Kunnanvaltuusto, kokous 14.12.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 72 Talousarvio 2021, taloussuunnitelma 2022–2024 ja investointisuunnitelma 2021–2023

LAIDno-2020-420

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sinikka Alamylläri, talousjohtaja, sinikka.alamyllari@laihia.fi

Kuvaus

Kunnan taloustilannetta on käsitelty vuoden 2020 aikana luottamushenkilöiden kanssa kunnanvaltuustossa, kunnanhallituksessa, eri lautakunnissa ja luottamushenkilöiden iltakouluissa. On todettava, että kunnan toimintakatteessa ei ole kasvun varaa, joten hallintokuntien on tarkasteltava kaikkia kuluja kriittisesti. Kuitenkin samaan aikaan Vaasan sairaanhoitopiiri on ilmoittanut noin 4 % kustannusten kasvusta ja työehtosopimuksen mukaiset korotukset 1,0 ja 0,8 % tulevat voimaan 1.4.2021. Lisäksi paineita toimintakatteeseen tuovat mm. perusopetuksen tuntikehyksen nosto ja suunnitteilla oleva laki oppivelvollisuuden pidentämisestä syyslukukauden 2021 alusta lukien. Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 8.6.2020 koko kuntaa koskevista yhteistoimintaneuvotteluista, joilla pyritään saavuttamaan 700.000 euron henkilöstösäästöt vuosien 2020–2021 aikana.

Laihian kunnan taloudenhoidossa kunnallisverotuotoilla ja valtionosuuksilla on merkittävä vaikutus lopulliseen tulokseen. Kummankin erän ennustaminen vuodelle 2021 on erityisen haastavaa koronaepidemian vaikutuksen takia. Valtion vuoden 2021 talousarvioesitys ja julkisen talouden suunnitelma valmistuvat tänä vuonna normaalia myöhemmin. Tämän hetkisen tiedon mukaan maan hallituksen budjettiriihi käydään 14.–15. syyskuuta ja julkisen talouden suunnitelman tulisi valmistua 5. lokakuuta.

Kuntaliiton syyskuussa julkaistun veroennusteen mukaan Laihian verotulo olisi noin 30,5 miljoonaa euroa vuonna 2021. Ennusteeseen sisältyy huomattavia epävarmuustekijöitä, joista suurin on koronaepidemian vaikutus alueen yrityksiin ja niiden työllistämismahdollisuuksiin. Kuntaliiton tuoreen laskelman mukaan valtionosuudet olisivat 17.403.027 euroa, joka olisi noin 120.000 euroa vähemmän kuin kuluvana vuonna. Edellisten vuosien vahvan investointitahdin seurauksena tilikauden poistoihin tulee varattavaksi arviolta 2.300.000 euroa.

Kunnanhallitukselle esitellään laskelmia vuoden 2021 toimintakatteen raamin pohjaksi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää vuoden 2021 toimintakatteen raamista.

Päätös

Kunnanhallitus päätti yksimielisesti, että Laihian kunta edellyttää Vaasan sairaanhoitopiiriltä talouden sopeuttamista siten, että kustannusten kasvu on enintään palkankorotusten verran.

Kunnanhallitus päätti yksimielisesti, että vuoden 2021 toimintakatteen raami on -45 800 000 euroa.

Merkitään, että talousjohtaja Sinikka Alamylläri saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 155-156, 158-160 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Sinikka Alamylläri, talousjohtaja, sinikka.alamyllari@laihia.fi

Kuvaus

Tekninen, rakennus- ja ympäristö-, sivistys- ja varhaiskasvatus-, vapaa-aika- ja perusturvalautakunta ovat käsitelleet talousarvion käsittelyn yhteydessä investointiesityksiä.

Kunnan tiukassa taloudellisessa tilanteessa on tärkeää toteuttaa vain erityisen tärkeät investoinnit. Investointien toteuttamisen jälkeen investoinnista laskettavat vuosittaiset poistot vähentävät kunnan tulosta. Kunnallistekniikan investointien poistoaika on 20–30 vuotta ja rakennusten pääosin 20–40 vuotta, joten isoissa investoinneissa vuotuinen poisto saattaa nousta merkittäväksi.

Kunnan investointien rahoittaminen tapahtuu lainarahalla, joten investointien suuruus vaikuttaa suoraan rahoituskuluihin. Tarkastuslautakunta kiinnitti arviointikertomuksessaan 2019 huomiota kunnan velkamäärän kasvuun. Kunnan lainanhoitokate ((vuosikate + korkokulut) / (korkokulut + lainanlyhennykset)) on 0,5 vuonna 2019. Tulorahoitus katsotaan riittäväksi, kun tämä tunnusluku on yli yksi. Vuoden 2019 kunnan lainanhoitokate on tarkastuslautakunnan luonnehdinnan mukaan todella heikolla tasolla.

Talousjohtaja on koonnut investointiesityksistä yhteenvedon talousarviovuodelle 2021 ja toimintasuunnitelmavuosille 2022–2023.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää keskustella talousarviovuoden 2021 ja toimintasuunnitelmavuosien 2022–2023 investointitasosta ja evästää lautakuntia.

Päätös

Kunnanhallitus päätti yksimielisesti evästää lautakuntia siten, että talousarvion ja toimintasuunnitelmavuosien valmistelua jatketaan pääsääntöisesti lautakuntien investointiesitysten mukaisesti.

Merkitään, että talousjohtaja Sinikka Alamylläri saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 180-183 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Sinikka Alamylläri, talousjohtaja, sinikka.alamyllari@laihia.fi

Kuvaus

Tekninen, rakennus- ja ympäristö-, sivistys- ja varhaiskasvatus-, vapaa-aika-, perusturva- ja tarkastuslautakunta ovat käsitelleet kunnanhallituksen antamaa talousarvioraamia ja antaneet lautakuntiensa esitykset. Talousjohtaja on koonnut esityksistä yhteenvedon talousarviovuodelle 2021.

Talousjohtaja esitteli kokoukselle lautakuntien esitykset ja niiden perusteella kootun talousarvion 2021.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää keskustella talousarviovuoden 2021 käyttötalousosasta ja evästää lautakuntia.

Päätös

Kunnanhallitus päätti yksimielisesti evästää lautakuntia siten, että talousarvion valmistelua jatketaan pääsääntöisesti lautakuntien esitysten mukaisesti.

Merkitään, että talousjohtaja Sinikka Alamylläri saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 180-183 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Sinikka Alamylläri, talousjohtaja, sinikka.alamyllari@laihia.fi

Kuvaus

Vuoden 2021 talousarvion valmistelu perustuu hyvin vahvasti kuluvan vuoden taloustilanteeseen ja vuoden lopun tulokseen. Tilikauden tulokseen tuo epävarmuutta loppuvuoden erikoissairaanhoidon tilanteen kehittyminen sekä verotulojen loppuvuoden kertymät.

Erikoissairaanhoidon kustannukset ovat nousseet edellisestä vuodesta, mutta koronaepidemia huomioiden nousu ei ole ollut niin iso, mitä pahimmillaan ennustettiin. 15.10.2020 mennessä nousu edellisestä vuodesta on ollut noin 470.000 euroa.

Verotuottojen kehittyminen näytti vielä keväällä huolestuttavalta, mutta lokakuun tilanteen jälkeen tuotot ovat 1,67 % viimevuotista paremmat. Verotuottoihin vaikuttaa hyvin paljon se, miten Pohjanmaan alueen työllisyys kehittyy. Kiinteistöverotuotot tulevat Verohallinnon ennusteen mukaan alenemaan noin 10 % edellisestä vuodesta, koska kiinteistöveron joustavaan valmistumiseen siirtyminen siirtää osan kiinteistöveron tilityksestä ensi vuoden alkuun. Talousarvioon kirjattu satunnainen tuotto 400.000 euroa ei tule toteutumaan kuluvana tilikautena. Tällä hetkellä siirron arvellaan toteutuvan vuoden 2021 alussa.

Mikäli erikoissairaanhoidon kustannuksissa, verotuottojen kehittymisessä tai kunnan muissa tehtävissä, erityisesti perusturvassa, ei tapahdu loppuvuoden aikana yllättäviä tilanteita, on kunnan mahdollista päästä varsin lähelle alkuperäisen talousarvion tulosta. Tuloksen muodostumiseen vaikuttaa hyvin paljon valtakunnan hallituksen kuntasektorille myöntämät lisävaltionosuudet, jotka Laihian kunnan osalta näyttäisivät olevan noin 1,7 miljoonaa euroa.

Talousarviota laadittaessa erityisen tarkastelun kohteena on oltava taseen alijäämän kattaminen, joka nykyisen kuntalain mukaan tulee saada katettua vuoden 2021 loppuun mennessä. Kuntalakiin on suunnitteilla väliaikainen muutos, jonka mukaan kunnat voivat koronan taloudellisten vaikutusten takia hakea valtiovarainministeriöltä pidennystä alijäämän kattamisaikatauluun. Pidennystä voidaan myöntää enintään kaksi vuotta.  Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 21.9.2020 hakea pidennystä, mikäli lakimuutos tulee voimaan. Lisäksi kunnanhallitus on hakenut harkinnanvaraista valtionosuutta, mutta päätöstä siitä ei ole vielä saatu.

Lautakunnat ovat antaneet omat esityksensä talousarviosta 2021. Perusturvalautakunnan esitys nousee huomattavasti yli kunnanhallituksen 21.9.2020 asettaman talousarvioraamin. Voidaan kuitenkin arvioida, että kustannusten nousun ja kunnan väestön ikääntymisen takia perusturvan kustannukset tulevat vääjäämättä nousemaan. Tähän viittaa vahvasti myös Talent Vectian Vaasan sairaanhoitopiirille tekemä selvitys Pohjanmaan kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kulujen kehityksestä vuoteen 2030 saakka. Laihian kunnan osalta arvio vuosittaisesta sosiaali- ja terveydenhuollon menojen kasvusta oli selvityksen mukaan vuosittain yli viisi prosenttia. Tämän arvion toteutuminen tarkoittaisi koko kunnan toimintakatteeseen noin kolmen prosentin vuosittaisen nousupaineen. Kun ottaa huomioon, että alijäämän kattamiseksi kunnan toimintakatteen kehityksen tulisi olla selkeästi tätä pienempi, muiden hallintokuntien tulisi kyetä huomattavaan toimintakatteen pienentämiseen tulevina vuosina.

Näistä syistä johtuen taseen alijäämän kattaminen vuoden 2021 loppuun mennessä aiheuttaa isoja haasteita, eikä tule välttämättä toteutumaan. Osa yhteistoimintamenettelyn jälkeen tehdyistä päätöksistä ja kunnanhallituksen taloustyöryhmän esityksistä tähtäävät säästöihin pidemmän ajan kuluessa. Lisäksi valtiovarainministeriön painelaskelmien ennusteen mukaisesti kunnan valtionosuuksien ja verotulojen positiivinen kehittyminen ennustavat kunnan alijäämän kattamisen olevan mahdollista pidentyneen aikataulun mukaisesti eli vuoden 2023 loppuun mennessä sillä edellytyksellä, että toimintakatteen kasvu saadaan pysymään matalana.

Kunnan taloutta tarkastellessa kustannusten lisäksi on otettava huomioon myös tuotot. Suurin osa Laihian kunnan tuotoista muodostuu kunnallisverotuloista. Lisäksi valtionosuuksilla on iso merkitys. Mikäli taseen alijäämä on saatava katettua vuoden 2021 loppuun mennessä, on yksi mahdollisuus tarkastella kunnallisveroprosenttia. Mikäli tämän hetkinen arvio vuoden 2020 talousarvion tuloksesta toteutuu ja talousarvio 2021 hyväksytään lautakuntien esittämillä menoilla ja arvioiduilla verokertymillä, tarvitaan vuodelle 2021 noin yhden kunnallisveroprosentin korotuksen mukainen lisä verokertymään taseen tasapainon saavuttamiseksi kuntalain edellyttämällä tavalla. Mikäli kuntalain väliaikainen muutos tulee voimaan ja kunta saa hakemansa pidennyksen taseen alijäämän kattamiseen, kyetään suunnitelman mukaisesti alijäämä kattamaan vuoden 2023 loppuun mennessä nykyisillä verokertymäarvioilla.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää, että talousarvion valmistelua jatketaan lautakuntien esitysten ja uusimpien verorahoitusennusteiden mukaisesti.

Päätös

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

Merkitään, että talousjohtaja Sinikka Alamylläri saapui kokoukseen asiantuntijaksi § 204-208 ja poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

Sinikka Alamylläri, talousjohtaja, sinikka.alamyllari@laihia.fi

Kuvaus

Koronavirusepidemia leimasi kuluvana vuonna koko maailman toimintaa ja taloutta. Tällä hetkellä näyttää siltä, että epidemian vaikutukset tulevat näkymään kaikkialla vielä pitkälle ensi vuoteen. Alkuvuonna tilanne näytti erittäin huolestuttavalta, mutta loppuvuonna taloudelliset vaikutukset näyttävät hieman tasaantuneen. Laihia on vielä säästynyt isoilta epidemiaryppäiltä.

Kunnan talousarviota ja taloussuunnitelmaa leimaa seuraavat kolme vuotta edelleen erittäin tiukka taloudenpito. Kunnalla on vuoden 2019 tilinpäätöksen jälkeen kumulatiivista alijäämää noin 2,5 milj. euroa. Kuntalain mukaan kumulatiivinen alijäämä on katettava enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Koska kunnan alijäämä muodostui tilikauden 2016 aikana, tulee Laihian kunnan kattaa alijäämä viimeistään tilikauden 2021 loppuun mennessä.

Laihian kunnan tilinpäätökset ovat olleet alijäämäisiä vuosina 2011–2018. Vuoden 2019 tilinpäätös oli 66.617,64 euroa ylijäämäinen. Vuoden 2020 alkuperäinen talousarvio on 512.289 euroa ylijäämäinen. Perusturvalautakunnan kokouksessaan käsittelemät talousarviolisäykset ovat yhteensä 830.000 euroa. Kunnanvaltuusto päättää talousarviolisäyksistä kokouksessaan 14.12.2020.

Suomen hallitus on tehnyt koronaepidemian takia kuluvana vuonna useita lisätalousarvioita, joissa on osoitettu lisämäärärahaa myös kunnille. Kunnan talousarviossa valtionosuudeksi arvioitiin noin 16,1 miljoonaan euroa. Kuntaliiton marraskuun ennusteen mukaan näyttäisi siltä, että Laihian kunnan valtionosuuden kokonaismäärä tulee olemaan noin 18,3 miljoonaan euroa. Valtiovarainministeriö päätti harkinnanvaraisten valtionosuuksien jakamisesta 19.11.2020. Laihia sai harkinnanvaraista valtionosuutta 800.000 euroa. Verotulojen kehitys on pitkään ollut Laihian kunnalle erityisen tärkeää, koska kunnan normaalivuosien valtionosuus per kuntalainen on ollut useina vuosina hyvin matala verrattuna vastaavankokoisten kuntien tai Pohjanmaan alueen kuntien keskimääräiseen valtionosuuteen. Alkuvuoden koronaepidemiasta johtuen veroennuste oli hyvin huolestuttava. Loppuvuoteen tultaessa voidaan todeta, että kuluvana vuonna verotulot eivät romahtaneet. Talousarvioon merkitystä verotulosta tullaan kuitenkin jäämään noin 1,0 miljoonaa euroa.

Kuluvanakin vuonna Verohallinto yllätti veronsaajat uudistuksella, joka vaikuttaa kuntien kiinteistöverotuottoihin. Viime vuonna uudistuksen kohteena oli tulovero. Kiinteistövero siirtyi tänä vuonna joustavaan valmistumiseen ja Verohallinnon arvion mukaan kuntien kiinteistöverotuotoista noin 10 % tuloutetaan kunnille vasta vuoden 2021 alussa. Tämä tulee siis vähentämään kuluvan vuoden kiinteistöverotuottoja. Vuoden 2020 talousarviossa satunnaisiin tuottoihin on kirjattu 400.000 euroa. Summa koostuu Siskontien palveluasuntojen myynnistä KOY Laihian Vuokrataloille. Kunnanvaltuusto teki päätöksen apporttisiirrosta kokouksessaan 16.11.2020, jolloin myös siirtohinta varmistui. Päätös saa lainvoiman juuri ennen vuodenvaihdetta, joten sopimus allekirjoitetaan vasta vuoden 2021 alussa. Vuoden 2021 talousarvion satunnaisiin tuottoihin kirjataan 500.000 euroa.

Toimintakatteen kasvu on vuodesta 2010 alkaen vaihdellut 0,4–9,5 % välillä. Vuonna 2017 toimintakate laski 2,0 %, nousi vuonna 2018 1,4 % ja vuonna 2019 2,9 %. Esitettyjen talousarviomuutosten ja tilinpäätösennusteen jälkeen toimintakate näyttäisi vuonna 2020 kasvavan noin 2,0 %. Talousarviovuonna 2021 toimintakatteen ennustetaan kasvavan 2,0 % ja suunnitelmavuosina 1,0 %. Toimintakatteen kasvuun vaikuttavat pääosin perusturvalautakunnan alaiset toiminnot. Erityisesti vanhusten palveluasumisen palvelusetelikustannukset ja kustannukset vammaisten asumispalveluista ovat nousseet huomattavasti. Erikoissairaanhoidon menot ovat myös viime vuosina olleet kasvussa.

Laihian kunnanvaltuusto teki kokouksessaan 15.6.2020 päätöksen siirtää kunnan kaikki sote-toiminnot Pohjanmaan Hyvinvointikuntayhtymään 1.1.2022 alkaen. Pitkällä tähtäimellä voidaan odottaa, että sote-toimintojen kustannusten kasvua voitaisiin tällä tavoin hillitä. Tällä hetkellä sosiaali- ja terveyspalveluiden osuus talousarviovuoden 2021 toimintakatteesta on noin 62 %. Suomen hallitus valmistelee jälleen sote-uudistusta, joka pyritään saattamaan voimaan 1.1.2022. Mikäli näin tapahtuu, tulee se muuttamaan kaikkien kuntien taloutta huomattavasti.

Kunnanvaltuusto piti kunnallisveroprosentin vuodeksi 2021 ennallaan 21,75 prosentissa. Kiinteistöveroprosentit pysyvät samoina kuin vuonna 2020. Vakinaisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti on 0,6 % ja yleishyödyllisessä käytössä olevan rakennuksen veroprosentiksi päätettiin nyt kolmatta vuotta peräkkäin 0,0 %.

Talousarviossa investointien nettosumma on noin 1,8 miljoonaa euroa, uutta lainaa otetaan 2,0 miljoonaa euroa ja vanhaa lyhennetään noin 2,8 miljoonaa euroa. Vakinaisen henkilöstön määrän arvioidaan olevan 299,5 henkilötyövuotta.

Talousarviossa 2021 lähdetään siitä, että kunta tulee kattamaan taseessa olevan kumulatiivisen alijäämän määräaikaan mennessä. Tämä edellyttää kustannusten hallintaa kaikilla sektoreilla, etenkin sivistystoimessa sekä sosiaali- ja terveydenhoitosektorilla, jotka yhdessä muodostavat noin 94 % kunnan menoista. Kuntalakiin valmistellaan väliaikaista muutosta, jonka perusteella kunnat voivat hakea jatkoaikaa alijäämän kattamisvelvollisuuteen. Mikäli vuoden 2021 aikana näyttää siltä, että talousarviossa ei pysytä, on kunnanhallitus tehnyt kokouksessaan 21.9.2020 päätöksen, että kunta voi hakea määräajan pidennystä.

Yhteistyötoimikunta antoi kokouksessaan 2.12.2020 § 36 lausunnon talousarviosta 2021 ja taloussuunnitelmasta 2022–2024 seuraavasti:
Yhteistyötoimikunta esittää, että kunnanhallitus peruisi 100.000 euron henkilöstösäästövelvoitteen kunnan taloudellisen tilanteen kohennuttua.
Yhteistyötoimikunta esittää tyky-rahojen puuttuessa, että työhyvinvointia edistäessä ja ylläpidettäessä tulisi mahdollistaa jokaiselle työntekijälle vähintään kymmenen käyttökerran ilmainen kuntosali- tai uimahallilippu.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juha Rikala, kunnanjohtaja, juha.rikala@laihia.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy vuoden 2021 talousarvion, vuosien 2022–2024 taloussuunnitelman ja vuosien 2021–2023 investointisuunnitelman liitteen mukaisessa muodossa.

Kunnanhallitus päättää oikeuttaa talousjohtajan tekemään talousarviokirjaan mahdollisia teknisiä korjauksia.

Päätös

Talousjohtaja Sinikka Alamylläri, sivistys- ja vapaa-ajanjohtaja Sami Kiukkonen, tekninen johtaja Jari Mansikka-aho ja vt. johtava sosiaalityöntekijä Anneli Riski saapuivat kokoukseen asiantuntijoiksi. He esittelivät vuoden 2021 talousarvion, vuosien 2022–2024 taloussuunnitelman sekä vuosien 2021–2023 investointisuunnitelman.

Kunnanhallitus käsitteli talousarviokirjaa ja keskustelun aikana esitettiin seuraavia muutoksia:

KÄYTTÖTALOUSOSA
KUNNANHALLITUS
Tehtäväalue 1300 Luottamushenkilöjohto
- lisätään yhteistyötoimikunnan ja luottamusmiesten esityksen mukaisesti henkilöstön uimahallin tai kuntosalin käytön mahdollistaminen 10 krt/henkilö/vuosi
INVESTOINTIOSA
LIITE 1 Tekninen lautakunta, investointisuunnitelma 2021 - 2024, talonrakennus
- kohtaan 5221 Terveysasema ja lämpökeskus lisätään Varavoimalaite ja muutostyöt 100.000 € vuodelle 2021
LIITE 2 Kunnallistekniikan rakentamisohjelma 2021 - 2023
- kohtaan Katujen päällystys lisätään Kyijyntie 30.000 € / TA2021
- kohtaan Erillishankkeet lisätään Suljetun kaatopaikan tasaus. Hankkeeseen varattava summa täsmentyy suunnitelmien myötä, asia tuodaan erikseen vielä valtuuston päätettäväksi.
- kohdassa Erillishankkeet Koskelantien sillan muutostyöt muutetaan investointi seuraavasti: 150.000 € / TA 2021

Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti edellä mainitut muutokset talousarviokirjaan.

Kunnanhallitus päätti yksimielisesti oikeuttaa talousjohtajan tekemään teknisiä korjauksia talousarviokirjaan.

Puheenjohtaja totesi, että koko vuoden 2021 talousarvio, vuosien 2022–2024 taloussuunnitelma ja vuosien 2021–2023 investointisuunnitelma on tullut käsitellyksi siihen tehtyine muutoksineen.

Talousarvio 2021, taloussuunnitelma 2022–2024 ja investointisuunnitelma 2021–2023 kunnanhallituksen hyväksymässä muodossa liitteenä 2.

Merkitään, että Alamylläri, Kiukkonen, Mansikka-aho ja Riski poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Päätösehdotus

Kunnanhallitus ehdottaa yksimielisesti kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy vuoden 2021 talousarvion, vuosien 2022–2024 taloussuunnitelman ja vuosien 2021–2023 investointisuunnitelman liitteen mukaisessa muodossa.

Päätös

Puheenjohtaja ehdotti vuoden 2021 talousarvion, vuosien 2022–2024 taloussuunnitelman sekä vuosien 2021–2023 investointisuunnitelman käsittelyjärjestykseksi seuraavaa:
Ennen talousarvion esittelyä ja käsittelyä kunnanjohtaja Juha Rikala ja kunnanhallituksen puheenjohtaja Marja Vettenranta käyttävät puheenvuorot. Talousjohtaja Sinikka Alamylläri voi tarvittaessa vastata mahdollisesti esitettäviin kysymyksiin. Tämän jälkeen pidetään ryhmäpuheenvuorot ryhmien suuruuden mukaisessa järjestyksessä. Ryhmäpuheenvuoroissa mahdollisesti esitetyt muutosehdotukset tulee toistaa yksityiskohtaisessa käsittelyssä. Ryhmäpuheenvuorojen jälkeen käydään yleiskeskustelu. Yleiskeskustelun jälkeen siirrytään yksityiskohtaiseen käsittelyyn. Yksityiskohtaisen käsittelyn aikana tehdään mahdolliset muutosehdotukset, joista päätetään heti asianomaisessa kohdassa. Sen jälkeen, kun talousarvio, taloussuunnitelma ja investointisuunnitelma on käyty yksityiskohtaisesti läpi, varataan kunnanhallitukselle mahdollisuus antaa lausuntonsa muutoksista. Vasta kunnanhallituksen lausunnon jälkeen talousarvio, taloussuunnitelma ja investointisuunnitelma hyväksytään lopullisesti siihen tehtyine muutoksineen.
Kunnanvaltuusto hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksen käsittelyjärjestykseksi.

Merkitään, että kunnanjohtaja Juha Rikala käytti puheenvuoron.
Merkitään, että kunnanhallituksen puheenjohtaja Marja Vettenranta käytti puheenvuoron.

Ryhmäpuheenvuorot
Merkitään, että Keskusta-KD:n valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Teemu Knuutti.
Merkitään, että Laihian Kokoomuksen valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Erkki Aro.
Merkitään, että Laihian Sosialidemokraattien valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Jukka Harju.
Merkitään, että Laihian Perussuomalaiset ja Laihian Puolesta valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Asko Salminen.
Merkitään, että Vasemmistoliiton valtuustoryhmän ryhmäpuheenvuoron käytti valtuutettu Raimo O Kinnari.

Puheenjohtaja avasi yleiskeskustelun.
Merkitään, että valtuutettu Sauli Tuomela ja valtuutettu Jouko Ranta käyttivät puheenvuorot.
Merkitään, että kunnanvaltuuston puheenjohtaja Janne Laine käytti puheenvuoron.
Julistettuaan yleiskeskustelun päättyneeksi puheenjohtaja totesi, että tämän jälkeen siirrytään yksityiskohtaiseen käsittelyyn.

YLEISPERUSTELUT
LAIHIAN KUNNAN STRATEGIA
KÄYTTÖTALOUSOSA
Kunnanvaltuusto
Tarkastuslautakunta
Kunnanhallitus
Keskusvaalilautakunta
Perusturvalautakunta
Sivistys- ja varhaiskasvatuslautakunta

Keskustelun aikana valtuutettu Erkki Aro ehdotti valtuutettu Tiina Frimanin kannattamana, että sivulle 45 kohtaan Tavoitteet 2021 lisätään seuraava kohta:

  • Liikuntaluokkatoiminnan kehittäminen ja vakiinnuttaminen yläkoulussa

 

ja sivulle 46 kohtaan Toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi 2021 lisätään seuraava kohta:

  • Ensimmäisen liikuntaluokkalukuvuoden kokemusten analysointi ja niiden pohjalta johtopäätösten tekeminen. Suomen Olympiakomitean "Kasva Urheilijaksi" -kirjan, jonka jokainen liikuntaluokkalainen saa, hyödyntäminen koko kouluyhteisössä.

Puheenjohtaja tiedusteli valtuutetuilta vastustaako joku esitettyjä lisäyksiä. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, totesi puheenjohtaja kunnanvaltuuston hyväksyneen yksimielisesti valtuutettu Aron ehdottamat lisäykset.

Vapaa-aikalautakunta
Tekninen lautakunta
Rakennus- ja ympäristölautakunta
HENKILÖSTÖ
TULOSLASKELMA
RAHOITUSLASKELMA
INVESTOINTIOSA

LIITTEET
LIITE 1 Tekninen lautakunta, investointisuunnitelma 2021 - 2024, talonrakennus
LIITE 2 Kunnallistekniikan rakentamisohjelma 2021 - 2023

Keskustelun aikana valtuutettu Asko Salminen ehdotti valtuutettu Jukka Jänisojan kannattamana, että kohdasta Erillishankkeet poistetaan Koskelantien sillan muutostyöt 150.000 euroa / TA 2021. Puheenjohtaja totesi, että koska keskustelun aikana on tehty kunnanhallituksen ehdotuksesta poikkeava kannatettu ehdotus, on asiasta äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti äänestystavaksi nimenhuutoäänestystä. Äänestystapa hyväksyttiin yksimielisesti.

Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen:
Ne valtuutetut, jotka kannattavat kunnanhallituksen ehdotusta, äänestävät JAA.
Ne valtuutetut, jotka kannattavat valtuutettu Salmisen tekemää ehdotusta, äänestävät EI.

Äänestysesitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Toimitetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 25 JAA-ääntä ja 2 EI-ääntä. Äänestysluettelo liitetään pöytäkirjaan liitteeksi 2.

Julistettuaan äänestyksen tuloksen puheenjohtaja totesi kunnanvaltuuston päättäneen äänin 25-2 hyväksyä kunnanhallituksen ehdotuksen eli kunnanvaltuusto päätti, että Koskelantien sillan muutostyöt 150.000 euroa / TA 2021 säilyy investointisuunnitelmassa kohdassa Erillishankkeet.

Puheenjohtaja tiedusteli kunnanhallituksen puheenjohtaja Marja Vettenrannalta, onko kunnanhallituksen tarpeen kokoontua. Vettenranta totesi, että talousarvioon ei ole tehty sellaisia muutoksia, että kunnanhallituksen tulisi kokoontua.

Puheenjohtaja avasi keskustelun koko vuoden 2021 talousarviosta, vuosien 2022–2024 taloussuunnitelmasta sekä vuosien 2021–2023 investointisuunnitelmasta.

Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, totesi puheenjohtaja kunnanvaltuuston yksimielisesti hyväksyneen vuoden 2021 talousarvion, vuosien 2022–2024 taloussuunnitelman sekä vuosien 2021–2023 investointisuunnitelman kokonaisuudessaan siihen tehdyin muutoksin.

Talousarvio 2021, taloussuunnitelma 2022–2024 ja investointisuunnitelma 2021–2023 kunnanvaltuuston hyväksymässä muodossa liitetään pöytäkirjaan liitteeksi 3.


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta:

- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
- kunnan jäsen

Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valistusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
- päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. 

Valituksessa on ilmoitettava:

- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeuden käyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Vaasan hallinto-oikeudelle.

Valitusviranomaisen yhteystiedot:

Vaasan hallinto-oikeus
postiosoite: PL 204, 65101 Vaasa
käyntiosoite: Korsholmanpuistikko 43, 4. krs, 65100 Vaasa
s-posti vaasa.hao(at)oikeus.fi
telekopio 029 5642 760

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa, osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä oikeudenkäyntimaksun tuomioistuinmaksulain (1455/2015) perusteella. Lisätietoja valituksen maksullisuudesta saa valitusviranomaiselta.

Lisätiedot ja asiakirjapyynnöt

Lisätietoja kunnallisvalituksesta ja päätöstä koskevia asiakirjoja voi pyytää Laihian kunnan kirjaamosta.

s-posti: laihian.kunta@laihia.fi