Perusturvalautakunta, kokous 17.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 26 Kuvapuhelinpalvelu Alvar

LAIDno-2020-549

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Riitta Krooks, kotipalveluohjaaja, riitta.krooks@laihia.fi

Kuvaus

Perusturvalautakunta 18.4.2018 § 37

Valmistelija: Hannu Happonen, perusturvajohtaja, hannu.happonen@laihia.fi

Kuvaus

Alvar-kuvapuhelinpalvelun avulla useat kotihoidon ja Ikäkeskuksen asiakkaat saavat kotihoidon palveluja, viriketoimintaa, toimintakykyä ja kuntoutumista edistävää toimintaa. Alvar-palvelua kokeilevat tällä hetkellä Vaasassa myös omaishoidossa olevat ikäihmiset ja omaishoitajat.

Kotihoidon palvelut

Alvar-kuvapuhelinpalvelun kautta hoitajat tekevät osan kotihoidon käynneistä virtuaalisesti. Kun hoitajan on aika tavata asiakas, hän soittaa asiakkaalle ja yhteys avautuu. Asiakas näkee ja kuulee laitteen kautta hoitajan, joka keskustelee asiakkaan kanssa siitä, mitä seuraavaksi tehdään. Alvar-kuvapuhelinpalvelun kautta asiakasta ohjataan toimimaan itsenäisesti kotonaan. Kotihoidon toiminta perustuu asiakkaan tarpeisiin ja hänen kanssaan sovittuihin palveluihin. Alvar-palvelun kautta ei kuitenkaan hoideta kaikkia kotihoidon käyntejä.

Monipuolista ohjelmaa

Alvar-palvelussa asiakas pääsee kuvapuhelimen kautta viriketoiminnan ohjaajan tai muun henkilön mukaan, vaikka merenrantaan tai askartelemaan. Alvar-palvelun tuokiot ovat vuorovaikutteisia ja niiden sisältöjä kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa.

Kotihoidon ja Ikäkeskuksen työntekijöillä on käytössään studio, jossa kuvataan erilaisia ohjelmia. Ohjelmista tehdään myös tallenteita, joita asiakas voi halutessaan katsoa itselleen sopivaan aikaan.

Palvelussa on mukana myös Vaasan kaupungin muita yksiköitä, kuten päiväkoteja ja kouluja. Yhteistyötä tehdään myös yhdistysten ja vapaaehtoisten kanssa.

Teknistä osaamista ei tarvita

Palvelun käyttö onnistuu, jos asiakas kykenee puhumaan ja liikkumaan huoneistossaan. Teknistä osaamista ei tarvita. Laitteet sijoitetaan asiakkaan kotiin niin, että laitteista näkee esimerkiksi olohuoneen tai keittiön sopimuksen mukaan. Laitteet asennetaan niin, että ne istuvat kodin sisustukseen, eivätkä haittaa asiakkaan liikkumista.

Päätösehdotus

Perusturvalautakunta päättää ottaa tämän asian kiireellisenä käsiteltäväksi.

Perusturvalautakunta valtuuttaa perusturvajohtajan allekirjoittamaan kuntahankintojen sitoumuksen liittymisestä KLKH 109 visuaalisen  kommunikaation palveluratkaisu – virtuaaliset hoivaratkaisut sopimuksen sekä aloittamaan ikäihmisten Alvar-palvelun piloinnin Laihialla max 10 asiakkaalla.

Päätös

Perusturvalautakunta hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Perusturvalautakunta 18.11.2020, § 81

Laihian perusturvalautakunta on päättänyt 18.4.2018 § 37 kokouksessaan pilotoida Alvar- kuvapuhelinpalvelun kotihoidossa vuoden 2019 ajan. Kokeilua on jatkettu suullisella sopimuksella myös vuonna 2020. Alvar-kuvapuhelinpalvelu on henkilökohtainen apuväline, jonka kautta kotihoidon asiakkaan on mahdollista saada kotihoidon palvelua, viriketoimintaa sekä toimintakykyä ja kuntoutumista edistävää toimintaa.

Alvar kuvapuhelimia on viety asiakkaille 13.12.2018- 2.5.2019 välisenä aikana yhteensä 10 kappaletta. Pilottijakson aikana on tehty havaintoja Alvar- kuvapuhelinpalvelun soveltuvuudesta ja asiakkaan kokemuksista. Tällä hetkellä Alvar on käytössä viidellä kotihoidon asiakkaalla. Heistä neljällä on lisäksi muitakin kotihoidon käyntejä. Nämä viisi asiakasta osallistuvat tiistaisin ja torstaisin Vaasan kotihoidossa käytössä olevan Alvar- palvelun kautta lähetettyihin tuokioihin, joiden kesto on puoli tuntia.

Alvar-palvelua ei ole käytetty hoitajan apuna työssä. Alvar- kuvapuhelimen kautta yhteydenotto asiakkaaseen vaatii hoitajaresurssia. Kotihoidon asiakkaat ovat pääasiassa muistisairaita, eli käyntejä ei voida tehdä pelkästään Alvarin kautta. Alvar – palvelu ei yksistään sovellu muistisairaan kotihoidon järjestämistavaksi, esimerkiksi lääkejakelun varmistaminen, aamupala ja hygienianhoito edellyttää kotikäynnin tekemistä.

Havaintojen mukaan kotihoidon asiakkaille on ollut vaikea rekrytoida Alvar- palvelua. Kokemuksen mukaan ikäihmiset vierastavat teknologiaa. Kuusi asiakasta oli palauttanut laitteen pian sen saatuaan. Syitä olivat mm. liian pitkälle edennyt dementia, ohjelman sisältö ei miellyttänyt tai laitteen vierastaminen.

Kotihoidon asiakkaiden kohdalla Alvar –kuvapuhelinpalvelu ei saavuttanut sellaista hyötyä ja käyttökokemusta joka oli tavoitteena. Laitteiden ja hankitun palvelun hyödyntämiseksi Alvar- laitteita on viety syksyllä 2019 2 kpl ja keväällä 2020 3kpl Meijerin tiloissa toimivalle mielenterveyskuntoutujien päivätoiminnan asiakkaille käytettäväksi. Mielenterveyskuntoutujien päivätoiminnassa palvelua kutsutaan nimellä virtuaali-Maija. Mielenterveyskuntoutujien päivätoiminnan sisällöstä ja toteutuksesta vastaa Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys, jonka tehtävänä on hankkia tarvitsemansa laitteet ja palvelut itse.

Päätösehdotus

Esittelijä

Anneli Riski, johtava sosiaalityöntekijä, anneli.riski@laihia.fi

Perusturvalautakunta päättää Alvar- kuvapuhelinpalvelusta saatujen kokemusten perusteella, että pilottivaiheen jälkeen Alvar- palvelun käyttöä ei jatketa Laihian kotihoidon asiakkailla. Päätetään pyytää asiakkaita palauttamaan Alvar- kuvapuhelinlaitteet.

Päätös

Keskustelun aikana jäsen Jari Lönn ehdotti jäsen Teemu Knuutin kannattamana esittelijän ehdotuksesta poiketen, että perusturvalautakunta päättää palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.

Puheenjohtaja avasi keskustelun tehdystä ehdotuksesta.

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja tiedusteli jäseniltä vastustaako joku jäsen Lönnin tekemää ehdotusta. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi, että perusturvalautakunta päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteluun.

Merkitään,​ että kokous oli keskeytettynä tämän pykälän päätöksenteon jälkeen klo 19.34 - 19.39.

Valmistelija

Anneli Riski, johtava sosiaalityöntekijä, anneli.riski@laihia.fi

Kuvaus

Perusturvalautakunta on 18.11.2020 antanut uudelleen valmisteltavaksi kuvapuhelinpalvelu Alvarin sopimuksen jatkon/irtisanomisen.

Kotihoidossa on 18.11.2020 jälkeen toimeenpantu Alvar-kuvapuhelinpalvelun kustannustehokkaampi tarkastelu ja käytön edellytysten ja mahdollisuuksien arviointi.

Alvar-kuvapuhelinpalvelun tehokkaamman käytön onnistumiseksi on tehty seuraavat suunnitelmat ja toimenpiteet.

Toteutuneet toimenpiteet:

Kotihoidon henkilöstöstä on nimetty 4 työntekijää Alvar-tiimiin. Alvarin tekniikkaan ja laitteisiin on tutustuttu ottamalla yhteyttä Vaasan Alvar-toimintaan ja saatu heiltä teknistä tukea työaseman asentamiseen. Meijerin päivätoiminnasta on haettu kotihoitoon lisää tablet-laitteita. Alvar-toimintaa on testattu toimistolla, testausta jatketaan edelleen. Yksi kuvapuhelin on laitettu toimistolla käyttövalmiiksi.

Alvarin kautta etähoitaja-kontaktiin soveltuvat asiakkaat on valittu.

Alvarin jatkosopimusta on valmisteltu Vaasan kanssa yhdessä.

Suunnitelmassa:

Meijerin päivätoiminnan virtuaali-Maija toimintaan on kotihoidon Alvar-tiimi menossa tutustumaan ja seuraamaan etäkontaktin ottamista ja palvelun tuottamista etäyhteydellä.

Tutustuminen Alvar-toimintaan Vaasassa, tapaaminen on suunniteltu 2021 vuoden alkuun.

Etäkontaktin/käynnin harjoittelua Alvar-kuvapuhelinpalvelun kautta. Alvar-virtuaalikäynnit suunnitellaan Domacare järjestelmään.

Kotikäynnin vakiinnuttaminen Alvar-kuvapuhelimen kautta sekä käyntimerkinnät toiminnanohjausjärjestelmässä.

Oheismateriaali: Sopimusluonnos 2021

Päätösehdotus

Esittelijä

Anneli Riski, johtava sosiaalityöntekijä, anneli.riski@laihia.fi

Perusturvalautakunta päättää Alvar-kuvapuhelinpalvelun jatkoselvittelyn myötä saatujen tulosten perusteella, että Alvar-palvelun käyttöä jatketaan Laihian kotihoidon asiakkailla.

Perusturvalautakunta päättää hyväksyä Alvar-kuvapuhelinpalvelun liitteenä olevan sopimusluonnoksen ja valtuuttaa toimivaltaisen viranhaltijan tekemään siihen perusturvalautakunnan ehdottamat muutokset sekä valtuuttaa toimivaltaisen viranhaltijan allekirjoittamaan sopimuksen.

Päätös

Keskustelun aikana jäsen Jari Lönn ehdotti esittelijän ehdotuksesta poiketen, että sopimus tuodaan saatujen lisäselvitysten jälkeen perusturvalautakunnan hyväksyttäväksi.

Puheenjohtaja avasi keskustelun tehdystä ehdotuksesta.

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja tiedusteli jäseniltä vastustaako joku jäsen Lönnin tekemää ehdotusta. Koska pyydettyjä puheenvuoroja ei ollut, puheenjohtaja totesi perusturvalautakunnan päättäneen yksimielisesti, että lopullinen sopimus tuodaan perusturvalautakunnan hyväksyttäväksi.

Valmistelija

  • Anneli Riski, johtava sosiaalityöntekijä, anneli.riski@laihia.fi

Kuvaus

Vaasan kaupungilta on saatu tarkennetut tiedot Alvar-kuvapuhelinpalvelujen lisenssien määrästä ja hinnasta.

Sopimusta ei lisenssien määrän osalta muutettu, joten kustannukset pysyvät ennallaan.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Anneli Riski, johtava sosiaalityöntekijä, anneli.riski@laihia.fi

Perusturvalautakunta päättää Alvar-kuvapuhelinpalvelun käytön jatkamisesta 10 lisenssillä Laihian kotihoidon asiakkailla.

Perusturvalautakunta päättää hyväksyä Alvar-kuvapuhelinpalvelun liitteenä olevan sopimusluonnoksen mukaisena.

Perusturvalautakunta päättää valtuuttaa johtavan sosiaalityöntekijän allekirjoittamaan sopimuksen.

Perusturvalautakunta päättää tarkastaa tämän pykälän kokouksessa. Päätös pannaan täytäntöön lainvoimaisuutta odottamatta.

Päätös

Perusturvalautakunta hyväksyi yksimielisesti esittelijän tekemän ehdotuksen.


Muutoksenhaku

OIKAISUVAATIMUSOHJE (kuntalain mukainen kunnanhallituksen, lautakuntien ja viranhaltijoiden päätökset)

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua päätöksen lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäville, ei oteta lukuun oikaisuvaatimusaikaa laskettaessa.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.


Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi

Oikaisuvaalituksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on toimitettava päätöksen tehneelle viranomaiselle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusviranomaiselle oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen kunnanviraston virka-ajan päättymistä. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä myös telekopiona tai sähköpostilla lähettäjän omalla vastuulla siten, että se on käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä valitusajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä

Oikaisuvaatimus toimitetaan osoitteella:
Laihian kunta / Kirjaamo
Laihiantie 50, 2. krs, 66400 Laihia tai
PL 13, 66401 Laihia
Sähköposti: laihian.kunta@laihia.fi
Telekopio +358-6-4771 224
Virka-aika arkisin klo 9:00 – 15:00