Kunnanvaltuusto, kokous 31.5.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 28 Tilinpäätös 2020

LAIDno-2021-104

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sinikka Alamylläri, talousjohtaja, sinikka.alamyllari@laihia.fi

Kuvaus

Kunnan tilikausi on kalenterivuosi. Kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä. (Kuntalaki § 113)

Maailmanlaajuinen koronaepidemia muutti elämän niin Laihialla kuin muuallakin vuonna 2020. Maaliskuun alkupuolella alkoi kantautua tietoa siitä, että epidemia on paljon pahempi, mitä kukaan oli osannut ajatella. Valtion hallitus teki monenlaisia poikkeuspäätöksiä ja koko Suomi suljettiin käytännössä kokonaan. Myös Laihialla siirrettiin alkuvaiheessa kaikki koulut etäopetukseen ja suositettiin vahvasti, että vanhemmat ottaisivat varhaiskasvatuksessa olevat lapset kotiin. Vähän myöhemmin valtionhallinto teki päätöksen, että 1.–3.-luokkalaiset sekä erityisen tuen oppilaat palasivat lähiopetukseen ja muut jatkoivat etäopetuksessa. Laihialla suljettiin määräysten mukaisesti lähes kaikki kunnan yksiköt: mm. uimahalli, kirjasto, nuorisotilat, monitoimihalli ja koulujen salit. Lisäksi kunnanviraston ovet suljettiin. Kotipalvelu alkoi toimia kolmesta eri toimipisteestä käsin niin, että yhden ryhmän sairastuminen ei halvaannuttaisi koko toimintaa. Kuntaan perustettiin uusia toimintoja, kuten vanhusten palvelupuhelin. Toukokuun puolessa välissä poikkeustilanteita alettiin purkaa. Oppilaat palasivat lähikouluun 14.5. ja samaan aikaan varhaiskasvatuksessa lapset palasivat hoitoon. Syksyllä epidemia alkoi jälleen Suomessa lisääntyä, mutta Laihialla tilanne pysyi melko hyvin hallinnassa. Joitain luokkia siirrettiin karanteenin vuoksi etäopetukseen, mutta pääosin kunnan toiminnat pysyivät ennallaan.

Laihian kunnan asukasluku oli 7 999 vuonna 2020. Vähennystä edellisestä vuodesta oli 17 henkilöä.

Kunnan alkuperäinen talousarvio vuodelle 2020 oli 512.289 euroa. Talousarviota tarkistettiin erikoissairaanhoidon, vanhusten palveluasumisen ja lastensuojelun kustannuspaikoilla. Valtionosuuden määrään tehtiin 3.000.000 euron lisäys talousarvioon. Muutettu talousarvio oli 2.282.289 euroa. Tilikauden lopullinen toteuma oli 1.966.307 euroa. Tilinpäätöksen jälkeen kunnan kumulatiivinen alijäämä on 560.754 euroa. Vuoden 2021 talousarvion ylijäämä on 924.540 euroa ja sen jälkeen kumulatiivinen ylijäämä on 363.786 euroa. Mikäli vuoden 2021 talousarvio toteutuu, saavuttaa Laihian kunta kuntalain säännöksen, että kumulatiivinen alijäämä on katettava vuoden 2021 loppuun mennessä. Etenkin sosiaali- ja terveydenhuollon menokehyksen osalta on olemassa riski, että arvioidut menoarviot eivät riitä. Tämän takia on keskeistä, että kaikki jo päätetyt talouden tasapainotuskeinot toteutuvat täysimääräisesti.

Toimintatuotot nousivat edelliseen vuoteen verrattuna noin 130.000 euroa. Nousuun vaikutti eniten Valtiokonttorin korvaaman sotilasvammalain mukaiset korvaukset. Useita sotiemme veteraaneja on tehostetussa palveluasumisessa, jonka kustannuksia Valtiokonttori korvaa kunnille. Lisäksi metsänhoidollisten hakkuiden seurauksena kunta sai puutuottoja noin 84.000 euroa. Toisaalta varhaiskasvatusmaksut vähenivät noin 195.000 euroa, koska lapset olivat korona-epidemian takia keväällä kotona pitkiä aikoja. Kotipalvelumaksut vähenivät noin 54.000 euroa koronatilanteen seurauksena.

Toimintakulut kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna noin 1.450.000 euroa. Suurin kasvu oli erikoissairaanhoidon (473.955 euroa), vanhusten palveluasumisen (806.990 euroa) ja vammaispalvelun (115.257 euroa) kustannuspaikoilla. Positiivista oli, että henkilöstökustannukset kasvoivat vain noin 25.000 euroa. Kasvu oli niukkaa siitä huolimatta, että 1.8.2020 voimaan tuli 1,22 % TES-korotus ja heinäkuussa maksetut lomarahat palasivat Kiky-sopimuksen jälkeen ennalleen eli nousivat 30 %. Keväällä olleen koronasulun seurauksena määräaikaisten ja sijaisten palkkakustannukset laskivat noin 560.000 euroa. Keväällä tapahtuneiden laajojen sulkutoimenpiteiden seurauksena kustannussäästöjä tuli lämmitys-, sähkö-, vesi- ja elintarvikekustannuksissa. Toisaalta lisäkustannuksia aiheuttivat suojautumistarvikkeet ja siivouskustannukset.

Keväällä, kun koronaepidemia oli pahimmillaan, verotuloennusteet olivat todella matalat. Huhtikuun ennusteen mukaan verotulo olisi jäänyt noin 2,2 miljoonaa euroa talousarviosta. Vuoden aikana arvio koheni ja lopullinen verotulo oli 31.291.242,19 euroa ja jäi talousarviosta noin 580.000 euroa. Vuonna 2020 kiinteistöverotuksen joustava valmistuminen aiheutti sen, että loppuvuonna kerättyjä kiinteistöveroja ei ehditty tilittää kunnille kyseisen vuoden aikana. Arvion mukaan noin 10 % kiinteistöveron tuotosta siirtyi tilitettäväksi helmikuussa 2021.

Talousarviossa valtionosuus oli 16.060.969 euroa. Epidemian keväällä alettua maan hallitus teki päätöksen, että yritykset voivat hakea lykkäystä veronmaksuun. Vastaavasti kunnille myönnettiin valtionosuuden korvaus lykkääntyvistä yhteisöverotuotoista. Koronatilanteen loppukeväästä parannuttua todettiin, että yritykset eivät olleet hakeneet lykkäystä niin paljon, mihin oli varauduttu. Laihian saama korvaus lykkääntyneistä yhteisöveroista oli 153.309 euroa. Sama summa vähennetään vuoden 2021 valtionosuudesta. Maan hallitus teki kaikkiaan seitsemän lisätalousarviota, joissa osassa myös kunnille myönnettiin lisää valtionosuutta. Laihian osuus näistä oli noin 2,4 miljoonaa euroa. Lisäksi kunta haki ja sai Valtiovarainministeriöltä harkinnanvaraista valtionosuutta 800.000 euroa. Lopullinen valtionosuus oli 19.272.517 euroa ja ylitti talousarvion noin 3,2 miljoonalla eurolla.

Kunnan toimintakate nousi noin 2,9 %. Vuosikate oli 4.039.173 euroa. Poistot olivat 2.056.070 euroa. Nettoinvestoinnit olivat 1.576.078,95 euroa.

Kunnan lainamäärä vuoden 2020 lopussa oli 29.865.021 euroa eli noin 3.734 euroa asukasta kohden, kun se vuotta aiemmin oli 4.064 euroa. Vuoden aikana uutta talousarviolainaa ei nostettu, koska valtionosuuden lisäys kattoi investointikustannukset. Kunnanvaltuusto teki huhtikuun kokouksessa päätöksen tilapäislainan ylärajan korottamisesta 15,0 miljoonaan euroon. Aiempi yläraja oli 10,0 miljoonaa euroa. Korotuksella varauduttiin epidemian seurauksena mahdollisesti kovasti alentuviin verotuottoihin. Näin ei kuitenkaan tapahtunut ja nostetun tilapäislainan määrä pysyi ennallaan.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää allekirjoittaa vuoden 2020 tilinpäätöksen sekä jättää sen tilintarkastajan tarkastettavaksi ja tarkastuslautakunnan arvioitavaksi.

Kunnanhallitus päättää saattaa tilinpäätöksen tarkastuslautakunnan arvioinnin jälkeen kunnanvaltuuston käsiteltäväksi.

Kunnanhallitus päättää esittää, että tilikauden ylijäämä 1.966.306,82 euroa kirjataan taseen yli-/alijäämätilille.

Kunnanhallitus päättää oikeuttaa talousjohtajan tekemään tilinpäätösasiakirjaan mahdollisia teknisiä korjauksia.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Merkitään, että talousjohtaja Sinikka Alamylläri, sivistys- ja vapaa-ajanjohtaja Sami Kiukkonen, tekninen johtaja Jari Mansikka-aho ja johtava sosiaalityöntekijä Anneli Riski saapuivat kokoukseen asiantuntijoiksi ja poistuivat kokuksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Ilari Karhu, ilari.karhu@kpmg.fi

Kuvaus

Tilintarkastuskertomus ja sen käsittely
Tilintarkastajan on annettava valtuustolle kultakin tilikaudelta kertomus, jossa esitetään tarkastuksen tulokset. Kertomuksessa on myös esitettävä, onko tilinpäätös hyväksyttävä ja voidaanko toimielimen jäsenelle ja asianomaisen toimielimen tehtäväalueen johtavalle viranhaltijalle (tilivelvollinen) myöntää vastuuvapaus.

Jos tilintarkastaja havaitsee, että kunnan hallintoa ja taloutta on hoidettu vastoin lakia tai valtuuston päätöksiä eikä virhe tai aiheutunut vahinko ole vähäinen, tilintarkastuskertomuksessa on tehtävä asiasta tilivelvolliseen kohdistuva muistutus. (Kuntalaki 125 §)

Tilintarkastaja JHT, HT Ilari Karhu toimitti kokoukseen tilintarkastuskertomuksen vuodelta 2020 ja se liitetään pöytäkirjaan liitteeksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Heikki Mäkinen, heikki.makinen@laihia.fi

Tarkastuslautakunta merkitsee tilintarkastuskertomuksen 2020 tiedoksi ja todetaan, sisältääkö se kuntalain 125 §:n 2 momentin tarkoittamaa muistutusta.

Tarkastuslautakunta toimittaa tilintarkastuskertomuksen 2020 kunnanvaltuustolle tilinpäätöksen yhteydessä käsiteltäväksi.

Päätös

Todettiin, että tilintarkastuskertomus 2020 ei sisällä tilivelvollisiin kohdistuvaa muistutusta.

Viedään tilintarkastuskertomus kunnanvaltuustolle tiedoksi.

Kuvaus

Oheismateriaali: Tilintarkastuskertomus

Päätösehdotus

Esittelijä

Heikki Mäkinen, heikki.makinen@laihia.fi

Tarkastuslautakunta päättää esityksestä vastuuvapauden myöntämisestä ja tilinpäätöksen hyväksymisestä.

Tarkastuslautakunta tarkastaa tämän pykälän kokouksessa.

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti esittää kunnanvaltuustolle, että tilinpäätös hyväksytään ja vastuuvapaus myönnetään tilivelvollisille. 

Tarkastuslautakunta tarkasti tämän pykälän kokouksessa.

Päätösehdotus

Tarkastuslautakunta esittää kunnanvaltuustolle, että tilintarkastuskertomus merkitään tiedoksi. 

Tarkastuslautakunta esittää kunnanvaltuustolle,​ että tilinpäätös hyväksytään ja vastuuvapaus myönnetään tilivelvollisille.

Päätös

Puheenjohtaja ehdotti käsittelyjärjestykseksi seuraavaa:

Ensin talousjohtaja Sinikka Alamylläri esittelee vuoden 2020 tilinpäätöksen, jonka jälkeen valtuutetut voivat esittää hänelle kysymyksiä.
Sitten annetaan puheenvuorot kunnanjohtaja Juha Rikalalle ja kunnanhallituksen puheenjohtaja Marja Vettenrannalle.
Seuraavaksi käytetään ryhmäpuheenvuorot ryhmien suuruuden mukaisessa järjestyksessä.
Tämän jälkeen valtuutetuille annetaan tilaisuus käyttää puheenvuorot.
Näiden puheenvuorojen jälkeen käydään tilinpäätös yksityiskohtaisemmin läpi, jonka jälkeen päätetään vuoden 2020 tilinpäätöksen hyväksymisestä.
Tilinpäätöksen hyväksymisen jälkeen päätetään vastuuvapauden myöntämisestä.

Puheenjohtaja avasi keskustelun ehdottamastaan käsittelyjärjestyksestä.
Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi, että kunnanvaltuusto hyväksyi yksimielisesti käsittelyjärjestyksen.

Merkitään, että talousjohtaja Sinikka Alamylläri esitteli vuoden 2020 tilinpäätöksen kokouksessa.
Merkitään, että kunnanjohtaja Juha Rikala käytti puheenvuoron.
Merkitään, että kunnanhallituksen puheenjohtaja Marja Vettenranta käytti puheenvuoron.

Merkitään, että Keskusta-KD:n valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Teemu Knuutti.
Merkitään, että Laihian Kokoomuksen valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Erkki Aro.
Merkitään, että Laihian Demarien valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Jukka Harju.
Merkitään, että Laihian Perussuomalaisten ja Laihian Puolesta valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Asko Salminen.
Merkitään, että Vasemmistoliiton valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Raimo O Kinnari.

Puheenjohtaja avasi yleiskeskustelun.
Merkitään, että kunnanvaltuuston puheenjohtaja Janne Laine käytti puheenvuoron.

Julistettuaan yleiskeskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että tämän jälkeen siirrytään tilinpäätöksen yksityiskohtaiseen käsittelyyn.

Valtuutettu Raimo O Kinnari ehdotti, että tilinpäätöskirjaan sivulle 14 kappaleeseen 3 lisätään sana ylijäämäinen seuraaviin kohtiin:

Kunnan alkuperäinen talousarvio vuodelle 2020 oli 512 289 euroa ylijäämäinen.
Muutettu talousarvio oli 2 282 289 euroa ylijäämäinen.

Puheenjohtaja tiedusteli, vastustaako joku tehtyä ehdotusta. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi, että sanalisäykset voidaan hyväksyä.

Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja julisti tilinpäätöksen yksityiskohtaisen käsittelyn päättyneeksi.

Puheenjohtaja avasi keskustelun tarkastuslautakunnan ehdotuksesta tilintarkastuskertomuksen merkitsemisestä tiedoksi.
Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi, että kunnanvaltuusto päätti yksimielisesti merkitä tilintarkastuskertomuksen 2020 tiedoksi.

Puheenjohtaja avasi keskustelun tarkastuslautakunnan ehdotuksesta tilinpäätöksen hyväksymisestä.
Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi, että kunnanvaltuusto päätti yksimielisesti hyväksyä tilinpäätöksen vuodelta 2020.

Puheenjohtaja avasi keskustelun vastuuvapauden myöntämisestä.
Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi, että kunnanvaltuusto päätti yksimielisesti myöntää vastuuvapauden tilivelvollisille.

Tilinpäätös 2020 kunnanvaltuuston hyväksymässä muodossa liitetään pöytäkirjaan liitteeksi 3.

Puheenjohtaja keskeytti kokouksen klo 20.10. Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 20.16.


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
- kunnan jäsen

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valistusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
- päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. 

Valituksessa on ilmoitettava:

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeuden käyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Vaasan hallinto-oikeudelle.

Valitusviranomaisen yhteystiedot:

Vaasan hallinto-oikeus
postiosoite: PL 204, 65101 Vaasa
käyntiosoite: Korsholmanpuistikko 43, 4. krs, 65100 Vaasa
s-posti vaasa.hao(at)oikeus.fi
telekopio 029 5642 760

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa, osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä oikeudenkäyntimaksun tuomioistuinmaksulain (1455/2015) perusteella. Lisätietoja valituksen maksullisuudesta saa valitusviranomaiselta.

Lisätiedot ja asiakirjapyynnöt

Lisätietoja kunnallisvalituksesta ja päätöstä koskevia asiakirjoja voi pyytää Laihian kunnan kirjaamosta.

s-posti: laihian.kunta@laihia.fi