Valmistelija
Jari Mansikka-aho, tekninen johtaja, jari.mansikka-aho@laihia.fi
Kuvaus
Kunnalle kuuluvista jätelain mukaisista jätehuollon viranomaistehtävistä huolehtii kunnan määräämä kuntalaissa (410/2015) tarkoitettu toimielin (kunnan jätehuoltoviranomainen). (15.7.2021/714). Tekninen lautakunta päättää kunnan jätehuoltoviranomaisena aloittaa valmistelut saattaa kunnan jätehuolto Jätelain (646/2011) vaatimusten mukaiseksi.
Päätös jätehuollon järjestämisestä koskee alle viiden huoneiston kiinteistöjä. Päätöksessä määrätään kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen lakkaamisajankohdasta, joka voi olla aikaisintaan kolmen vuoden kuluttua päätöksen tekemisestä (jätelaki 646/2011, 37 §). Tällöin päätetään samalla vain viiden tai yli viiden asunnon kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen lakkaamisajankohdasta, joka on aikaisintaan tammikuussa 2028.
Jätelain 32 § (15.7.2021/714) Kunnan velvollisuus järjestää jätehuolto:
Kunnan on järjestettävä seuraavien, muiden kuin vaarallisten jätteiden jätehuolto:
1) vakinaisessa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvä jäte, mukaan lukien kotitalouden pienimuotoisessa itse tehtävässä rakennus- ja purkutoiminnassa syntyvä jäte;
2) kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvä yhdyskuntajäte;
3) liikehuoneistossa syntyvä yhdyskuntajäte, joka kerätään kiinteistöllä yhdessä 1 ja 2 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa;
4) muu yhdyskuntajäte, joka kerätään yhdessä 1–3 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa alueellisessa putkikeräys- tai muussa vastaavassa keräysjärjestelmässä.
Kunnan on lisäksi järjestettävä:
1) 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetussa toiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto;
2) asumisessa syntyvän vaarallisen jätteen vastaanotto ja käsittely;
3) maa- ja metsätaloudessa syntyvän vaarallisen jätteen vastaanotto ja käsittely, jollei kysymys ole kohtuuttomasta määrästä jätettä.
Kunnan 1 ja 2 momentin mukainen velvollisuus ei koske jätettä, joka toimitetaan 6 tai 7 luvun mukaisesti tuottajan tai jakelijan järjestämään jätehuoltoon. Kunnan ja pakkausten tuottajan velvollisuudesta järjestää pakkausjätteen kiinteistöittäinen erilliskeräys yhteistoiminnassa säädetään 49 a §:ssä.
Jätelain 37 § (15.7.2021/714) Kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus:
Kunta voi päättää, että 32 §:n 1 momentissa tarkoitetussa toiminnassa syntyvän sekalaisen yhdyskuntajätteen ja 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetun saostus- ja umpisäiliölietteen kiinteistöittäinen kuljetus järjestetään kunnassa tai sen osassa siten, että kiinteistön haltija sopii siitä jätteen kuljettajan kanssa, jos:
1) näin järjestetty jätteenkuljetus täyttää 35 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset;
2) jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta kunnassa, tukee jätehuollon alueellista kehittämistä eikä aiheuta vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle;
3) päätöksen vaikutukset arvioidaan kokonaisuutena myönteisiksi ottaen erityisesti huomioon vaikutukset kotitalouksien asemaan sekä yritysten ja viranomaisten toimintaan.
Jos kunta päättää siirtyä kiinteistön haltijan järjestämästä jätteenkuljetuksesta kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen, päätöksessä on määrättävä kiinteistön haltijan järjestämän jätteenkuljetuksen lakkaamisajankohdasta, joka voi olla aikaisintaan kolmen vuoden kuluttua päätöksen tekemisestä. Kunta voi kuitenkin päättää aikaisemmasta lakkaamisajankohdasta alueella, jolla jätteenkuljetuspalvelua ei ole tarjolla tai sen saatavuus on merkittävästi heikentynyt ja tästä voi seurata roskaantumista taikka haittaa tai vaaraa terveydelle tai ympäristölle.
Päätös
Keskustelun aikana jäsen Piia Riiki esitti jäsen Jussi K Niemistön kannattamana esittelijän ehdotuksesta poiketen, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.
Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty esittelijän ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, asiasta on äänestettävä.
Puheenjohtaja ehdotti äänestystavaksi kädennostoäänestystä. Äänestystapa hyväksyttiin yksimielisesti.
Toimitetussa kädennostoäänestyksessä esittelijän ehdotus sai 1 äänen (Tekoniemi) ja jäsen Riikin ehdotus 8 ääntä (Hilmola, Haapaluoma, Kasi-Kangasmaa, Niemistö, Poola, Riiki, Vatilo, Vettenranta).
Julistettuaan äänestystuloksen puheenjohtaja totesi lautakunnan päättäneen äänin 8–1 hyväksyä jäsen Piia Riikin tekemän ehdotuksen eli asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.