Sivistyslautakunta, kokous 22.10.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 69 Talousarvio 2026 / sivistyslautakunta

LAIDno-2025-200

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Timo Perälä, talouspäällikkö, timo.perala@laihia.fi

Kuvaus

Tilinpäätös 2024 on alijäämäinen siten, että kumulatiiviseksi alijäämäksi muodostuu 30 856 euroa. Talousarvion seuraavat kaksi vuotta ovat myös alijäämäisiä, joten kumulatiivinen alijäämä asettaa vaatimuksia tulevien vuosien taloudelle. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Kunnanvaltuusto on hyväksynyt talouden tasapainottamiseksi toimenpideohjelman vuosille 2024–2027. Talousarvio 2025, taloussuunnitelma ja investointisuunnitelma 2026–2027 ovat laadittu ao. toimenpideohjelman pohjalta. Talouden tasapainottaminen edellyttää toimenpideohjelman päivittämistä ja lisätoimenpiteitä vuoden 2025 aikana.

Alueelle suunnitellut energiainvestoinnit ovat siirtyneet vuodella eteenpäin. TE-palvelu-uudistuksessa kuntien rahoitusvastuu työttömyysetuuksista laajeni merkittävästi. Kunnan verotulojen arvioidaan kasvavan ja samoin ennakoivissa laskelmissa on nousua valtionosuuksissa. Asukasluvun lasku on tasaantunut ja on tällä hetkellä 7 657 (+1). Kuntaan ollaan rakentamassa uutta yritystilaa ja asuintalo- sekä teollisuustontteja on tulossa lisää.

Kunnan suurin toimintakulu on henkilöstömenot, joka on Laihialla 62 % kuluista. Pakollisia kuluja on 22 % ja muita kuluja on 16 %. Tuo 16 % kuluista on ainoa, josta voidaan leikata ilman isoja rakenteellisia muutoksia. Mutta siihen kuuluvat kaikki liikuntapalvelut, kulttuuripalvelut, teiden kunnossapito, yleiset alueet, kaikki tuet jne. Vähentäminen tai leikkaaminen niistä on hankalaa.

Talousarvion laatimista varten tarvitaan linjauksia alijäämän kattamiseen.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jari Rantala, kunnanjohtaja, jari.rantala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää antaa linjaukset talouden tasapainottamisen toimenpideohjelman päivittämiseksi ja muista ratkaisuista talousarvion laatimista varten.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Asiantuntijoiksi kokoukseen saapuivat sivistysjohtaja Markku Laukkonen, tekninen johtaja Jari Mansikka-aho, hallinto- ja henkilöstöjohtaja Kaija Metsänranta ja talouspäällikkö Timo Perälä.

Valmistelija

  • Markku Laukkonen, sivistysjohtaja, markku.laukkonen@laihia.fi

Kuvaus

Sivistyslautakunnan talousarvion raami vuodelle 2026

Sivistyslautakunnan vuoden 2026 talousarvion raami on laadittu perustuen aikaisempien vuosien tilinpäätöksiin sekä vuoden 2025 arvioituun toteumaan. Tavoitteena on varmistaa palveluiden taloudellinen ja toiminnallinen jatkuvuus muuttuvassa toimintaympäristössä. 

Kunta-alan voimassa olevat virka- ja työehtosopimukset ovat voimassa 29.2.2028 saakka. Sopimuksen mukainen palkankorotus vuodelle 2026 on 2,27 % (1.8.2026) ja 0,6 % (1.10.2026), mikä aiheuttaa sivistyspalveluiden kokonaismenoihin arviolta noin 120 000 euron lisäyksen. Lisäksi yleinen kustannustason nousu – kuten palveluiden ja materiaalien hintojen kasvu – lisää menojen kokonaispainetta.

Ravintopalveluiden siirtyminen teknisten palveluiden tukipalveluihin vuoden 2025 alussa vähentää sivistyspalveluiden ulkoisia kustannuksia n. 1,2 miljoonaa euroa kuluvan vuoden budjettiin verrattuna. Budjetissa nämä toteutuvat sisäisenä laskutuksena.

Varhaiskasvatus ja esiopetus

Perhepäivähoito:
Perhepäivähoidon henkilöstömäärä säilyy ennallaan myös vuonna 2026. Perhepäivähoitajia toimii kunnassa tällä hetkellä kymmenen, ja nykyinen hoitopaikkamäärä vastaa arvioitua kysyntää.

Ryhmäperhepäivähoito:
Ryhmäperhepäivähoidossa on tarkoitus säilyttää kaikki nykyiset hoitopaikat, sillä palvelun kysynnän arvioidaan pysyvän vuoden 2025 tasolla myös tulevana vuonna.

Päiväkotitoiminta:
Päiväkotiryhmät pyritään säilyttämään nykyisellä tasolla. Näin ollen henkilöstöresurssin tarve pysyy ennallaan, ja toiminnan painopiste on laadun ylläpidossa sekä lapsiryhmien koon hallinnassa.

Lasten kotihoidon tuki:
Kotihoidon tuki sisältää alle 3-vuotiaiden ja heidän sisarustensa hoitorahan, tulosidonnaisen hoitolisän, osittaisen hoitorahan sekä yksityisen hoidon tuen. Kunnan väestökehityksen ja ikäluokkien pienenemisen myötä kotihoidon tuen kokonaismenojen arvioidaan laskevan maltillisesti.

Esiopetus:
Esiopetusryhmien määrä tulee olemaan 4-5 myös syksyllä 2026. Esiopetusikäisiä lapsia arvioidaan olevan noin 74. Lapset sijoitetaan ensisijaisesti maantieteellisesti lähimpään esiopetusyksikköön, jotta kuljetus- ja palvelujärjestelyt pysyvät tehokkaina ja perheiden arki sujuvana.

Perusopetus

Perusopetuksessa varaudutaan vuoden 2026 talousarvion puitteissa järjestämään opetusta ja lakisääteisiä tukipalveluja noin 975 oppilaalle lukuvuoden 2026–2027 aikana. Tämä tarkoittaa 51 oppilaan vähennystä edelliseen lukuvuoteen verrattuna.

Nykyisiä yhdeksäsluokkalaisia on lukuvuonna 2025–2026 yhteensä 131, ja esiopetusikäisiä lapsia on tällä hetkellä 80. Yläkoulun oppilasmäärän kasvu, joka on ollut viime vuosina havaittavissa, näyttää tasaantuvan; syksyllä 2025 oppilasmäärän arvioidaan olevan noin 376.

Pitkän aikavälin väestöennuste osoittaa, että oppilasmäärä sekä esi- että perusopetuksessa tulee laskemaan jyrkästi tulevina vuosina. Tämä kehitys johtuu erityisesti alhaisesta syntyvyydestä, joka on viime vuosina jäänyt jopa alle 60 lapsen vuositasolle. Merkittävä pudotus kokonaisoppilasmäärässä toteutuu siinä vaiheessa, kun nämä alhaisen syntyvyyden ikäluokat saavuttavat esi- ja perusopetusvaiheen.

Lasten määrä syntymävuosittain 18.8.2025 tilanteen mukaan:

2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
74 65 64 57 53 46 38 (arvio)

 

Perusopetus ja lukiokoulutus

Toiminnan painopisteet

Vuoden 2026 talousarviossa painopisteenä on laadukkaan ja saavutettavan perusopetuksen turvaaminen kaikilla koulutusasteilla sekä oppimisen tuen uudistuksen toimeenpano. Tavoitteena on säilyttää opetuksen laatu ja ryhmäkoot pedagogisesti tarkoituksenmukaisina taloudellisista sopeutustoimista huolimatta.

Talousarvion perusteet

Talousarviossa varaudutaan siihen, että jokaisessa koulussa aloittaa yksi ensimmäinen luokka tai muodostetaan tarvittaessa yksi 1.–2. -luokkien yhdysluokka oppilasmäärien perusteella.
Kirkonkylän koululla opetusryhmien määrä vähenee yhdellä lukuvuoden 2026–2027 alussa, kun kaksi kuudetta luokkaa siirtyy yläkouluun. Pienluokkien kokonaismäärää tarkastellaan lukuvuoden aikana oppilaskohtaisen tuen tarpeen ja ryhmäkokojen kehityksen mukaisesti. Muiden koulujen opetusryhmämäärät säilyvät ennallaan.

Oppimisen tuen uudistus

1.8.2025 voimaan tullut oppimisen tuen uudistus on lisännyt erityisopetuksen resurssitarvetta kuluvalla lukuvuodella noin 59 vuosiviikkotunnilla. Sama lisäresurssi tullaan tarvitsemaan myös lukuvuodelle 2026–2027, jotta lain ja opetussuunnitelman mukainen tuki voidaan toteuttaa kaikille sitä tarvitseville oppilaille.

Uudistus painottaa varhaisen tuen merkitystä sekä opettajien, erityisopettajien ja muun oppilashuollon henkilöstön yhteistyötä. Resurssien kohdentamisessa painopiste on oppimisen ennaltaehkäisevässä tukemisessa ja yksilöllisten tarpeiden huomioimisessa.

 

 

Lukiokoulutus

Talousarviossa varaudutaan lukiokoulutuksen järjestämiseen noin 135 opiskelijalle, mikä vastaa suunnilleen kuluvan lukuvuoden opiskelijamäärää. Opetuksen kustannustaso pysyy siten vakaana, mutta opetussuunnitelman edellyttämät laatu- ja kehittämistavoitteet edellyttävät edelleen panostuksia opetusmateriaaleihin, digitaalisuuteen ja opettajien pedagogiseen osaamiseen.

Lukiokoulutuksen tavoitteena on turvata opiskelijoille laadukas ja ajanmukainen oppimisympäristö, joka tukee jatko-opintoihin ja työelämään siirtymistä. 

Vapaa sivistystyö

Alma-opiston ja Kuula-opiston talousarviot on laadittu opistoilta saatujen ennakkotietojen pohjalta. Kummankin oppilaitoksen määrärahoja on tarkistettu kunnan talouden tasapainottamisohjelman mukaisesti seuraavasti:

  • Kuula-opisto: vähennys 9 500 euroa

  • Alma-opisto: vähennys 15 000 euroa
    Yhteensä opistojen määrärahoja on vähennetty 24 500 euroa.

Muutokset tukevat kunnan kokonaisvaltaista taloudenhallintaa, mutta samalla pyritään turvaamaan vapaan sivistystyön toimintaedellytykset ja koulutuksellinen saavutettavuus eri väestöryhmille. Opistojen taloudellista ja toiminnallista tilannetta seurataan jatkossa osana sivistyspalveluiden kokonaisseurannan vuosittaista raportointia.

Yhteenveto

Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen talousarvio vuodelle 2026 perustuu maltilliseen kustannuskehitykseen, jossa painotetaan opetuksen laatua, resurssien tarkoituksenmukaista kohdentamista sekä henkilöstön osaamisen kehittämistä. Väestö- ja oppilasmäärien ennakoitu lasku edellyttää tulevina vuosina joustavaa palveluverkon ja resurssien tarkastelua.

Sivistyspalveluiden talousarviossa painotetaan tulevalla kaudella taloudellista vakautta, palveluiden laatua sekä henkilöstön riittävyyden turvaamista. Väestökehityksen ja oppilasmäärien muutosten seuranta jatkuu, ja niiden perusteella tehdään tarvittavia tarkennuksia palveluverkon ja resurssien suunnitteluun tulevina vuosina.

Taloudelliset muutokset ja palvelurakenteen kehittäminen

Ravintopalveluiden kustannukset siirrettiin teknisten palveluiden tukipalveluihin vuoden 2025 alussa, mikä selkeyttää kustannusrakennetta ja mahdollistaa paremman vertailtavuuden eri palvelualueiden välillä.

 

 

 

 

 

Sivistystoimen kokonaisbudjetti:

  Tulot 2026 Menot 2026 Netto 2026
Sivistyslautakunta    -12 000  -12 000
Varhaiskasvatus  305 000  -4 760 613  -4 455 613
Esiopetus    -610 504  -610 504
Perusopetus  201 300  -10 842 244  -10 640 944
Lukio    -1 099 118  -1 099 118
Aikuiskoulutus  

 -208 350

(Kuula-opisto -60 500

Alma-opisto -147 850)

 -208 350
Yhteensä  506 300  -17 533 029  -17 026 729

 

Oheismateriaali: TA 2026 sivistyslautakunta, TA 2026 sivistyslautakunta tekstit

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Markku Laukkonen, sivistysjohtaja, markku.laukkonen@laihia.fi

Sivistyslautakunta päättää esittää kuvauksen mukaista talousarviota 2026 hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle.

Tiedoksi

kunnanjohtaja, talouspäällikkö, hallintokoordinaattori