudelleen valmisteluun, asiasta tulee äänestää.
Puheenjohtaja ehdotti äänestystavaksi nimenhuutoäänestystä. Äänestystapa hyväksyttiin yksimielisesti.
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen:
Ne jäsenet, jotka kannattavat esittelijän ehdotusta, äänestävät JAA.
Ne jäsenet, jotka kannattavat puheenjohtaja Aron tekemää ehdotusta, äänestävät EI.
Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Toimitetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 0 JAA-ääntä ja 7 EI-ääntä. Kaksi jäsentä oli poissa. Äänestysluettelo liitetään pöytäkirjaan liitteeksi 3.
Julistettuaan äänestyksen tuloksen puheenjohtaja totesi sivistyslautakunnan päättäneen äänin 7-0 hyväksyä puheenjohtaja Aron ehdotuksen, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun.
Merkitään, että varajäsen Saila Pohjavaara poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen.