Kuvaus
Opetushallitus on päättänyt muutoksista esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014). Muutokset koskevat lukuja 1–7.
Tämän määräyksen mukaan tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2025. Varhennettua oppivelvollisuutta koskevien määräysten osalta muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee kuitenkin tehdä 1.8.2026 mennessä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Uudistus perustuu pääministeri Orpon hallitusohjelmaan.
Oppimisen tuen uudistuksen tavoitteena on varmistaa, että kaikki esiopetukseen osallistuvat lapset ja perusopetuksen oppilaat voivat osallistua opetukseen ja suorittaa perusopetuksen koko oppimäärän. Kaikille lapsille ja oppilaille tulee tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin.
Opetussuunnitelmien perusteissa määrätään, miten muutosta koskeva lainsäädäntö toteutetaan esiopetuksen ja koulun arjessa 1.8.2025 alkaen.
Uudistus koskee kaikkia lapsia ja oppilaita sekä esi- ja perusopetusta järjestäviä tahoja. Aikaisemmasta poiketen myös yksityiset opetuksen järjestäjät noudattavat yhdenmukaisia tuen järjestämisen periaatteita kunnallisten opetuksen järjestäjien tavoin. Opetussuunnitelmien päivityksessä on huomioitu opetuksen järjestäjien sekä eri sidosryhmien kanssa käytyjä keskusteluja, lausuntoja sekä lapsille, oppilaille ja huoltajille järjestettyjen kuulemisten antia. (Oph)
Yhteistyö korostuu ja päätöksenteko selkiytyy
Esi- ja perusopetuksen tuen uudistuksen opetussuunnitelmapäivitykset tuovat muutoksia opettajan käytännön työhön. Uudistus lisää opettajan vastuuta toteuttaa tukea ryhmän tarpeiden mukaisesti. Opettajien ja muun opetus- ja kasvatushenkilöstön yhteistyö vahvistaa tuen suunnittelua ja toteuttamista.
Lapsi- ja oppilaskohtaisesti tarvittavat tukitoimet tulee arvioida, suunnitella, päättää ja toteuttaa opetussuunnitelmassa kuvatulla tavalla. Monialainen yhteistyö tukee tarvittaessa tukitoimien tarpeen arvioimista.
Uudistus vähentää erillisiä tuen tarpeen arviointiin ja tuen toteuttamisen suunnitteluun liittyvien asiakirjojen määrää. Opetushallitus tulee julkaisemaan tukimateriaalia suunnitteluun ja päätöksentekoon liittyen. Uudistuva tukea koskeva päätöksenteko vahvistaa lasten ja oppilaiden oikeusturvaa ja tekee annettavat tukitoimet paremmin näkyväksi huoltajille. (Oph)
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kaikkiin lukuihin tehtiin päivityksiä
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa keskeisin päivitys kohdentuu oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukea käsittelevään lukuun, joka on uudistettu kokonaan.
Muutokset tuen järjestämistä koskevissa periaatteissa ovat heijastuneet perusteiden kaikkiin seitsemään lukuun. Pääsääntöisesti päivitykset ovat muutoksia tuen käsitteistössä, mutta päivityksessä on ollut tarpeen tarkentaa myös määräystä esiopetuksen järjestämisestä ja kehittämisestä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.
Lisäksi päivityksen yhteydessä on selkiytetty lapsen oikeutta osallistua esiopetukseen ja esiopetusta täydentävään varhaiskasvatukseen sekä täsmennetty niitä kohtia perusteissa, joiden tarkempi määrittely on arvioitu tarpeelliseksi tuen toimeenpanon kannalta. Esimerkiksi opetuskielen oppimiseen liittyviä tavoitteita on lisätty lukuun Kielten rikas maailma. (Oph)
Laihian kunnan paikallista osuutta on muokattu varhaiskasvatuksen johtajan, päiväkodin johtajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan toimesta. Lisäksi esiopetuksen opettajien kanssa on muokattu tiettyjä osia.
Oheismateriaali: Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Markku Laukkonen, sivistysjohtaja, markku.laukkonen@laihia.fi
Sivistyslautakunta päättää hyväksyä esiopetuksen opetussuunnitelman 2025.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.