Kuvaus
Opetushallitus on päättänyt muutoksista perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014). Muutokset koskevat lukuja 1–8.
Tämän määräyksen mukaan tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2025. Perusopetuslain 20 i §:ä koskevilta osin muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee kuitenkin tehdä 1.8.2026 mennessä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Uudistus perustuu pääministeri Orpon hallitusohjelmaan.
Oppimisen tuen uudistuksen tavoitteena on varmistaa, että kaikki esiopetukseen osallistuvat lapset ja perusopetuksen oppilaat voivat osallistua opetukseen ja suorittaa perusopetuksen koko oppimäärän. Kaikille lapsille ja oppilaille tulee tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin.
Opetussuunnitelmien perusteissa määrätään, miten muutosta koskeva lainsäädäntö toteutetaan esiopetuksen ja koulun arjessa 1.8.2025 alkaen.
Uudistus koskee kaikkia lapsia ja oppilaita sekä esi- ja perusopetusta järjestäviä tahoja. Opetussuunnitelmien päivityksessä on huomioitu opetuksen järjestäjien sekä eri sidosryhmien kanssa käytyjä keskusteluja, lausuntoja sekä lapsille, oppilaille ja huoltajille järjestettyjen kuulemisten antia. (Oph)
Yhteistyö korostuu ja päätöksenteko selkiytyy
Esi- ja perusopetuksen tuen uudistuksen opetussuunnitelmapäivitykset tuovat muutoksia opettajan käytännön työhön. Uudistus lisää opettajan vastuuta toteuttaa tukea ryhmän tarpeiden mukaisesti. Opettajien ja muun opetus- ja kasvatushenkilöstön yhteistyö vahvistaa tuen suunnittelua ja toteuttamista.
Lapsi- ja oppilaskohtaisesti tarvittavat tukitoimet tulee arvioida, suunnitella, päättää ja toteuttaa opetussuunnitelmassa kuvatulla tavalla. Monialainen yhteistyö tukee tarvittaessa tukitoimien tarpeen arvioimista.
Uudistus vähentää erillisiä tuen tarpeen arviointiin ja tuen toteuttamisen suunnitteluun liittyvien asiakirjojen määrää. Opetushallitus tulee julkaisemaan tukimateriaalia suunnitteluun ja päätöksentekoon liittyen. Uudistuva tukea koskeva päätöksenteko vahvistaa lasten ja oppilaiden oikeusturvaa ja tekee annettavat tukitoimet paremmin näkyväksi huoltajille. (Oph)
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa päivitettiin useita lukuja
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa keskeinen oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskeva luku (7) uudistettiin kokonaan.
Muut sisällölliset muutokset kohdentuvat pääsääntöisesti toimintakulttuuria, opetuksen järjestämistapoja ja arviointia koskeviin lukuihin. Tarkennuksia tehtiin muun muassa toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen tavoitteisiin ja sisältöihin ja rajatun oppimäärän mukaisesti opiskelevien oppilaiden päättöarviointiin. Toimintakulttuurin kehittämiseen lisättiin lukuvuosisuunnitelmassa täsmennettäväksi muun muassa tarkoituksenmukaisten oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyiden ja toiminnan resurssointi.
Myös perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteisiin on tehty teknisiä muutoksia siltä osin kuin ne liittyvät oppimisen ja koulunkäynnin tuen muutoksiin ja käsitteisiin. (OPH)
Laihian perusopetuksen opetussuunnitelman paikallinen osuus on muokattu opetuspäällikön ja erityisopettajien toimesta. Suunnitelma on käynyt lausuntokierroksella kaikissa kouluissa sekä opiskeluhuollon ohjausryhmässä, ja sitä on muokattu saadun palautteen perusteella. Lukua 7 käsiteltiin myös vanhempainyhdistysten puheenjohtajien palaverissa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Markku Laukkonen, sivistysjohtaja, markku.laukkonen@laihia.fi
Sivistyslautakunta päättää hyväksyä perusopetuksen opetussuunnitelman 2025.