Kuvaus
Valmistelijat / lisätiedot:
Minna Hankaniemi, vapaa-aikapäällikkö, minna.hankaniemi@laihia.fi
Satu Jäntti, etsivä nuorisotyöntekijä, satu.jantti@laihia.fi
Laihian kunnan perintörahasto on perustettu Valtiokonttorilta saadun perinnön hoitamiseksi. Rahaston tarkoituksena on laihialaisten hyvinvoinnin edistäminen. Rahastoa hallinnoi ja sen rahavarojen käyttämisestä päättää kunnanhallitus. Esityksiä rahaston käyttämisestä voivat tehdä pääsääntöisesti eri vaikuttamistoimielimet.
Laihian kunnan nuorisopalvelut hakee perintörahastosta avustusta laihialaisille nuorille tarkoitetun Bootcamp-kesävalmennuksen järjestämiseen ja sen kuluihin kesällä 2024.
Bootcamp-kesävalmennus
Peruskoulunsa päättäville laihialaisille nuorille on järjestetty Bootcamp-kesävalmennus vuodesta 2021 lähtien. Valmennukseen osallistuvat nuoret valitaan valmennukseen yhteistyössä valmennukseen osallistuvan koulun oppilashuolto-ryhmän kanssa. Valikoiduilla nuorilla on mahdollisesti haasteita toiselle asteelle siirtymisessä ja lisäksi heillä on voinut olla aikaisempia ongelmia opiskeluun liittyen.
Valmennus on viikon mittainen ja sen aikana käydään läpi työelämän yleisiä pelisääntöjä, työhakemuksen ja CV:n laatimista, työhaastatteluun valmistautumista sekä työntekijän oikeuksia ja velvollisuuksia. Lisäksi käydään läpi toisen asteen opintoja, omaan kotiin muuttamista sekä raha-asioiden hoitoa. Valmennusviikolla nuorille tarjotaan lounas osana valmennuspäivää. Valmennusviikon suoritettuaan nuorilla on mahdollisuus kahden viikon palkalliseen kesätyöhön, josta palkka on 450 euroa. Bootcamp-toimintamallin jatkaminen onnistuneilta lähtökohdilta on omiaan täyttämään osiltaan kunnan nuorten kesätyötakuun täyttymistä. Bootcamp-toiminnasta on tiedotettu Laihian keskuskoululla niin kesätyöinfon muodossa kuin Wilman kautta tiedottaen.
Aikataulu
Bootcamp-valmennusviikko järjestetään koulujen päätyttyä 3.–7.6.2024 klo 9–12, ja siihen osallistuu 12 nuorta. Ryhmää ovat ohjaamassa molemmat Laihian kunnassa toimivat etsivät nuorisotyöntekijät. Valmennusviikon jälkeen nuori työllistyy 80 % läsnäololla kahden viikon palkalliseen kesätyöhön Laihian kunnan alueella. Yritykset ja toimijat sovitaan Bootcamppia varten, pääsääntöisesti kaupan, ravintola- ja kiinteistönhoidon alan työpaikkoja hyödyntäen.
Työskentelyjakso ajoittuu 10.–21.6.2024 väliselle ajalle. Etsivät nuorisotyöntekijät tukevat nuoria myös työskentelyjakson aikana.
Bootcamp kattaa 12 nuoren työllistämisen Laihialla. Tarkoituksena on hankkia tilat valmennusviikolle Laihian keskuskoululta, hyödyntäen mahdollisesti keskuskoulun kotitalouden luokkaa. Tila palvelee hyvin tarkoitustaan, ja lisäksi nuorisopalveluiden järjestämät muut kesätyöasiat tapahtuvat samaan aikaan vierekkäisissä tiloissa, jolloin nuorilla on useampi aikuinen pitämässä järjestystä yllä.
Budjetti
Palkkaraha 450 euroa + sivukulut työnantajalle 20,97 % (94,36 e) = 544,36 euroa/nuori
12 nuorta x 544,36 euroa = 6 532,32 euroa
Haettava avustus on 7 200 euroa, jolloin summalla on mahdollista kattaa myös lounaskustannukset laihialaisille nuorille valmennusviikon ajalla.
Bootcamp-toimintamallin avulla pyritään sekä edistämään nuorten siirtymistä toisen asteen koulutukseen että ehkäisemään toisen asteen koulusta putoamista. Tausta-ajatuksena on niiden nuorten tavoittaminen varhaisessa vaiheessa, jotka eivät välttämättä kuulu bootcamp-valmennuksen varsinaiseen kohderyhmään, mutta jotka kuitenkin tarvitsevat tukea esimerkiksi koulunkäynnin tai muiden elämänhallinnan osa-alueiden kanssa. Bootcamp-valmennus on tarkoitettu niille peruskoulunsa päättäville nuorille, jotka ovat ns. riskiryhmässä ja tarvitsevat mahdollisesti tehostetumpaa tukea toiselle asteelle siirtymisessä, tai jotka eivät välttämättä saa peruskoulun päättötodistusta yhdessä muun ikäluokan kanssa.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi
Kunnanhallitus päättää myöntää avustuksen Laihian kunnan perintörahastosta laihialaisten nuorten Bootcamp-kesävalmennuksen järjestämisen kustannuksiin edellä esitetyn mukaisesti.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.